Klonkande ljud frampå V70 T5

Danche
21 april 2010 · 117 Inlägg

Hej jag har en V70 T5..det senaste har jag märkt att det kommer ett klonkande ljud fram ibland när jag åker på olika slags vägbulor och ibland när jag svänger vänster vid ett gupp tex,,,men det är bara ibland jag har hört att det klonkat till, och det låter som höger fram,,,och bilen känns lite orolig på vägen när man kör, jag har gjort 4 hjulsinställning så det är inte det iallafall....är det någon som vet va det kan vara

tacksam för svar

/daniel

Senast redigerat av Danche (21 april 2010)

volvo-racer
21 april 2010 · 724 Inlägg

Tja! jag har samma på min s60.. troligen k-stagen som är slut men kan mkt väl vara styrlederna..fast då borde dom sagt det när du gjorde 4hjuls-inst. alt kan fjädrarna ligga å slå i "skålen" finns gummi skydd/hylsor att köpa på volvo.

Danche
21 april 2010 · 117 Inlägg

Hardu fixat det på din? Vad va det som va fel på din då?

volvo-racer
21 april 2010 · 724 Inlägg

har inte fixat det än...men har bytt styrlederna då dom va helt slut. k-stagen är också slut och dom gör att det klonkar i fram...vparts har stag för 175 kr st. jag ska köpa nya dämpare och fjädrar snart så då blir det att renovera lite i fram. du kan även öppna huven och gunga bilen och samtidigt kolla om fjäderbenslagrena är dåliga...kan ju klonka pga dom också.

Danche
21 april 2010 · 117 Inlägg

du har inte eget garage med lift å så?

volvo-racer
21 april 2010 · 724 Inlägg

Nix...ligger på backen eller så blir det okq8 smile

kenth66
21 april 2010 · 1 212 Inlägg

länkarmsbussningarna låter det som. vanligt fel.
kofot fram, så märker du det snart.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
spokenratt
23 april 2010 · 3 860 Inlägg

Ja, kolla länkarmarna, fick bytt både höger o vänster precis..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Dani_A Tyngaste 2.0
23 april 2010 · 256 Inlägg

Jag har samma problem med min s60, jag har bytt bägge länkarmarna, och spindelleden. Fast jag börjar tro att det är Fjäderbenslagringar så därför fick jag en anledning att köpa ett Koni sett istället tongue

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
MrKerm Avstängd
23 april 2010 · 1 557 Inlägg

orka inte läsa hela men hade samma problem på min.. då bytte/satte dit nya gummi mellan fjäder o fjäder tallrik sedan va det borta wink

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
volvo-racer
24 april 2010 · 724 Inlägg

Ja nu har du lite att välja på så det är bara att kolla igenom hela framvagnen.

Danche
24 april 2010 · 117 Inlägg

MrKerm skrev:
orka inte läsa hela men hade samma problem på min.. då bytte/satte dit nya gummi mellan fjäder o fjäder tallrik sedan va det borta wink

Men ljudet har kommit efter att jag bytt dämpare och sänkfjädrar

spokenratt
24 april 2010 · 3 860 Inlägg

kan ju vara så att du hör det tydligare nu när blen blivit lite styvare me kanske..
Men när du bytte däpare o fjäder så såg du väl ifall gummi/fjäderbenslagringen var kass så den kan du ju kanske utesluta då. men mitt har försvunnit helt sen jag bytte båda länkarmarna, var också orolig på vägen och ett litet klonk som du beskriver.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Danche
24 april 2010 · 117 Inlägg

spokenratt skrev:
kan ju vara så att du hör det tydligare nu när blen blivit lite styvare me kanske..
Men när du bytte däpare o fjäder så såg du väl ifall gummi/fjäderbenslagringen var kass så den kan du ju kanske utesluta då. men mitt har försvunnit helt sen jag bytte båda länkarmarna, var också orolig på vägen och ett litet klonk som du beskriver.

va gick det på då? räcker det inte men att bara byta lagrena?

spokenratt
25 april 2010 · 3 860 Inlägg

Brorsan är mekaninker så han bytte dom wink
Men vparts har nya länkarmar för 895:-
Finns kanske billigare nån stans...
Här finns även stab stag mm..
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … index.html

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Danche
25 april 2010 · 117 Inlägg

men nu har jag inte hört något klånkande där fram överhuvudtaget, bara att den är lite orolig på vägen:/

spokenratt
26 april 2010 · 3 860 Inlägg

Då skulle jag satsa på K-stagen eller länkarmarna...
Du kan ju lyfta den och ta av hjulen så kommer du lätt åt att kolla dessa, och som någon tidigare skrav så kan du använda ett bräckjärn eller kofot o kolla länkarmen.
K-staget kan man ju se ifall kulleder är slitna o om gummit har spruckit... någon annan vet kanske mer exakt hur dom ser ut när dom är paj, mina har ju hållt ännu iaf så ja är inte helt säker!

Lycka till

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Danche
26 april 2010 · 117 Inlägg

jo ska kolla allt det här på fredag, e ju det att jag ska ner till tyskland i helgen...om det nu skulle vara något av det vi pratade om är det farligt att åka långt och fort då?

kenth66
26 april 2010 · 1 212 Inlägg

fixa bilen innan den turen du skall köra, farligt - farligt....

mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Danche
27 april 2010 · 117 Inlägg

lyfte upp bilen idag och kände att det var lite glapp i båda styrlederna, men bara lite, kan ju vara det som är fel oxå? eller va tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang