Slitna däck p.g.a cambervinkeln

Elitemaster
25 september 2009 · 139 Inlägg

Nu är det så att insidan bakdäcken är såpass slitna på calibran att metalltrådarna syns och på framhjulens insidor är det påväg.

Bilen är sänkt och cambern blir då positiv. Cambern går att justera fram med någon speciell grunka man monterar i fjäderbenstornen men hur blir det med bakhjulen`?

Naven sitter ju i länkarmarna.

Ni som har sänkta calibror, hur gick ni till väga för att få en bra cambervinkel?

kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Det låter som om det är mer än bara cambern som är fel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Elitemaster
25 september 2009 · 139 Inlägg

vad mer skulle det kunna vara?

kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

det som brukar slita däck är felaktig toe.
Hur långt har du kört sedan sänkning och hur snabbt har däcken slitits ner? hur är dom på utsidan? var dom snedslitna innan du la på dom på bilen?
Har du gjort hjulinställning sedan sänkningen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FLindgren
25 september 2009 · 5 089 Inlägg

Det går ju att ställa toen på bakvagnen på dom. inte säker på cambern men åk in och gör en hjuliställning och se hur mycket cabmer du har.. Se till att göra hjulinställnigen med fräsha däck bara:)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Elitemaster
25 september 2009 · 139 Inlägg

Ingenting är gjort på bilen sen jag köpte den för prick en månad sen.

Däcken och fälgarna ser ut att ha hängt med ett bra tag iallafall. Bilen är importerad från tyskland för 8 sedan så förmodligen är fälgarna och väghållningsatsen bytta där(tyskstuk).

När jag köpte bilen hade jag inte så bra koll på slitaget men det var mindre slitage iallafall.

Och förra veckan började jag känna vibrationer från bakvagnen mellan 90 och 120 km/h och det visade sig att vänstra bakhjulet vobblade.

Allting satt som de skulle och inga glapp i lager eller drivaxlar.

Var även förbi en sväng på verkstaden idag och dem sa att slitaget berodde på att bilen var sänkt och därmed hade cambervinkeln ändrats.

Och jag vet inte hur andra calibraägare löste camber problemen på bakvagnen när dem sänkt sina för det e svårt och ändra cambern bak utan större modifikationer.

Sen så har jag hört att cambern påverkas mer på fyrhjulsdrivna calibror som min vid sänkning

TireSlayer Tvivlare
25 september 2009 · 2 266 Inlägg

du borde ha multilink-bakaxel och då tycker jag de borde gå att justera, åk o hör med din närmsta opel-verkstad eller med däckagubben smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Powerman Japan Quality
25 september 2009 · 670 Inlägg

Sliter däcken på insidan har du negativ cambervinkel. Ganska naturligt när man sänker bilen. Brukar fungera att justera på toe. Så testa det.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Eisenhut
25 september 2009 · 1 827 Inlägg

det är Toe som är fel. Endast camber sliter inte däcken, tro mig jag vet... Jag har 8 grader camber bak och 6 grader fram och helt neutral toe, sliter helt normalt (förutom att en del av däcket inte ens är i backen hehe.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MattiasH
25 september 2009 · 1 291 Inlägg

Du får både mer negativ camber och toe ut på calibran när du sänker den.
Finns ingen justering alls bak original.
Det du kan göra är att köpa excentriska bärarmsbussningar och poå så sätt få justerbart även om det är pilligt som fan å justera.
http://www.dorfbrunnen-garage.ch/englis … rkitEN.pdf

jokke_b
28 september 2009 · 315 Inlägg

sänker du bilen ändras cambern som i sin tur ändrar toe inställning och ändrar du toe inställningen blir toe inställningnen fram också fel. Bara att lämna i på verkstad och justera och berätta att den är sänkt. du brukar man ändra toe inställningn bek lite toe-in om inte cambern går att ändra. sen kanske det går att ändra cambern bak på calibra vet faktis inte det. Göra en hjulinställnig sj utan lasermättning är i princip värdelöst.

Allt eller inget!!!
kolvas
28 september 2009 · 4 001 Inlägg

jokke_b skrev:
sänker du bilen ändras cambern som i sin tur ändrar toe inställning och ändrar du toe inställningen blir toe inställningnen fram också fel. Bara att lämna i på verkstad och justera och berätta att den är sänkt. du brukar man ändra toe inställningn bek lite toe-in om inte cambern går att ändra. sen kanske det går att ändra cambern bak på calibra vet faktis inte det. Göra en hjulinställnig sj utan lasermättning är i princip värdelöst.

Om man ändrar toe fram så ändrar man bara fram eller har du styrstag mellan fram & bakhjul?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jokke_b
29 september 2009 · 315 Inlägg

Toe inställniong fram ändrar man alltid sist om det behövs ändras nått mer på en bil. Så nej ställer du toen fram så ändras inga mer vinklar.

Allt eller inget!!!
jonTe
1 oktober 2009 · 5 710 Inlägg

Eisenhut skrev:
sliter helt normalt (förutom att en del av däcket inte ens är i backen hehe.

Om en del av däcket inte är i marken kan det inte slitas medan den delen som är i marken slits eller hur?
Hur kan du då säga att det inte sliter snett.....det är imot naturlagarna.

Jag åker oxo negativ camber och har en annan erfarenhet än du gällande slitage.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Elitemaster
2 mars 2010 · 139 Inlägg

Ska köpa camberbussningar nu innan jag slänger på sommardäcken. Dem som dorfbrunnen-garage är ju på tok för dyra men vad jag har sett så säljer powerflex excentriska powerflex bussningar som är 4-5 gånger billigare.

Har hört att dem är lite knepigare, men är det någon som har erfarenhet av dessa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang