5658
Sök

Ford Sierra - Strul med koppling, behöver tips, råd och förslag!

Varningar. 36
1 200 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Yo. Slängde om från automat till manuell i min svarta sierra för ett tag sen, och fick då ingen ordning på kopplingen riktigt. Sierra har ju någon idiotisk självjustering på pedalen i form av ett kuggsegment, alltså en rulle med kuggar som ska låsa wire'n där den är som spändast om jag har fattat skiten rätt.

Och det här får jag fan ingen ordning på. Man måste för det första själv spänna kopplingen manuellt alá fjäderspännare eller rörtång och klämma ihop kopplingsarmen, för att sedan trycka på pedalen en gång så att den spänns där uppe.

Men trycker man pedalen "upp" mot sätet en millimeter så släpper skiten igen? Går ju fan inte att svarva nå däck om man inte kan släppa kopplingen som folk. Det går ju alltså att köra bilen normalt, men om man släpper kopplingen för fort så får man helt enkelt köra utan koppling tills man hittar nån som har domkraft och fjäderspännare.

Tilläggas bör att allt i transmissionen är nytt förutom låda och pedalställ, men pedalstället kommer från en av mina tidigare bilar och fungerade klockrent där, och har inte pillats på dom sekunderna som det var ute i det fria.

SÅ, om nån har något vettigt förslag, eller rent av ett perfekt svar åt mig, HIT ME.
Mvh Herr Karlsson.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Nå?

Bärs!
3 456 Inlägg
19 april 2010
Hjälp Karlsson nu, han verkar burn-kåt! smile

Garaget.org peakade 2008.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Haha micke, du brukar ju vara finurlig, säg mig nu, vad är felet?

Bärs!
3 456 Inlägg
20 april 2010
Felet är väll just detdäringa "självjustering på pedalen i form av ett kuggsegment" manicken. Kan du inte bara bygga om till "Volvo-style"? Inga problem alls då ju. smile

Garaget.org peakade 2008.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Vill inte ha nått med volvo att göra vet du väl? wink Jazzhit brr brr

Sök