Hjälp Min bil existerar inte i registret någonstans ?

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

saab_sonett skrev:

whose skrev:

crescentcompact skrev:
Om alla papper hos transportstyrelsen är klara så räcker det, bilprovningen får dessa när de ska göra registreringsbesiktningen. För att kunna göra en registreringsbesiktning av en bil som inte är registrerad i sverige måste man göra en ursprungskontroll hos transportstyrelsen och det är där man behöver ett äkta registreringsbevis i orginal.

Är ursprungskontrollen klar och godkänd?

/Fredrik

jo ursprungs kontrollen är gjord och Godkänd av svenska transportstyrelsen.

Är det du som ansökt om ursprungskontrollen? Det måste vara samma person som ansöker om kontrollen som sedan registreras på bilen vid regbesiktningen.

nej det är förregående ägaren har ansökt om eget bruk så jag sålde bilen till en bekant i finland och köpte tillbaka den fota den i finland med dagens tidning och säljare och köpare på fotot
så jag får eget bruk på bilen

så ska göra en ny ursprungskontroll men det är inga problem där dom har indirekt godkänd det redan men
dom bad mig kolla med bilprovningen innan vad jag behöver göra med bilen inför besiktningen först
sen skickar jag in papprerna och kvitto och fotona.

fish Allfixare
30 september 2012 · 1 475 Inlägg

Vem står som ägare på bilen då? Du eller någon i litauen?

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

fish skrev:
Vem står som ägare på bilen då? Du eller någon i litauen?

jag står som ägare i sverige hos transportstyrelsen. men vem som är permanent reggad och i vilket land är det ingen som vet?

yakozan
30 september 2012 · 333 Inlägg

Antagligen finns senaste reggbevis då hos transportstyrelsen om en ursprungskontroll blivit godkänd.
Prova att ringa dom igen och fråga om du kan få en kopia eller nått.
Bilprovningen frågade antagligen om reggbeviset för att kunna svara på om det behöver kompletteras med ytterligare intyg eller uppgifter för att kunna reggas.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

yakozan skrev:
Antagligen finns senaste reggbevis då hos transportstyrelsen om en ursprungskontroll blivit godkänd.
Prova att ringa dom igen och fråga om du kan få en kopia eller nått.
Bilprovningen frågade antagligen om reggbeviset för att kunna svara på om det behöver kompletteras med ytterligare intyg eller uppgifter för att kunna reggas.

jo dom har ett regbevis men det är bara ett tillfälligt vad jag förstod gällde bara i 3 månader

tobbeh78 !
30 september 2012 · 543 Inlägg

Ursäkta men detta låter mycket märkligt, känns som det är något konstigt med bilen.
Du har köpt bilen av en från litauen, sen sålt den till en i Finland för föregående ägare ansökt om eget bruk, för att sen köpa tillbaka den (samt fota den med en tidning och förgående ägare??)??
Är det bara jag som tycker att detta låter väldigt skumt??

Trött och bitter?? javisst!
whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Ursäkta men detta låter mycket märkligt, känns som det är något konstigt med bilen.
Du har köpt bilen av en från litauen, sen sålt den till en i Finland för föregående ägare ansökt om eget bruk, för att sen köpa tillbaka den (samt fota den med en tidning och förgående ägare??)??
Är det bara jag som tycker att detta låter väldigt skumt??

kolla här jag köpte den här i sverige från en som köpte den av litauen.
sen har han jag köpte den av gjort en ursprungskontroll för eget bruk
och blev godkänd men eftersom jag jag köpte den av han så måste jag göra en ny ursprungskontroll och då får inte jag för eget bruk eftersom jag har köpt den i sverige.

därför sålde jag den till finland och sen köpte jag tillbaka den då har jag importerat bilen och då får jag eget bruk och besiktningslättnander på köpet smile

tobbeh78 !
30 september 2012 · 543 Inlägg

ah okej, då hänger jag nog med lite bättre. smile

Trött och bitter?? javisst!
fish Allfixare
30 september 2012 · 1 475 Inlägg

Men om du står som ägare här i sverige så måste ju du ha ett permanent regbevis... Det finns väl inga tillfälliga regbevis i sverige? Om han du köpte bilen av lyckades få ett ursprungskontroll för eget bruk så måste ju du kunna få det oxå? Hur fick killen du köpte den av sitt?

crescentcompact
30 september 2012 · 280 Inlägg

Mycket jobb för ingenting låter det som. Någon står som ägare på bilen troligtvis i USA eller Litauen om jag har fattat det hela rätt nu. Resten är bara vanliga kvitton för annars hade det ju inte varit några problem med registreringsbevisen tex om den Finska kompisen verkligen hade varit registrerad ägare på bilen i Finland.

