5726
Sök

Bilen blev mjukare/svampigare med sänksats. orsak? 200sx s13

465 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
tjenare, monterade sänksats på min 200sx och bilen blev riktigt mjuk bak.. fram vart den hård & fin, men bak vart den riktigt mjuk, så jag bytte till nya stötdämpare vart ingen skillnad, testade en annan sänk sats ingen skillnad där heller.. så slängde på orginal fjädrar & då vart den betydligt hårdare.. men på tok för hög! vad fasen kan det vara som kronglar?
mvh

7 282 Inlägg
20 april 2010
Låter som om dom nya fjädrarna är mjukare och kortare än orginal av någon skum anledning...

465 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Låter som om dom nya fjädrarna är mjukare och kortare än orginal av någon skum anledning...

jo dom nya fjädrarna är ju kortare .. antar sänksats ska vara det ? tongue har ju dock testat en annan sänksats & den vart lika mjuk.. fattar inte vad som kan vara fel ? tongue

1 353 Inlägg
21 april 2010
inte så att sänkningssatsen är progressiv då?
medans original inte alls är det, så den är hård hela tiden

There's no replacement for displacement

465 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Batta skrev:
inte så att sänkningssatsen är progressiv då?
medans original inte alls är det, så den är hård hela tiden

nu förstår jag inte riktigt..? den ena sänk satsen är från H&R  och den andra är en sån billig från cobra springs..
ngn annan som har ngn teori ?

446 Inlägg
21 april 2010
med progressiv menar man att en fjäder har olika fjäderkonstant beroende på läge så att säga.. den kan vara mjuk i början och strävare vid längre slag om du förstår bättre då?

fjäderkonstant= N som krävs för att komprimera fjädern 1 mm

fjädern kan alltså ha en konstant på ex. 150N/mm när den komprimeras de första centimetrarna ( för komfortens skull) och sedan kanske 200N/mm...

Sök