1626
Sök

Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe

Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer

289 157 Visningar
Uppdaterades senast 1 juli 2020
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 oktober 2012
#201
Hur lång tid tog det att genomföra steg 1?

Låter klart intressant smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
24 oktober 2012
#202
33Coupe skrev:
Kom precis hem idag från Steg 1 kursen Engelskt hjul/Krymp/Sträck/Sick/Fals maskiner hos Oskar Klar i Tidaholm - kan klart rekommendera kurserna - Oskar är både yrkesskicklig och bra på att lära ut - Steg2 om 14dagar.....så nu så skall det byggas.........haha

det har jag funderat mycke på med, men det blir ju stora pengar om man ska gå kursen & även köpa verktygen sen, får nog köpa en trisslott imöra när jag får lön wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#203
-MATS- skrev:
Hur lång tid tog det att genomföra steg 1?

Låter klart intressant smile !

Steg 1 är på 3 dagar - från kl 08.00-ca 17.00.
Jovisst kostar kursen en del kan man tycka - men den kunskapen och vanlig slät plåt är väldigt lite i jämförelse med vad du kommer att kunna tillverka efter det - förståelsen för hur man kan behandla en plåt och slutresultatet är otroligt! Hur mycket lägger vissa människor på rökning o krogen etc på ett år....?....haha


692 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#204
33Coupe skrev:
-MATS- skrev:
Hur lång tid tog det att genomföra steg 1?

Låter klart intressant smile !

Steg 1 är på 3 dagar - från kl 08.00-ca 17.00.
Jovisst kostar kursen en del kan man tycka - men den kunskapen och vanlig slät plåt är väldigt lite i jämförelse med vad du kommer att kunna tillverka efter det - förståelsen för hur man kan behandla en plåt och slutresultatet är otroligt! Hur mycket lägger vissa människor på rökning o krogen etc på ett år....?....haha

Här är en del av det vi fick lära oss att göra under steg1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0a67f5ecee538611d7cf58899bb72d75.jpg
Scoop i Aluminium i det Engelska hjulet och Krymp/Sträcken med en infalsad kant fram i bl.a

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-53d1a5f112e914ff4509de4f80252e26.jpg
Torpedsida Ford 1933/34

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4cf0ef95b106ff7e98bb34f5c655fe22.jpg
Huvsidor till min -33Coupe - släta utan gälar o pressveck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-47cd9cadefb3d753322ddf35780f81e1.jpg
Tillverkade även täckplåten som skall sitta ovanför vindrutan på insidan för att täcka torkarmotorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a18bc809167d4a03ddd0657bfb9e1637.jpg
Har även börjat göra innerramen till bakluckan.
Senast redigerat av 33Coupe (28 oktober 2012)


510 Inlägg
28 oktober 2012
#205
Tjusigt! Ska allt gå den kursen till våren smile


692 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#206
Det blev inte så mycket gjort den här helgen - tävlade i Kickboxning igår så man är lite justerad idag...blått öga o öm.......
Huvudcylindern/bromsservot parade sig idag så att säga......Centrummåttet mellan infästningspunkterna på huvudcylindern/servot stämde inte tidigare men jag har nu fixat till detta: Micran har 80mm cc och Corvetten 90mm cc...så jag tog Dremeln och slipade upp hålet inåt 5mm på var sida på huvudcylindern. Det visade sig även att Micrans stång som kommer ut från servon var lite för lång: gängade av kuldelen, kapade bort 9mm och slipade den rund i framänden som går in i huvudcylindern och vips var det klart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4d9163a80803c22712ac93207fbec653.jpg
Stången gängas av....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-86e7947717d576598d70406309913a29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-88a2280480f42ea482904dc230d86455.jpg
Stången kapad 9mm och slipad rund i framkanten

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-836f0ff3f11ebd9187ceb4af8c932116.jpg
Hålet uppfrästa med Dremeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-91d07d8557101ab28fd14685c64fc42d.jpg
Där satt den som flickan sa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-15a897da47625d7d0f96cfa4be55a133.jpg


692 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#207
Slimbastard skrev:
Tjusigt! Ska allt gå den kursen till våren smile

Tack!
Även om du bara går Steg 1 så har du en fruktansvärd glädje av det du lär dig under dom dagarna  - man lär sig vad som händer med plåten och får en inblick i att det är fasiken inte omöjligt att forma plåten dit man vill....!


692 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#208
Snyggade till lite av elhärvan till motorn/växellådan idag också så nu är det bara en liten härva (den som ligger ovanpå växellådan) som skall in i bilen - onödiga kablar ligger i soptunnan nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0183a9c65683ccbaff46e05ebcc0094b.jpg


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 oktober 2012
#209
33Coupe skrev:
Slimbastard skrev:
Tjusigt! Ska allt gå den kursen till våren smile

Tack!
Även om du bara går Steg 1 så har du en fruktansvärd glädje av det du lär dig under dom dagarna  - man lär sig vad som händer med plåten och får en inblick i att det är fasiken inte omöjligt att forma plåten dit man vill....!

Snygga grejer du format cool !

