6361
Sök

Nytt hjullager tjuter!

311 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare, bytte hjullager h/fram för ca 300 mil sen och bara nån vecka efter bytet så började det komma ett tjutande ljud när man belastar höger hjul, alltså när man svänger åt vänster. Ljudet har ökat nu dom senaste veckorna (eller så är det bara jag som vill tro det). Det sitter rätt monterat och allt men vafan, det borde väl hålla mer än 300mil? :S kan detta ljudet uppstå om inte bulten är åtdragen ordentligt? Har inte kollat det men det var den första tanken som ploppade upp!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 augusti 2010
Beroende på konstruktion så får du varken dra för hårt eller för löst.. Fel moment kan definitift ha med saken o göra.

Inte helt omöjligt heller att lagret är dåligt från fabrik. Eller att det har pressats snett eller bankats på för hårt vid montering.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2010
Gäller det ett framhjulslager på din Mondeo? Isf så kan det vara som så att du körde för länge med det kassa lagret varvid det snurrade lite i själva lagerhuset. Detta har lett till att det nya lagret sitter lite för "löst" i huset så att säga. Medicinen är att köpa ett nytt/annat lagerhus...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

982 Inlägg
24 augusti 2010
har nog hamnat lite snett

311 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Tack alla, var ute innan och kände på hjulet! Det glappar nån millimeter både lodrätt och vågrätt, det är ju inte mycket men det ska ju INTE vara något glapp tongue Så jag tror det är som dawwe säger sad Körde rätt länge med det andra lagret som var paj -.- Efterklok? JA

Aja det får hålla sålänge det gör tongue

311 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
BillyBooy skrev:
Tack alla, var ute innan och kände på hjulet! Det glappar nån millimeter både lodrätt och vågrätt, det är ju inte mycket men det ska ju INTE vara något glapp tongue Så jag tror det är som dawwe säger sad Körde rätt länge med det andra lagret som var paj -.- Efterklok? JA

Aja det får hålla sålänge det gör tongue

Är inte det en trafikfara för dig själv och andra? kan inte hjulet låsa sig helt när de ger upp helt?..

Mitt gamla lager var så kasst så man fick ha hörselskydd, och det körde jag kanske 200 mil med, nu är det bara ett tjutande ljud vid kraftig vänstersväng så det håller nog ett tag till wink Men förstår vad du menar!

Sök