Hur ska bromsslangen dras vid främre hjulen?

RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

Fick bla en 2a på att bromsslangen var fel dragen vid höger framhjul, dvs slangen som går från oket. Han påstod att det skavde på stötdämparen...... Vad fan menar han? jag har inte äns rört den slangen.
Jag har hissar upp bilen o kollat och det ser exakt likadant ut på höger o vänster sida....
Han måste ha sagt fel.. eller?
Bromsslangen skall väl inte går mellan fälg o dämpare utan snarare mellan dämpare o insidan av hjulhuset!?

Aerocombi Xenoholic
4 september 2009 · 2 559 Inlägg

På vad för bil?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

V70

Aerocombi Xenoholic
4 september 2009 · 2 559 Inlägg

RichiB skrev:
V70

Ok då får nån annan hjälpa dig wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
te_wik Forummoderator
4 september 2009 · 12 813 Inlägg

Bild på hur det ser ut nu? Du får en anmärknings på bromsslangen ifall den inte sitter i de avsedda fästet som oftast sitter på fjäderbenet. Sitter den i alla fästen?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Karlzzon Bil och MC guru
4 september 2009 · 272 Inlägg

Kolla på www.fastone.se och klicka på "support" fliken så kommer det lite bilder på hur den kan "strajpas" fast i hjulspindeln. Kolla tex steg 4 bromskitten....

Senast redigerat av Karlzzon (4 september 2009)

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

Karlzzon skrev:
Kolla på www.fastone.se och klicka på "support" fliken så kommer det lite bilder på hur den kan "strajpas" fast i hjulspindeln. Kolla tex steg 4 bromskitten....

tack för tipset men jag kan inte göra som på bilden eftersom båda mina bromsslangar är bara hälften så långa som de på bilden!! skickar strax upp en bild!!

RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

så ser det ut på båda siddorna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31847/755563_nouyqe.jpg

crazzy Möbelutkörare
4 september 2009 · 358 Inlägg

ser ut att vara lite kort ..

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Vitamin
4 september 2009 · 719 Inlägg

slangen sitter ju inte fast där den ska, gummigrejen ska vara i tryckt i ett fäste som sitter på dämparen

JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 september 2009 · 2 307 Inlägg

Bromslangen på bilden ligger som den skall

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

hmmm
nu har ni sagt tre olika versioner :-( För kort slang, sitter ej i fästet ( som ej finns ) , och att det e rätt som det e!
hmmmm

Bi0HaZZarD Speed FMK
4 september 2009 · 849 Inlägg

Det är rätt sorts slang, det är bara det att den är snurrad en aning sedan den monterades och därför vill skruva sig åt ett håll. Annars går den i en jämn och fin båge en bit ifrån stötdämparbenet.

Bagarn
4 september 2009 · 689 Inlägg

Problemet är nog att någon har monterat den "lite" fel, där bromsslangen går ihop med bromsröret så finns de som ett hål som slangen går igenom till röret (sexkantigt, där bromsslangen "fastnar i").. Om man lyckas få loss de så kan man även vrida den ett hack, vilket resulterar i en liten "vridning" på slangen så den kommer från stötdämparen!
Brukar dock få byta bromsrör då nipplarna går av och gängorna är kvar i slangen hmm

Senast redigerat av Bagarn (4 september 2009)

RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

Vitamin skrev:
slangen sitter ju inte fast där den ska, gummigrejen ska vara i tryckt i ett fäste som sitter på dämparen

finns inget fäste... varken på höger eller vänster sida o finns inget spår av något heller!

RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

de två gummi ringarna som sitter runt slangen måste ju vara till för att skydda slangen!? eller?
Jag kan inte heller förstå hur jag kan få en 2a på ena sidan när andra ser exakt likadan ut!?

FLindgren
4 september 2009 · 5 089 Inlägg

http://i75.photobucket.com/albums/i312/F_Lindgren/HPIM0607.jpg

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

FLindgren skrev:
http://i75.photobucket.com/albums/i312/ … IM0607.jpg

ser ju helt annorlunda ut!

Koop
4 september 2009 · 1 867 Inlägg

Gummiringarna som sitter på slangen är skavskydd, har du bytt till biltemaslangar som saknar dessa så kan du få anmärkning.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
RichiB
4 september 2009 · 1 866 Inlägg

Koop skrev:
Gummiringarna som sitter på slangen är skavskydd, har du bytt till biltemaslangar som saknar dessa så kan du få anmärkning.

ja precis vad jag också säger...
Gummiringarna e en typ av skydd, o som synes på bilden så sitter de där! ellerhur? :-)
Dvs det borde vara godkänt?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang