Spänna koppling alt byta på volvo 740

Exittor
22 november 2009 · 26 Inlägg

Hej

Jag har en Volvo 740 -88 som jag skaffade för ett tag sedan. Jag tycker att kopplingen släpper väldigt högt upp. Man behöver inte trycka ner kopplingen mycket för att den ska frikoppla. Och så börjar den driva först när pedalen är väldigt nära toppläget.

Är kopplingen utsliten eller går det att spänna på något sätt?

Ifall man ska byta, är det svårt eller klarar man av det utan billyft?

kiiiimpa
23 november 2009 · 287 Inlägg

testa skjustera på kopplingsvajern, du skjusterar under bilen bredvid växellådan. bara att krypa under och skjustera smile sen om de ej blir bättre så är nog kopplingen slut. och det funkar att byta utan billyft. bara att palla upp den ordentligt sen lägga sig under och meka wink om du har lite skruv vana så fixar du det på 1 dag.

mvh kim

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Exittor
5 december 2009 · 26 Inlägg

Har undersökt lite till och kommit fram till att det är bästa att byta koppling. Har läst lite i olika trådar och det pratas om centreringsdon till lamellen. Vart får man ta på detta och finns det något annat man kan använda istället?

FLindgren
5 december 2009 · 5 089 Inlägg

mekonomen har t.e.x.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
megastreetracer
5 december 2009 · 283 Inlägg

om du har en gammal växellåda så tar du och kapar av den ingående axeln på den och vips så har du den bästa lamellcentreraren som finns! volvo original;) man måste heller inte ha ett centreringsdon men de underlättar givetvis!

...
Exittor
5 december 2009 · 26 Inlägg

Vilka packningar skall man passa på att byta när man endå har lådan nere. Och vart får jag tag på dessa?

norpan1
5 december 2009 · 1 043 Inlägg

Vevaxeltätning iså fall men det är inte så vanligt att den läcker, om du tar bort svänghjulet så byt alla bultarna.
Byt däremot alltid lagret i svänghjulet när du byter koppling.
Packbox finns på volvo, mekonomen meka ad osv.

Exittor
5 december 2009 · 26 Inlägg

Är det något speciellt man skall tänka på, problem som kan uppkomma?

megastreetracer
7 december 2009 · 283 Inlägg

varför byta svänghjulbultar?? har aldrig nånsin gjort det, varken på folkracebilar, rallybilar eller personbilar! jag vet alla säger de, men aldrig varit ute för att de lossar..

...
norpan1
7 december 2009 · 1 043 Inlägg

Jag har varit med om att dom brast på en ascona 2.0 grupp h bil, jag fick skrota veven efter det så jag tycker att det är säkrast att byta, kostar inte så mycket heller.

dannnej
7 december 2009 · 761 Inlägg

Slirar kopplingen? annars hade jag aldrig bytt, även om den börjar bli dålig så kommer den förmodligen gå några tusen mil till.

Svänghjulsbultarna byter man bara för att vara säker, går dom av så kan det gå riktigt jävla illa, har man otur så blir man av med båda fötterna, har polare som varit med om att en svänghjul lossnat, det delade på hela bilen och högg dessutom ett stort hål i skärmen på bilen intill, det är krafter man inte ska chansa med.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang