Hur får man av en spindelled?

stderr
26 oktober 2010 · 20 Inlägg

Hur får man av spindelleden.

jag hittade ett sånthär verktyg http://www.biltema.se/ProductImages/19/medium/19-1253_m.jpg

men det funkade inte som jag trodde då den bara åker av så fort man drar åt

te_wik Forummoderator
26 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Knacka, ifall du ska byta spindelled kan du värma den också.

Det verktyget du visa tycker jag är kass, kör hellre på denna;
http://www.biltema.se/ProductImages/19/medium/19-1240_m.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Driftar_N
26 oktober 2010 · 227 Inlägg

Vad är det för bil?
Ta och rikta några välplacerade slag med hammarn, hårt på utsidan av konan så ska du se att det lossnar
Ett försök till skiss.
              ______
              |  /  \  |
d---->    |_/   \_|

stderr
26 oktober 2010 · 20 Inlägg

Det är en golf 2:a från 86

ska bara ha av spindelleden för att byta drivknut och det är bara spindelleden som hindrar mig just nu

tack för svar btw (:

Driftar_N
26 oktober 2010 · 227 Inlägg

stderr skrev:
Det är en golf 2:a från 86

ska bara ha av spindelleden för att byta drivknut och det är bara spindelleden som hindrar mig just nu

tack för svar btw (:

Prova som sagt med hammare, ev med en slägga som mothåll.
Fungerar inte det är nästan värme enda utvägen med ny spindelled som följd.
Verktyget som tewik visade brukar ha sönder damasken till leden ibland, amatörgrejjer wink

EDIT: Såg nu att det inte är konisk spindelled? Då är det bara knacka in en spårmejsel i springan på insidan och spruta dit lite rostlösare innan du bryter lös den med tex kofoten.

Senast redigerat av Driftar_N (26 oktober 2010)

te_wik Forummoderator
26 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Men inte behöver du ha av spindelleden för att få loss drivaxeln?

Driftar_N: Ja, men som jag skrev så var det ifall den ska bytas, å då gör det inget ifall damasken går sönder.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dawwe ...has left the building...
26 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Golfen bör vara en liknande konstruktion som min Passat -95...Om du skall byta drivknut på passagerarsidan så kan detta göras (iaf på Passat) utan att man behöver lossa nåt mer än själva muttern som håller drivknuten (har ej bytt på denna sida själv men det påstås att det skall räcka). På förarsidan gör man som så att man lossar först mutterna som håller drivknuten. Sedan skruvar man ut de 3 skruvarna som håller den nedre spindel-leden. Därefter vinklar man undan fjäderbenet o drar ur drivknuten, det underlättar att ha fullt rattutslag åt vänster. Slå loss drivknuten, observera plastdistansen samt stålbrickan bakom (iaf på Passat). Fetta in knuten redigt, montera med ny damask. Sätt sedan ihop o klart, tar max 1 timme att göra.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
schnauz
26 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Driftar_N skrev:
Ta och rikta några välplacerade slag med hammarn, hårt på utsidan av konan så ska du se att det lossnar

Tycker denna metoden brukar funka bäst! En liten slägga och ett välriktat slag så brukar det släppa direkt!
De där "gafflarna" som man driver in tycker jag mest brukar sabba saker.

stderr
27 oktober 2010 · 20 Inlägg

dawwe skrev:
Golfen bör vara en liknande konstruktion som min Passat -95...Om du skall byta drivknut på passagerarsidan så kan detta göras (iaf på Passat) utan att man behöver lossa nåt mer än själva muttern som håller drivknuten (har ej bytt på denna sida själv men det påstås att det skall räcka). På förarsidan gör man som så att man lossar först mutterna som håller drivknuten. Sedan skruvar man ut de 3 skruvarna som håller den nedre spindel-leden. Därefter vinklar man undan fjäderbenet o drar ur drivknuten, det underlättar att ha fullt rattutslag åt vänster. Slå loss drivknuten, observera plastdistansen samt stålbrickan bakom (iaf på Passat). Fetta in knuten redigt, montera med ny damask. Sätt sedan ihop o klart, tar max 1 timme att göra.

det är precis så jag ska göra på passagerarsidan också enligt andra forum.

det är dock första gången jag byter drivknut.

stderr
27 oktober 2010 · 20 Inlägg

Drivknuten är nu bytt smile
jag slapp ta bort styrleden och spindelleden satt med tre fina bultar på undersidan såg jag.

ska kasta ut en bild på den gamla drivknuten så får ni se vad som finns kvar av den big_smile

dawwe ...has left the building...
27 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

stderr: Det var alltså precis som i min "arbetsbeskrivning" för förarsidan:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang