5351
Sök

M47 på 945 Turbo, hur hållbart?

Finlirare
478 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Hej!

Undrar lite om en grej. Kanske ska köpa en 945a turbo -93 med Turbo Plus-pkt på. Den nuvarande ägaren hade bytt till en M47-låda istället för att smacka dit en M46a. hmm
Tror ni att det han hålla i längden att ligga och köra med M47 om man brukskör och är noga med växlingarna?
Kanske någon växel man ska vara extra försiktig med, hört att det är 3:an som brukar ge upp.

Tack på förhand!

961 Inlägg
21 november 2009
funkar kanon bara du inte håller på att missar växlarna o så .. har kört med M47 på alla mina volvosar och dom har alltid hållt för min körning ,, alltid nå annat som brakat innan lådorna iaf !!

Pure DieselPower

1 758 Inlägg
21 november 2009
M47 är den klenaste av de manuella lådorna till 940, men om man inte "idiotkör" och håller på och busar så håller den ihop hyffsat.
Treans växel är en svag punkt på M90-lådorna, eftersom stoppringen inte riktigt hänger med om man växlar för fort eller slarvar med kopplingen, men det gäller inte M46/47.
M46/47 är tvåaxlade och största problemet på dessa brukar vara axelsvikt, men på en någorlunda original motor brukar det funka bra (om man, som sagt, inte misshandlar grejerna).

235 Inlägg
22 november 2009
Mja, torde vara samma på 46/47, eftersom om man växlar riktigt fort skrapar de gärna på 3an, har de iaf gjort på alla mina m46 lådor, och alltid 3an som rasat på mina 5 lådor också smile förutom 1, för då rasade även 2an smile

Svar på din fråga, kör du normalt håller 47an.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Finlirare
478 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Tack för svaren, verkar ju lugnt. Men tänkte på kopplingen också, den är ju inte konstruerad för att klara en turbomaskin. Men den var nybytt så borde ju hålla om man tar det lugnt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 november 2009
azXig skrev:
Tack för svaren, verkar ju lugnt. Men tänkte på kopplingen också, den är ju inte konstruerad för att klara en turbomaskin. Men den var nybytt så borde ju hålla om man tar det lugnt?

satt kopplingen på en turbomotor lär den ju vara gjord för en turbomaskin wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Finlirare
478 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Nej det är ju det som är kruxet. Vad jag vet så passar inte kopplingen från M46 (Den låda som sitter på alla turbo fram till -94) på en M47(som sitter i sugmotorerna). Stämmer detta så sitter det ju en koppling anpassad för en sugmotors effekt. Men den är ju ny så kanske kan hålla om man kör lugnt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 november 2009
azXig skrev:
Nej det är ju det som är kruxet. Vad jag vet så passar inte kopplingen från M46 (Den låda som sitter på alla turbo fram till -94) på en M47(som sitter i sugmotorerna). Stämmer detta så sitter det ju en koppling anpassad för en sugmotors effekt. Men den är ju ny så kanske kan hålla om man kör lugnt.

m46 och m47 lamellerna passa mellan lådorna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

255 Inlägg
22 november 2009
Precis, Vet folk som säger att m47 och turbo inte är någon bra kombination,
Men som alla säger, kör man lungt och växlar normalt så håller det;)
(Kör själv med en sån på min så)

//Marcus

761 Inlägg
23 november 2009
Har man bara original koppling så är det lugnt, sätter man dit sinter eller annars så rasar volvolådorna direkt vet jag av egen erfarenhet

Sök