Vilken teaser! Nu fick jag VERKLIGEN ett sug att också lära mig forma plåt tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

692 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#210
-MATS- skrev:
33Coupe skrev:
Slimbastard skrev:
Tjusigt! Ska allt gå den kursen till våren smile

Tack!
Även om du bara går Steg 1 så har du en fruktansvärd glädje av det du lär dig under dom dagarna  - man lär sig vad som händer med plåten och får en inblick i att det är fasiken inte omöjligt att forma plåten dit man vill....!

Snygga grejer du format cool !

Vilken teaser! Nu fick jag VERKLIGEN ett sug att också lära mig forma plåt tongue

Tack så mycket!smilesmile
Håller man på en del med hobbybilar och gillar att skapa så tycker jag att den kursen är helt perfekt - man får en helt annan inblick i vad man kan göra - man ser möjligheter - inte bara problem.


692 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#211
Gjorde en liten modifiering av mitt kines-Engelska hjul - fick svarvat en styrhylsa som jag svetsar fast ovanpå för att få lite tajtare styrning - originalet glappade sjukt mycket från fabrik nämligen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f5fa62905a250fca0d647d32ff967a56.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e0b8064b740fd290c614478b07995944.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-14f643a34966fc16d527dda67dac1f1b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-abc84556c928f78e0b51b102bab5b87d.jpg


534 Inlägg
31 oktober 2012
#212
blir det bätre att köra plåt i det när en fixat det så ?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
31 oktober 2012
#213

ja dom där blåmålade verktygen funkar väl mest för små hobbyjobb, inte att bygga en hel bil med perfekt resultat.
har själv den lilla krymp/sträck (du har stora i bakgrunden va?) på stativ så jag vet att det funkar men finns betydligt bättre på marknaden cool

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#214
cheva_raggare skrev:
blir det bätre att köra plåt i det när en fixat det så ?

Jo - helt klart.
Glappar stången när man rullar fram o tillbaks så blir det mest skit (funkar hjälpligt men...) det är viktigt att det är tajt...


692 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#215
farbrorbozze skrev:

ja dom där blåmålade verktygen funkar väl mest för små hobbyjobb, inte att bygga en hel bil med perfekt resultat.
har själv den lilla krymp/sträck (du har stora i bakgrunden va?) på stativ så jag vet att det funkar men finns betydligt bättre på marknaden cool

Men det är ju så - jag köpte hela kitet begagnat mest för att se om man kunde använda dessa, men nu när man gått kursen känns det annorlunda! Steg 2 nästa vecka......ska bli skoj.


534 Inlägg
31 oktober 2012
#216
du menar så att rullarnas centrum eller vad man ska säga håller samma linje helatiden ?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
31 oktober 2012
#217
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:

ja dom där blåmålade verktygen funkar väl mest för små hobbyjobb, inte att bygga en hel bil med perfekt resultat.
har själv den lilla krymp/sträck (du har stora i bakgrunden va?) på stativ så jag vet att det funkar men finns betydligt bättre på marknaden cool

Men det är ju så - jag köpte hela kitet begagnat mest för att se om man kunde använda dessa, men nu när man gått kursen känns det annorlunda! Steg 2 nästa vecka......ska bli skoj.

förstår att det säkert är som natt&dag
får man fortfarnde rabatt på dom RIKTIGA verktygen om man går kursen ?
Senast redigerat av farbrorbozze (31 oktober 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#218
cheva_raggare skrev:
du menar så att rullarnas centrum eller vad man ska säga håller samma linje helatiden ?

Jo-exakt! Men så är det med dom flesta verktygen - man får vad man betalar för, men som ny i detta vill man ju/har man ju kanske inte heller råd att lägga så mycket pengar på dessa verktygen innan man vet om man kan hantera dessa eller kommer att ha nytta av dom - men det går ju alltid att uppgradera sig.


692 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#219
farbrorbozze skrev:
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:

ja dom där blåmålade verktygen funkar väl mest för små hobbyjobb, inte att bygga en hel bil med perfekt resultat.
har själv den lilla krymp/sträck (du har stora i bakgrunden va?) på stativ så jag vet att det funkar men finns betydligt bättre på marknaden cool

Men det är ju så - jag köpte hela kitet begagnat mest för att se om man kunde använda dessa, men nu när man gått kursen känns det annorlunda! Steg 2 nästa vecka......ska bli skoj.

förstår att det säkert är som natt&dag
får man fortfarnde rabatt på dom RIKTIGA verktygen om man går kursen ?

Stämmer bra det.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
1 november 2012
#220
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
33Coupe skrev:

Men det är ju så - jag köpte hela kitet begagnat mest för att se om man kunde använda dessa, men nu när man gått kursen känns det annorlunda! Steg 2 nästa vecka......ska bli skoj.

förstår att det säkert är som natt&dag
får man fortfarnde rabatt på dom RIKTIGA verktygen om man går kursen ?

Stämmer bra det.

då kan du köpa ett sånt hjul & sälja ditt nyrenoveraade billigt till mig big_smile
hur stor skillnad i känsla är det på verktygen (efter din förstärkning) ?
är det fortfarnde som natt&dag eller?

tyvärr kommer nog inte min ekonomi tillåta nån kurs eller verktyg om jag inte säljer nån av mina bilar först.
chevan kommer tömma kontot innan den rullar på vägen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök