Felaktig hjulinställning bak, hur snabbt snesliter jag däcken? kan jag köra 2 månader till utan att oroa mig?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Hej!

mina bakhjul på bilen lutar inåt och styr även lite inåt.
det jag undrar är hur snabbt däcken blir sneslitna?
det är nämligen så att jag har 3-4mm kvar runt om och vill helst inte byta däck denna säsongen.
bussningarna är också slut misstänker jag dessutom behöver stötdämparna bytas. eftersom jag inte har kunskapen att göra det själv så tänkte jag ta allting på samma gång på verkstad om ca en och en halv månad och sen göra en 4hjulsinställning. men jag oroar mig över att det är för sent då och däcken redan är förstörda då? hmm
bilen rullar ca 20mil i veckan så det är ju inga långa sträckor det handlar om.

bifogar en bild också, jag tycker mig se att bakhjulen lutar inåt på bilden men det kanske bara är för att jag vet om det tongue
https://www1.garaget.org/archive/19/18300/195029/195029-1899790.jpg

tack på förhand!
MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
PoulZen
10 juni 2010 · 772 Inlägg

Kör du sammanlagt cirka 150mil innan du ska fixa det så behöver du inte oroa dig. Så snabbt slits inte däcken.
Och dom ska nog vara väldigt fel inställda om man ska kunna se det med blotta ögat.
Det rör sig om så lite, bara någon procent, så det går inte att se direkt.

Men har dom slitit snett något nu eller?
För att hjulinställningen ska vara lite inåt lutade normalt.

Senast redigerat av PoulZen (10 juni 2010)

PlatinumRacing
10 juni 2010 · 597 Inlägg

PoulZen skrev:
För att hjulinställningen ska vara lite inåt lutade normalt.

Japp, är normalt att det ser lite lutande ut, som Poulzen skrev, kolla däck slitaget o se om det är sne slitet.

MVH

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

tack för snabba svar! smile grejen är den att jag sänkte bilen för någon månad sen och nu efteråt tycker jag att hjulen lutar inåt, har inte lagt märke till det innan så antog att det var PGA sänkningen och sen när jag ringde däckfirma om hjulinställning så svarade han att mina bussningar säkert var slut om det lutade inåt eftersom det var ett vanligt fel på 9-5orna.
men jag ska ta och mäta på däcken imorgon och se om det skiljer någonting smile

tack än en gång för de snabba svaren, det betyder att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte pririterar hjulinställningen högst just nu wink

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Om du inte har mer kvar på däcken kan du ju köra slut dm å justera hjulvinklarna ihop med dom nya däcken.

Blir alltid bättre å justera med nya däck

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om du inte har mer kvar på däcken kan du ju köra slut dm å justera hjulvinklarna ihop med dom nya däcken.

Blir alltid bättre å justera med nya däck

jo det är sant men vill HELST inte byta däcken denna säsongen och vill ha dom lagliga sommaren ut helst tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Elda skrev:
finns MKT info på STCS. cambern justeras normalt inte bak på dessa då det är "för jobbigt"

jaha okej, det inebär att dom inte kommer bli "rakare" efter en hjulinställning heller? så det är något jag får leva med om jag vill åka sänkt då? hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sokrates Eliminator
10 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Kör du mycket med dåliga bussningar så kommer däcken slitas ojämnt och de blir konstig form på däcksmönstret. Låter som du har dubbdäck tillslut.

/Saab 9-5 tjbil.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Sokrates skrev:
Kör du mycket med dåliga bussningar så kommer däcken slitas ojämnt och de blir konstig form på däcksmönstret. Låter som du har dubbdäck tillslut.

/Saab 9-5 tjbil.

okej, nej det låter inte konstigt änsålänge. kan jag som lekman kontrollera bussningarna på något vis? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Sokrates Eliminator
10 juni 2010 · 1 441 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:
Kör du mycket med dåliga bussningar så kommer däcken slitas ojämnt och de blir konstig form på däcksmönstret. Låter som du har dubbdäck tillslut.

/Saab 9-5 tjbil.

okej, nej det låter inte konstigt änsålänge. kan jag som lekman kontrollera bussningarna på något vis? smile

MVH

Tror inte det, jag lämnade in min på verkstad då bakdäcken såg ut som traktordäck (5000 mil sen ny) hmm

Bussningar byttes och hjulinställning gjordes, av datan o dömma så var det mycket små justeringar som gjordes,, jag kunde inte se att hjulen stod i nån märkbar konstig vinkel.

