Funderingar angående baslådor!

BJonsson
31 oktober 2009 · 4 074 Inlägg

Många säger att den ultimata lådan har sidor som allihopa är olika varandra men hur ligger det till eentligen? Vi försöker ju runda hörnen med trekantslist och lackar lådorna på insidan för så fritt luftflöde som möjligt,eller plastar lådorna på insidan. Men hur skulle det funka med en låda som ser ut som en boll med hela porten på utsidan? hörnen är ju kanonrunda och luften har ju helt friväg ut eftersom röret sitter på utsidan. I terion borde det bli skitbra,alla fall i min värld.


Vad tror du/ni??

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Rickard-v
31 oktober 2009 · 2 665 Inlägg

Trekantslist i hörnen o lacka insidan! Det låter väldigt konstigt!  Varför?

En boll är mycket bra som låda till mellan register o diskant då baffelreflexerna sprids åt alla håll.
Flera tillverkar som använder den principen! Men inte en hel boll utan en halv. Typ B&W.

En baslåda är bra om den inte har några parallella ytor då stående vågor kan uppstå.
Om man bygger en vanlig låda finns det en speciel formel hur olika stora varje vägg skall vara för att stående vågor ej skall uppstå.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Horsyhorse
31 oktober 2009 · 1 727 Inlägg

BJonsson skrev:
Många säger att den ultimata lådan har sidor som allihopa är olika varandra men hur ligger det till eentligen? Vad tror du/ni??

Allt som gör en låda oregelbunden är bra, precis som du säger lite olika sidor mm, men man brukar ju vilja ha lådan "snygg", och då kan man ist/ochså använda olika tjocka skivor t.ex.
Rund låda, jovisst, men "kanske" lite krångligare, eller varför inte plasta in en medicinboll tongue

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Lonefox Bad music kills good sound
31 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Tja BJ.....

Rent teoretiskt stämmer nog det du funderar på för dina ändamål då det blir minst luftmostånd med en cirkulär form. INGET som stoppar, uton skarven vid porten.

Rickard-v> BJ bygger för maximalt tryck...

Mindre motstånd i lådan = mer luftflöde = mer tryck. Därav trekantslister och plastning av lådans insida.

För SQ har iaf inte jag märkt av ngn större skillnad, möjligen placeboeffekt big_smile

Sedan ang stående vågor i små lådor så ställer jag mig frågan om det rent fysiskt kan uppstå med tanke på basvågornas längd..... Lägre frekvens = längre sträcka för en full cykel....

Senast redigerat av Lonefox (31 oktober 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Horsyhorse
31 oktober 2009 · 1 727 Inlägg

Du har väl en bra fundering på ljudvågornas längd, men lådans mtrl har ju sin resonans och det är ju bra om dom vågorna "dör ut". Stum låda/inget störande är väl bra för dB (ochså)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Rickard-v
31 oktober 2009 · 2 665 Inlägg

Tvivlar på att listerna skulle hjälpa till.

Om det var en lång smal låda så skulle det nog hjälpa till.......
I en fyrkantig låda tror jag inte luftstömmarna följer hörnen på det viset. det virvlar nog mest runt.

Äh jag vet inte. bara spekulerar

Ingen som bygger horn eller tappade horn för bilbruk. DÅ snackar vi känslighet!
(lite platskrävande bara)

Senast redigerat av Rickard-v (31 oktober 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lonefox Bad music kills good sound
31 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Du har väl en bra fundering på ljudvågornas längd, men lådans mtrl har ju sin resonans och det är ju bra om dom vågorna "dör ut". Stum låda/inget störande är väl bra för dB (ochså)

Pierre

Sant....men egenresonansen ligger en aning högre än de frekvenser vi vill åt i en baslåda wink

Stum låda är väl ALLTID bra oavsett om det rör sig om sq eller db?

Spekulerar mest om resonanserna och våglängder, med en låda som ger med sig för trycket är inte bra hur man än vänder och vrider på det.


Rickard-v skrev:
Tvivlar på att listerna skulle hjälpa till.

Om det var en lång smal låda så skulle det nog hjälpa till.......
I en fyrkantig låda tror jag inte luftstömmarna följer hörnen på det viset. det virvlar nog mest runt.

Äh jag vet inte. bara spekulerar

Ingen som bygger horn eller tappade horn för bilbruk. DÅ snackar vi känslighet!
(lite platskrävande bara)

Har iaf visats att det har gett resultat via db-mätare, och det är det enda som räknaas för dessa killar och tjejer smile

Hmmm....funderar själv på det...ett lämpligt 5-6"-element i en bra hornlösning.
Mikko K har nämnt att han byggt med horn i bil med rätt lyckade resultat...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
31 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Horsyhorse skrev:

BJonsson skrev:
Många säger att den ultimata lådan har sidor som allihopa är olika varandra men hur ligger det till eentligen? Vad tror du/ni??

