3083
Sök

Skakar i ratten Saab 9-3

29 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Tja , har en saab 9-3 aero -99. Problemet är det att det skakar i ratten när man kör fortare än 70. Det är mest vibrationer i ratten när man kör på femmans växel i dryga 100 och sedan bromsar in. har nyrenoverade bromsok, helt nya fälgar och däck och de är balanserade, så min fråga är, varför skakar det i ratten? det skakar som sagt inget i ratten när man kör saktare än 70. Bromsskivor och belägg är bytta för ca 250-300 mil sedan.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 juli 2010
Kassa bussningar i framvagnen ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

29 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
mycket möjligt.... har kollat skivorna och de är inte ojämnt slitna eller så... blir galen på detta problem, men ska kolla bussningar... vad kan det annars vara om det inte är bussningar?

39 Inlägg
12 juli 2010
Fattas nån navring på fälgarna kanske?

373 Inlägg
12 juli 2010
Hr du rätt bultar tro?PÅ min saab (9/3)har jag bultar med en centrumring fick med dessa med fälgarna;)

''Hugin-Hachiko''

39 Inlägg
12 juli 2010
Journeyman2 skrev:
Hr du rätt bultar tro?PÅ min saab (9/3)har jag bultar med en centrumring fick med dessa med fälgarna;)

Hur tänker du nu? Bultar med centrumring? Menar du flytande kona?

373 Inlägg
12 juli 2010
jooonte skrev:
Journeyman2 skrev:

Hur tänker du nu? Bultar med centrumring? Menar du flytande kona?

Jo;)

''Hugin-Hachiko''

5 089 Inlägg
12 juli 2010
efterbalansera hjulen. dom kanske bara har satt sig riktigt emot fälgen. Om inte, kolla efter glapp i framvagnen.

\Lindgren

29 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
då tror jag nog mer på glapp i framvagnen eftersom det skakade mer med gamla fälgarna och de balanserades om 2 gånger åtminstone... men de fälgarna var skeva så var därför jag bytte... trodde ju att det skulle räcka med att byta ut de dåliga fälgarna men så var inte fallet. men ska kolla upp framvagnen på bilen så kanske man kan lösa problemet annars vet jag inte vad jag ska ta mig till....

4 Inlägg
14 juli 2010
Warmachine skrev:
mycket möjligt.... har kollat skivorna och de är inte ojämnt slitna eller så... blir galen på detta problem, men ska kolla bussningar... vad kan det annars vara om det inte är bussningar?

Har du kollat skivorna själv eller lämnat in ?

29 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Har mätt skivorna med skjutmått själv. Glömde tillägga förut att det skakar mer i ratten när man har kört ett tag, så börjar fundera på om det inte är något med skivorna... det är ju surt i sånafall för har ju inte kört mycket med de skivor som sitter på nu...

29 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Hissade upp bilen nu ikväll och hittade felet! vänster drivaxel glappade mycket så blir att renovera med nya lager....

Sök