Håller fast vid vad jag skrev tidigare, denna bil blir mycket svår att registrera i Sverige.

/Fredrik

Lidborn VD
30 september 2012 · 643 Inlägg

Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

gamlingen
30 september 2012 · 5 198 Inlägg

Lidborn skrev:
Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

Förutom att chassinummer inte stämmer

Lidborn VD
30 september 2012 · 643 Inlägg

gamlingen skrev:

Lidborn skrev:
Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

Förutom att chassinummer inte stämmer

Ska såklart inte ta chassinummert från det andra reggnummert utan besgubben tar bara uppgifter som tankvolym, längd, bredd mm

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

fish skrev:
Men om du står som ägare här i sverige så måste ju du ha ett permanent regbevis... Det finns väl inga tillfälliga regbevis i sverige? Om han du köpte bilen av lyckades få ett ursprungskontroll för eget bruk så måste ju du kunna få det oxå? Hur fick killen du köpte den av sitt?

jag står inte som ägare utan bara en notering hos transporstyrelsen

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

crescentcompact skrev:
Mycket jobb för ingenting låter det som. Någon står som ägare på bilen troligtvis i USA eller Litauen om jag har fattat det hela rätt nu. Resten är bara vanliga kvitton för annars hade det ju inte varit några problem med registreringsbevisen tex om den Finska kompisen verkligen hade varit registrerad ägare på bilen i Finland.

Håller fast vid vad jag skrev tidigare, denna bil blir mycket svår att registrera i Sverige.

/Fredrik

den finska kompisen köpte bilen av mig och direkt efter köpte jag den tillbaka för att importera den till sverige för att jag ska få eget bruk som importorsak.

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

Lidborn skrev:
Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

jo har nummret på förra kontrollen men får man ta ett regbevis från en anna exakt likadan bil?

godtar dom det på besiktningen?

volvoqq Lastbilsmekaniker
30 september 2012 · 5 138 Inlägg

känns lite som att du köpt en trädgårdsprydnad:/

Lidborn VD
30 september 2012 · 643 Inlägg

whose skrev:

Lidborn skrev:
Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

jo har nummret på förra kontrollen men får man ta ett regbevis från en anna exakt likadan bil?

godtar dom det på besiktningen?

Ja det godtar dom.. Alternativet är att köpa dom papperna av Chevrolet som man fick göra förr..
Dom behöver bara ha dom uppgifterna när bilen inte är helbilsgodkänd..

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

Lidborn skrev:

whose skrev:

Lidborn skrev:
Du skickar in papperna, beviset du har att den är köpt i Finland sen hänvisar du till den gamla ursprungskontrollen (vilket jag förmodar att du har nr på?). Förmodligen skickades något typ av papper med vid den första ursprungskontrollen som sen bilprovningen får ut vid reggningen.. Om inte så tar du ett svenskt regnummer från en exakt likadan bil och årsmodell som din och ger det till besgubben så får han upp allt han behöver genom den..
Lycka till..

jo har nummret på förra kontrollen men får man ta ett regbevis från en anna exakt likadan bil?

godtar dom det på besiktningen?

Ja det godtar dom.. Alternativet är att köpa dom papperna av Chevrolet som man fick göra förr..
Dom behöver bara ha dom uppgifterna när bilen inte är helbilsgodkänd..

jaha okej men vad menas med att vara helbildsgodkänd?

whose
30 september 2012 · 1 330 Inlägg

volvoqq skrev:
känns lite som att du köpt en trädgårdsprydnad:/

nej nej men i värsta fall få man väl skrota den men det finns inte på kartan den är i nyskick otroligt väl vårdad och påkostad och bara gått 8000 mil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang