3316
Sök

Har 60/40 sänkning på, ändå hänger dom den som fan där bak (850 t5)

45 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Hallå allihopa!

Jag har ett problem som gör mig tokig, jag har köpt en volvo 850 för ett tag sen nu, och när jag köpte den så hängde den där bak, menas med att den ligger lägre där bak än där fram vilket gör att den ser ut som fan..

MEn jag tänkte att de va nån knepiga fjädrar han hade skaffat, så jag köpte hem ett 60 fram och 40 bak sänknings sats, men när jag satt på de och släpper ner han på marken så märker jag att den hänger precis likadant som innan!!

Vad e det som gör att den hänger på detta viset, hjälp snarast!!

Tack i förväg!

Utbildad proffsamatör
786 Inlägg
16 april 2010
Bytte du dämparna?

Bärs!
3 456 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
16 april 2010
har du mätt eller är det vad du tycker?

eftersom skärmkanten sitter betydligt längre ner bak än fram ser dom alltid hängiga ut

kolla på mina bilder så ser du hur det ser ut med 60mm sänkning fram och orginal bak
men mäter man och kollar tröskeln ser man att den är ganska mycket högre bak

Kör fort så hinner inget hända...

689 Inlägg
16 april 2010
Precis som föregående talare säger så beror det på att skärmkanten sitter längre ner där bak. sänker du den så den ser lika ut mellen hjulet och skärmkanten både fram och bak så lutar bilen framåt. och enligt mitt tycket e det stor epa varning på det

45 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Growe skrev:
har du mätt eller är det vad du tycker?

eftersom skärmkanten sitter betydligt längre ner bak än fram ser dom alltid hängiga ut

kolla på mina bilder så ser du hur det ser ut med 60mm sänkning fram och orginal bak
men mäter man och kollar tröskeln ser man att den är ganska mycket högre bak

Man ser de tydligt med blotta ögat att den hänger riktigt mkt där bak, har nog nån bild där man ser de i galleriet.

45 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
PointMan skrev:
Bytte du dämparna?

nä bara fjädrarna.

51 Inlägg
16 april 2010
du har inte nivåmatic på den?

(Bara för att jag har fel betyder inte att du har rätt)

45 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
joaba skrev:
du har inte nivåmatic på den?

Vad e de för något? yikes

2 230 Inlägg
16 april 2010
kanske ser värre ut IRL men på bilderna ser det ut som min dvs inge konstigt smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

45 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Rojpen skrev:
kanske ser värre ut IRL men på bilderna ser det ut som min dvs inge konstigt smile

det ser riktigt jävligt ut irl tongue  och vill den ska komma högre upp, ska jag sätta på orginal fjädrar då eller?

2 230 Inlägg
16 april 2010
KrilleoGolfen skrev:
Rojpen skrev:

det ser riktigt jävligt ut irl tongue  och vill den ska komma högre upp, ska jag sätta på orginal fjädrar då eller?

eller byt dämpare till sportdämpare som är hårdare eller liknande.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 291 Inlägg
16 april 2010
Antingen höjer du den bak genom att byta fjädrar (att byta dämpare kommer inte göra någon som helst skillnad på höjden) eller så sänker du den lite till fram med kapen wink

14 810 Inlägg
16 april 2010
n_andersson skrev:
Precis som föregående talare säger så beror det på att skärmkanten sitter längre ner där bak. sänker du den så den ser lika ut mellen hjulet och skärmkanten både fram och bak så lutar bilen framåt. och enligt mitt tycket e det stor epa varning på det

mm på mina bilder på min 854 så ser man detta ganska tydligt mät från hjulhuset ligger däckets kant på samma höjd men bilen lutar frammåt

har själv inte hunnit monterat bakfjädrar och dämpare

förövrigt så gör nivomaten bara att bilen är hög bak trotts sänkningsats inte tvärs om

det finns några alternativ antingen åka med traktorstuk sänka bilen mer fram än bak ganska mycket skillnad

eller låta bilen se "hängig" ut
eller flytta upp bakre skärmkanten
detta är genomgånde för alla volvo modeller då skärmkanten alltid sitter längre ner bak än fram

för att få fram rätt höjd mäter man på ett ställe där man har samma höjd fram som bak tex  tex mäta upp till dörr lister eller liknande
tycker det är lagom stuk med 60/40 sats

14 810 Inlägg
16 april 2010
Rojpen skrev:
KrilleoGolfen skrev:
Rojpen skrev:

eller byt dämpare till sportdämpare som är hårdare eller liknande.

det gör bara dämpningen hårdare bilen kommer inte bli nämndvärt högre

vet iof att volvos R-sportsats faktist tryckte upp bilen något men det var marginalt
men fjädrarna är det som håller höjden på bilen dämparna är enbart till för att dämpa fjäderns rörelse

761 Inlägg
17 april 2010
MattiasH skrev:
Antingen höjer du den bak genom att byta fjädrar (att byta dämpare kommer inte göra någon som helst skillnad på höjden) eller så sänker du den lite till fram med kapen wink

Jo om det är gasdämpare, dom trycker ju utåt, så är dom tokslut så blir det skillnad.

Tjejens A4 avant blev ca 2cm högre med nya dämpare bak, den var också hängig i baken.

402 Inlägg
17 april 2010
Vad har du för mått från skärmkanten ner till centrum på hjulnavet? Jag har 40-sänkning bak med monroe gasdämpare, och mitt mått ner till hjulcentrum är ca:32cm, borde ju va ungefär samma på din med 40-fjädrar.
Kan tillägga att jag har 40-sänkning fram också, och min "hänger" inte ner där bak.hmm
Detta är på den gule, på den vite vet jag inte va de sitter för fjädrar.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (17 april 2010)

1 291 Inlägg
18 april 2010
dannnej skrev:
MattiasH skrev:

Jo om det är gasdämpare, dom trycker ju utåt, så är dom tokslut så blir det skillnad.

Tjejens A4 avant blev ca 2cm högre med nya dämpare bak, den var också hängig i baken.

Alla gasdämpare gör inte det, och om dom gör det är det med så liten kraft att det blir ingen märkbar skillnad.
A4 har väl coilover ben bak? då kan ju faktiskt fjäderskålen skilja lite.

12 086 Inlägg
19 april 2010
dannnej skrev:
MattiasH skrev:

Tryckkraften i en gasdämpare lär ju inte duga långt när de ska till o lyfta bilar tongue
2cm låter otroligt, men säger du så.

2 Inlägg
6 september 2010
Om du kapar fjädrarna fram så kommer du få problem att hålla dom i skålarna
för om jag inte minns helt fel så är dom konade både uppe och nere på fjädern

Haha

Sök