Något konstig ljud vid rattningar, volvo v70 97:a

teneroth
18 juli 2010 · 61 Inlägg

Tjena igen, jag skulle ut och köra idag, när jag började lägga över så fick jag höra att det låter väldigt mycket, det låter som om att det är någon metall som ligger och skaver mot varandra eller hur jag nu ska förklara det. NÅGON SOM VET VAD DET BEROR PÅ. Det låter inget när jag kör rakt fram, men när jag svänger både höger och vänster.

Gå ner i vikt, precis som jag har gjort.
Här kan du läsa mer!
yoppe
18 juli 2010 · 388 Inlägg

Ganska vanligt att packboxarna på rattstången "torkar ut" och då uppkommer ett vinande ljud när man vrider ratten kan nog vara det.
Hittade en beskrivingen av "Ziken" på nordiska X40 klubben
"Hur man fixar gnissel i ratt stången.



Det är inget roligt jobb men du sparar ganska mycket pengar på att göra det själv.


Du får plocka bort hela  RATTSTÅNGEN  med ratt och tändlås. Lossa alla kablar och plocka bort massa paneler och ljudisolering.


Men det blir tyst. Gött mos. Inget vinande och skorrande längre när man svänger.



Det sitter två tätningsringar i axelhuset som går in i kupén. Den övre tätningen brukar bli torr och då uppstår det ett oljud efter ett tag när man svänger.



Volvo använder sig av en specialspruta med ett fett.

Men jag tog Wurth:s HTS värmebeständiga teflonspray och sprutade i och det visade sig fungera bra.

OBS går ej att använda typ 5:56 eller liknande för då torkar det ut ännu mera.


Där axeln kommer in ser ni en fördjupning. Där sprejade jag medlet och stack hål på tätningen med en liten synål på några ställen så medlet rinner ner."

Senast redigerat av yoppe (18 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang