3159
Sök

Överväxel problem på min 740

7 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
nu för ett tag sen så började överväxeln krångla på bilen, den lägger alltid i (om det inte e kallt, för då tar det ett tag ibland), men när jag ska lägga ur den så kan det ta upp mot en 20 sec innan den lägger ur. o ibland hamlar den i ett friläge mellan 4 o 5an så motorn hinner ner till tomgång. men om jag lägger i sen ur direkt så funkar den som den ska yikes

jag e tacksam för svar smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
Då lär de ju vara ett mekaniskt fel i OD:n. Vanligaste problemet är ju att sladdarna till od:n pajjar ^^

Antingen så är det magnetventilen som är seg eller så är det så att oljan är dålig. Jag skulle nog satsa på ett oljebyte.

De går åt 2,3 liter olja, ska vara ATF olja, typ F eller G. Finns på biltema, ATF "liknande" olja i blå förpackning har ja för mig.

Sen är det viktigt att rengöra filtret. Töm oljan och så lossar du det rektangulära locket ( oljesumpen ) under OD:n. I sumpen ska ett grovfilter finnas som du tar ur och gör rent. Under locket hittar du sen tre stycken runda pluggar. Under den största pluggen ska finfiltret sitta. Man behöver en specialhylsa med två stift, så de är inget måste att ha bort men har du möjlighet så är det bra att få ur det. Proppen ska dras åt med 20Nm sen. Skruvarna till sumpen ska dras med 10Nm och jag misstänker att packningen som satt där blir skit när du har bort sumpen så ta bort gamla packningen och ha på loctite packningsmassa istället wink

8 276 Inlägg
19 september 2010
kolla så du har tillräckligt med olja i lådan.

7 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
oljan i lådan e knappt 2 år, men jag kör med mineral olja (motorolja) för att atf oljan käkar synkringarna. o sladdarna e hela, det e bara om man har kört en bit i 5an han inte vill hoppa ur.
men jag ska kolla olje nivån smile

Sök