Allt som gör en låda oregelbunden är bra, precis som du säger lite olika sidor mm, men man brukar ju vilja ha lådan "snygg", och då kan man ist/ochså använda olika tjocka skivor t.ex.
Rund låda, jovisst, men "kanske" lite krångligare, eller varför inte plasta in en medicinboll tongue

Pierre

Varför inte, låter ju skitbra big_smile

Booyakasha!
BJonsson
31 oktober 2009 · 4 074 Inlägg

En rund låda,som en boll asså borde ju vara det bästa eftersom ingen kant är den andra lik.... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Drönirettab
31 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Jo, även för dB-bruk kan nog en rund form på lådan vara bra eftersom luften i lådan rimligtvis borde få minimalt luftmotstånd (en gissning alltså). Annars är det ju som Rickard-v skriver angående mellanregister/diskant, dvs att baffelreflexerna sprids, men även att det motverkar stående vågor inuti lådan som kan uppstå pga de korta ljudvågor som mellanregister/diskant innebär. smile

För en ren baslåda så krävs det dock en väldigt stor låda för att stående vågor ska kunna uppstå med tanke på att lådan ofta bara spelar frekvenser en bit under 100 Hz, dvs våglängder på minst 3,4 m.

Frippe_L Gladen Audio
31 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

Rickard-v skrev:
Tvivlar på att listerna skulle hjälpa till.

Om det var en lång smal låda så skulle det nog hjälpa till.......
I en fyrkantig låda tror jag inte luftstömmarna följer hörnen på det viset. det virvlar nog mest runt.

Äh jag vet inte. bara spekulerar

Ingen som bygger horn eller tappade horn för bilbruk. DÅ snackar vi känslighet!
(lite platskrävande bara)

Det är inte alltid som det ökar ljudtrycket det är nåt man får testa sig fram. jag ökade 1,2dB (från 149,5 till 150,7) genom att sätta lister i hörnen och plasta allting så det blev en helt slät yta.
Ingen jätteskillnad i ljudet som man hör på normala nivåer men en enkel grej att testa, ökar det inget så har man iaf en helt tät låda efter det.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
TurtleRace
29 juli 2010 · 155 Inlägg

Japp rundare lådor har alltid fungerat väldigt bra smile

Så en helt rund låda fast inte porten utanpå men inne i lådan, och få portes öppning att mynna ut runt elementet så att luftflödet ger mottryck på konen skulle va den optimala portade lådan.

hoppas ni förstår hur ja menar..    känner att de inte va den bästa förklaringen tongue

ExtraKim Team dBAkuten!
29 juli 2010 · 3 263 Inlägg

Det finns ju en anledning till varför grabbarna (kommer inte ihåg namn) i Super Street valde att bygga lådan i glas.
Stumt och en yta som inte hindrar luftflödet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Frippe_L Gladen Audio
29 juli 2010 · 2 388 Inlägg

ExtraKim skrev:
Det finns ju en anledning till varför grabbarna (kommer inte ihåg namn) i Super Street valde att bygga lådan i glas.
Stumt och en yta som inte hindrar luftflödet.

TVE Soundsystems?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
ExtraKim Team dBAkuten!
29 juli 2010 · 3 263 Inlägg

Precis.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Hedde Superhedde
29 juli 2010 · 255 Inlägg

Vidare så ska man ha klart för sig vad som egentligen påverkade själva höjningen. I många fall tror jag höjningen mer beror på ändrad avstämning. Väggarna runt porten påverkar avstämningen i stor grad. Att snöa in på hörnlister är inte prio 1. Men känns det bra så varför inte.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
TurtleRace
29 juli 2010 · 155 Inlägg

Hedde skrev:
Vidare så ska man ha klart för sig vad som egentligen påverkade själva höjningen. I många fall tror jag höjningen mer beror på ändrad avstämning. Väggarna runt porten påverkar avstämningen i stor grad. Att snöa in på hörnlister är inte prio 1. Men känns det bra så varför inte.

Mvh Mattias Hedin

Jo alla är ju insnöade på hörnlister men om de inte behöver va prio 1(Vet att låda å port är viktigast),     va gör de då för skildnad att ha eller inte ha dom egentligen?   smile   lättare för för luften att röra sig och att de inte ska bli turbulens är de jag har hört.   men de kanske har blivit Höna av en fjäder men alltihop

Hedde Superhedde
29 juli 2010 · 255 Inlägg

För att kunna veta den exakta skillnaden så måste man ha exakt samma förutsättningar före och innan, dvs samma allt; temperatur, avstämning osv osv. Skillnaden är väl allt mellan ingen alls till i bästa fall någon db pga de förändringar som görs. Det stora luftflödet är vid portmynningen. Där måste man också ha klart för sig att ju mer du rundar porten desto högre blir avstämningen.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (29 juli 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang