5362
Sök

Audi 100 2,8 aut fast i tvåans växel

233 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Hallå jag tänkte höra lite med er vad som kan vara galet med denna Audi 100 2,8 automat som har  fastnat i tvåans växel ägaren tror att det är en kontakt som jävlas är det svårt att veta eller är det enklare att byta låda? //Fredde

Audi frälst

Professionell amatör
451 Inlägg
31 augusti 2010
Fastnat på tvåan ? Den går varken högre eller lägre alltså ? Jag hade en calibra med automat som hade en dålig ABS-givare, då la den sig i vinterläge för bilden trodde det var halt, då startade den ju på tvåan men uppåt fanns de andra växlarna..

Edit: Kolla på nordicaudi, de killarna som sitter där är sjukt duktiga och helt inriktade på audi smile

MVH Marcus
Senast redigerat av Grimling (31 augusti 2010)

AUDI - Four rings to rule them all

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Tycker det låter som att lådan gått i "felsäkert läge", alltså du har en felkod som du behöver läsa av.
Vet inte hur det är på din bil, men vet att tex Audi V8 när den får en felkod så tänds alla lampor i växelindikatorn. Är det så på din?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

233 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Tycker det låter som att lådan gått i "felsäkert läge", alltså du har en felkod som du behöver läsa av.
Vet inte hur det är på din bil, men vet att tex Audi V8 när den får en felkod så tänds alla lampor i växelindikatorn. Är det så på din?

Mvh Tommy

okej det låter intressant jag äger inte bilen just nu det är en bil som jag har tänkt att köpa så jag får se hur det blir tack för det snabba svaret:)

Audi frälst

233 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Grimling skrev:
Fastnat på tvåan ? Den går varken högre eller lägre alltså ? Jag hade en calibra med automat som hade en dålig ABS-givare, då la den sig i vinterläge för bilden trodde det var halt, då startade den ju på tvåan men uppåt fanns de andra växlarna..

Edit: Kolla på nordicaudi, de killarna som sitter där är sjukt duktiga och helt inriktade på audi smile

MVH Marcus

okej nä agaren sa att den bara gick att köra på tvåan men möjligheten finns ju alltid smile

Audi frälst

233 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
så nu har jag fått hem bilen och jag kan lägga i växlarna utan problem men det händer inget på backen jag gasar men det står still  ;(

Audi frälst

Professionell amatör
451 Inlägg
1 september 2010
fredde_petermann skrev:
så nu har jag fått hem bilen och jag kan lägga i växlarna utan problem men det händer inget på backen jag gasar men det står still  ;(

"lägga i växlarna" ?
Går den som den ska framåt menar du ? eller får du tvinga i dem med de olika lägena på spaken ?

AUDI - Four rings to rule them all

2 164 Inlägg
2 september 2010
Jag köpte en Audi 100 2.6 -94 igår med samma fel, dock går den att backa med! tongue Men framåt vägrar den växla, varken upp eller ner.. tongue Säg till om du hittar en lösning på problemet! wink

"Life´s too short to drive a boring car"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2010
Lyser alla lampor i växelindikatorn?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

233 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
hej nu fungerar backen man fick knuffa han lite sen funkar den men man måste ha rättså mycket gas för att han ska backa  nä det jag menar är att när jag flyttar spaken mellan 1-3då här man ju att dom går i men han startar ju antagligen på tvåan för att den var´var inte så mycket som den borde göra på ettan

lådan ligger i felsäkertläge då alla växellampor lyser men ska byta olja och filter i lådan och sen koppla upp den till en dator och felsöka lådan

lägena i lådan går mycket lätt att lägga i men den växlar ju inte till någon annan växel
Senast redigerat av fredde_petermann (2 september 2010)

Audi frälst

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2010
Är där tillräckligt med olja i lådan? Vilken färg har oljan? Ska vara röd, börjar den bli lite brunaktig och lukta bränt är det god tid att byta.

Skulle tro att du har dåligt oljetryck i lådan och därför inte fungerar som den ska.
Att den inte växlar till någon annan växel beror nog på felkoderna, den är i "felsäkert läge" eller "limpmode" och kommer jag ihåg rätt så ska den spärra tvåans växel.

Mvh Tommy

233 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
hej okej jag har inte möjligheten att kolla oljan då det inte finns någon oljesticka utan bara en plugg men jag ska lämna in den på en verkstad för byte av oljan i lådan och filtret/sugsilen tror du att det dåliga trycket beror på att det är för lite olja i lådan?

Audi frälst

2 164 Inlägg
2 september 2010
te_wik skrev:
Lyser alla lampor i växelindikatorn?

Mvh Tommy

det har jag inte tänkt på... får kolla de nångång tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

233 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
har bytt olja och sugsil i lådan nu så ska jag se om det blir någon förbättrning

Audi frälst

233 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
update oljan i lådan var köl svart och luktade pyton men jag vet inte hur mycket olja det ska i lådan har beställt en sticka som ska komma i veckan  och den går endast på tvåan och backen sad och alla lampor i växelväljaren lyser   . sen har jag en fundering min hastighets mätare är ruggigt seg kan det ha med att lådan är i limpmode?

Audi frälst

233 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
fredde_petermann skrev:
update oljan i lådan var köl svart och luktade pyton men jag vet inte hur mycket olja det ska i lådan har beställt en sticka som ska komma i veckan  och den går endast på tvåan och backen sad och alla lampor i växelväljaren lyser   . sen har jag en fundering min hastighets mätare är ruggigt seg kan det ha med att lådan är i limpmode?

har nu bestämt mig för att byta låda då lamellerna är tokslut den driver knappt på backen så ny låda bör komma  idag och lådbyte ska ske under måndag och tisdag sen får vi se vad som händer

Audi frälst

Sök