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (10 juni 2010)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Sokrates skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:
Kör du mycket med dåliga bussningar så kommer däcken slitas ojämnt och de blir konstig form på däcksmönstret. Låter som du har dubbdäck tillslut.

/Saab 9-5 tjbil.

okej, nej det låter inte konstigt änsålänge. kan jag som lekman kontrollera bussningarna på något vis? smile

MVH

Tror inte det, jag lämnade in min på verkstad då bakdäcken såg ut som traktordäck (5000 mil sen ny) hmm

Bussningar byttes och hjulinställning gjordes, av datan o dömma så var det mycket små justeringar som gjordes,, jag kunde inte se att hjulen stod i nån märkbar konstig vinkel.

/Tommy.

okej, jo min ska endå på verkstad snart för byte av stötdämpare hade jag tänkt. så kan ju ta bussningarna samtidigt. antar att det är bakvagnens "A-bussning" vi pratar om? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
myran Foto/Bilnörd
10 juni 2010 · 1 541 Inlägg

att du fått mera camber skadar nog inte det minsta. därimot o du fått mera toe så däcken plogar kan du både få att bilen rullar trögare. däcken slits mera samt att den kan bli ostadig vid ojämnheter i högre farter.


Svårt att säga hur fort dinna däck kommer slitas utan att veta hur fel däcken står.


Föreslår som någon annan.. byt bussningar.. och gör hjulinställningen i samband med nästa däckbyte i stället.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bagarn
10 juni 2010 · 689 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

okej, nej det låter inte konstigt änsålänge. kan jag som lekman kontrollera bussningarna på något vis? smile

MVH

Tror inte det, jag lämnade in min på verkstad då bakdäcken såg ut som traktordäck (5000 mil sen ny) hmm

Bussningar byttes och hjulinställning gjordes, av datan o dömma så var det mycket små justeringar som gjordes,, jag kunde inte se att hjulen stod i nån märkbar konstig vinkel.

/Tommy.

okej, jo min ska endå på verkstad snart för byte av stötdämpare hade jag tänkt. så kan ju ta bussningarna samtidigt. antar att det är bakvagnens "A-bussning" vi pratar om? smile

MVH

Bussningarna som brukar glappa på dessa är som du säger dom främre i bakvagnen!
Bilen brukar kännas vinglig på vägen och lite efter i kurvor

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

myran skrev:
att du fått mera camber skadar nog inte det minsta. därimot o du fått mera toe så däcken plogar kan du både få att bilen rullar trögare. däcken slits mera samt att den kan bli ostadig vid ojämnheter i högre farter.


Svårt att säga hur fort dinna däck kommer slitas utan att veta hur fel däcken står.


Föreslår som någon annan.. byt bussningar.. och gör hjulinställningen i samband med nästa däckbyte i stället.

okej, det förstår jag, har tyvärr ingen tillgång till utrustning för att mäta vinklarna hmm
men jag riskerar inte att slita ner dom avsevärt fortare? plånboken tillåter egentligen inte ett däckbyte denna sommaren, har haft planer på att byta till andra fälgar så småningom så känns rätt kasst om jag måste kosta på originalfälgarna nya däck också hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Bagarn skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:

Tror inte det, jag lämnade in min på verkstad då bakdäcken såg ut som traktordäck (5000 mil sen ny) hmm

Bussningar byttes och hjulinställning gjordes, av datan o dömma så var det mycket små justeringar som gjordes,, jag kunde inte se att hjulen stod i nån märkbar konstig vinkel.

/Tommy.

okej, jo min ska endå på verkstad snart för byte av stötdämpare hade jag tänkt. så kan ju ta bussningarna samtidigt. antar att det är bakvagnens "A-bussning" vi pratar om? smile

MVH

Bussningarna som brukar glappa på dessa är som du säger dom främre i bakvagnen!
Bilen brukar kännas vinglig på vägen och lite efter i kurvor

måste faktiskt erkänna att jag inte har en aning om vilka bussningar som finns eller var dom sitter. det enda jag vet är det som står på speedparts hemsida om polyuretanbussningarna.
alltså denna bilden:
http://speedparts.se/images/prod/chassie/saab9-5diag.gif

finns det ytterliga bussningar sen förutom dem som är med på bilden?

jo att den är vinglig kan jag skriva under på! däremot så har jag svårt att avgöra om det beror på dåliga bussningar eller på att dämparna är dåliga tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Bagarn
10 juni 2010 · 689 Inlägg

Enligt din bild så är det bussningarna som heter 4!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Bagarn skrev:
Enligt din bild så är det bussningarna som heter 4!

okej, då hade jag rätt för mig för en gångs skull wink hehe

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang