Svårt att få i växlar på v40 2,ot-00

emiloemma
30 januari 2010 · 5 Inlägg

Hejsan, undrar varför backen är så svår att få i, måste släppa upp kopplingen en liten bit för att den ska hoppa i, nån som vet?

norpan1
30 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Händer det varje gång?

Blue-Angel Statligt anställd
30 januari 2010 · 215 Inlägg

Är det en manuell låda vi talar om skulle det la kunna vara synkringarna som skulle behövas bytas...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
Equinox Kicka Laddtryck !
31 januari 2010 · 319 Inlägg

Miltal ? smile
Brukar oftast vara splinesen på ingående axel på lådan som det samlas "skit" på.
Brukar räcka med att göra rent så blir det kalas igen, Men när man ändå har det nere är det lika bra att byta både lamel + tryckplatta. smile.

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
marcus1
4 februari 2010 ·

emiloemma skrev:
Hejsan, undrar varför backen är så svår att få i, måste släppa upp kopplingen en liten bit för att den ska hoppa i, nån som vet?

Har haft samma problem med 7st x40. Learn to like it.... haha

Jimpiz
4 februari 2010 · 845 Inlägg

Arenwik skrev:

emiloemma skrev:
Hejsan, undrar varför backen är så svår att få i, måste släppa upp kopplingen en liten bit för att den ska hoppa i, nån som vet?

Har haft samma problem med 7st x40. Learn to like it.... haha

Bästa kommentaren hade vart

- Jag har ingen x40.

Sorry, kunde inte låta bli tongue

Saab 9-3SS (2008)
Krist
4 februari 2010 · 716 Inlägg

Samma med min bil. Innan jag sätter i backen så trycker jag in vxl 1. Efter det går backen in utan problem wink

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2010 · 26 180 Inlägg

Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Equinox Kicka Laddtryck !
4 februari 2010 · 319 Inlägg

AirOne skrev:
Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Jo, Det gäller Växellådorna M5P och M3P
Alltså 1.6-2.0 liters motorerna fram till 00 det gäller.
Då dem använder Renault lådor. Turbon använder alltid volvos egna m56 och där är inte det problemet. smile

Säger som jag gjorde längre upp i tråden smile

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2010 · 26 180 Inlägg

Equinox skrev:

AirOne skrev:
Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Jo, Det gäller Växellådorna M5P och M3P
Alltså 1.6-2.0 liters motorerna fram till 00 det gäller.
Då dem använder Renault lådor. Turbon använder alltid volvos egna m56 och där är inte det problemet. smile

Säger som jag gjorde längre upp i tråden smile

Ah..då hade jag inte helt fel i alla fall tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
4 februari 2010 · 2 258 Inlägg

Equinox skrev:

AirOne skrev:
Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Jo, Det gäller Växellådorna M5P och M3P
Alltså 1.6-2.0 liters motorerna fram till 00 det gäller.
Då dem använder Renault lådor. Turbon använder alltid volvos egna m56 och där är inte det problemet. smile

Säger som jag gjorde längre upp i tråden smile

Ah... men de lådorna... fram till vilken tillverkningsmånad är vi då? För det finns ju de där modell 1 1/2 som är 00-or tillverkade sent -99 och de har en hel del skillnader mot de tidigare av modell 1. Har de också dessa lådor, eller är det de nyare i dem?

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
aerox_nisse Jag kom på att pizza e nytigt
5 februari 2010 · 51 Inlägg

Backen, alltså läskbacken lägger du försiktigt i där bak, sen kan du hoppa över backen om du vill det he-he.

Nej men rengör som någon sa splinesen på ingående axel till v-lådan, kvarstår problemet efter det kan du alltid byta olja i lådan. Det e väll dom första sakerna att testa

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes
Equinox Kicka Laddtryck !
5 februari 2010 · 319 Inlägg

Vivendi skrev:

Equinox skrev:

AirOne skrev:
Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Jo, Det gäller Växellådorna M5P och M3P
Alltså 1.6-2.0 liters motorerna fram till 00 det gäller.
Då dem använder Renault lådor. Turbon använder alltid volvos egna m56 och där är inte det problemet. smile

Säger som jag gjorde längre upp i tråden smile

Ah... men de lådorna... fram till vilken tillverkningsmånad är vi då? För det finns ju de där modell 1 1/2 som är 00-or tillverkade sent -99 och de har en hel del skillnader mot de tidigare av modell 1. Har de också dessa lådor, eller är det de nyare i dem?

Kommer inte ihåg exakt vilken månad det gäller dem slutade tillverka dem med dem.
Men jag vet ialf så långt att dem övergick till M56:an när dem bytade till fas2 utseendet, huruvida det sitter antingen m5p/m3p eller m56 på vissa 00 som är fas 1½ Verkar vara ett plockepinn på dessa bilarna.wink
Nej, men det finns upp till vilka chassinummer vilken låda satt på och jag har inte hemma. smile


Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Kristian_L
5 februari 2010 · 1 893 Inlägg

Vivendi skrev:

Equinox skrev:

AirOne skrev:
Var det inte v40 som hade bussningar till växellådan som snabbt blev dåliga från fabrik?

Har hört nåt sånt nån gång men ska inte svära på det. Nåt var det i alla fall som gjorde det svårt att få i växlarna.

Jo, Det gäller Växellådorna M5P och M3P
Alltså 1.6-2.0 liters motorerna fram till 00 det gäller.
Då dem använder Renault lådor. Turbon använder alltid volvos egna m56 och där är inte det problemet. smile

Säger som jag gjorde längre upp i tråden smile

Ah... men de lådorna... fram till vilken tillverkningsmånad är vi då? För det finns ju de där modell 1 1/2 som är 00-or tillverkade sent -99 och de har en hel del skillnader mot de tidigare av modell 1. Har de också dessa lådor, eller är det de nyare i dem?

Du har en Turbo modell, så i din skall det sitta en m56.
-------------------
M56 sitter för övrigt även i 850/s/v70 modellerna.
I 850ans barndom var det problem med utslitna synk-ringar pga att virarna från spak till låda, var dåligt justerade. Men då snackar vi tidigt 90tal.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang