2225
Sök

Hur ska bromsslangen dras vid främre hjulen?

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Fick bla en 2a på att bromsslangen var fel dragen vid höger framhjul, dvs slangen som går från oket. Han påstod att det skavde på stötdämparen...... Vad fan menar han? jag har inte äns rört den slangen.
Jag har hissar upp bilen o kollat och det ser exakt likadant ut på höger o vänster sida....
Han måste ha sagt fel.. eller?
Bromsslangen skall väl inte går mellan fälg o dämpare utan snarare mellan dämpare o insidan av hjulhuset!?

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 september 2009
På vad för bil?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 866 Inlägg
Xenoholic
2 559 Inlägg
4 september 2009
RichiB skrev:
V70

Ok då får nån annan hjälpa dig wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2009
Bild på hur det ser ut nu? Du får en anmärknings på bromsslangen ifall den inte sitter i de avsedda fästet som oftast sitter på fjäderbenet. Sitter den i alla fästen?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bil och MC guru
272 Inlägg
4 september 2009
Kolla på www.fastone.se och klicka på "support" fliken så kommer det lite bilder på hur den kan "strajpas" fast i hjulspindeln. Kolla tex steg 4 bromskitten....
Senast redigerat av Karlzzon (4 september 2009)

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Karlzzon skrev:
Kolla på www.fastone.se och klicka på "support" fliken så kommer det lite bilder på hur den kan "strajpas" fast i hjulspindeln. Kolla tex steg 4 bromskitten....

tack för tipset men jag kan inte göra som på bilden eftersom båda mina bromsslangar är bara hälften så långa som de på bilden!! skickar strax upp en bild!!

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
så ser det ut på båda siddorna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31847/755563_nouyqe.jpg

Möbelutkörare
358 Inlägg
4 september 2009
ser ut att vara lite kort ..

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

719 Inlägg
4 september 2009
slangen sitter ju inte fast där den ska, gummigrejen ska vara i tryckt i ett fäste som sitter på dämparen

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 september 2009
Bromslangen på bilden ligger som den skall

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
hmmm
nu har ni sagt tre olika versioner :-( För kort slang, sitter ej i fästet ( som ej finns ) , och att det e rätt som det e!
hmmmm

Speed FMK
849 Inlägg
4 september 2009
Det är rätt sorts slang, det är bara det att den är snurrad en aning sedan den monterades och därför vill skruva sig åt ett håll. Annars går den i en jämn och fin båge en bit ifrån stötdämparbenet.

689 Inlägg
4 september 2009
Problemet är nog att någon har monterat den "lite" fel, där bromsslangen går ihop med bromsröret så finns de som ett hål som slangen går igenom till röret (sexkantigt, där bromsslangen "fastnar i").. Om man lyckas få loss de så kan man även vrida den ett hack, vilket resulterar i en liten "vridning" på slangen så den kommer från stötdämparen!
Brukar dock få byta bromsrör då nipplarna går av och gängorna är kvar i slangen hmm
Senast redigerat av Bagarn (4 september 2009)

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Vitamin skrev:
slangen sitter ju inte fast där den ska, gummigrejen ska vara i tryckt i ett fäste som sitter på dämparen

finns inget fäste... varken på höger eller vänster sida o finns inget spår av något heller!

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
de två gummi ringarna som sitter runt slangen måste ju vara till för att skydda slangen!? eller?
Jag kan inte heller förstå hur jag kan få en 2a på ena sidan när andra ser exakt likadan ut!?

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare

ser ju helt annorlunda ut!

1 867 Inlägg
4 september 2009
Gummiringarna som sitter på slangen är skavskydd, har du bytt till biltemaslangar som saknar dessa så kan du få anmärkning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 866 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Gummiringarna som sitter på slangen är skavskydd, har du bytt till biltemaslangar som saknar dessa så kan du få anmärkning.

ja precis vad jag också säger...
Gummiringarna e en typ av skydd, o som synes på bilden så sitter de där! ellerhur? :-)
Dvs det borde vara godkänt?!

Sök