Volvo 240 1984 går ej utan chock på tomgång

sellstedt1
8 december 2012 · 593 Inlägg

Hej har en Volvo 240 1984 som fick en ispropp i kylsystemet och gick varm. Nu så vill den inte gå på tomgång utan chock men efter ett tag så måste man hålla lite gas för att han surar ner sig med chocken och så är den hård startad. Så kan det vara toppen som har gjort sitt eller nåt enkelt fel? Tack för svar:))

Meaganeowner
8 december 2012 · 2 250 Inlägg

Membranet i förgasaren?

Johan85 Avstängd
8 december 2012 · 1 418 Inlägg

låter motorn på starten som vanligt eller går den lättare?

sellstedt1
8 december 2012 · 593 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Membranet i förgasaren?

Det är helt

sellstedt1
8 december 2012 · 593 Inlägg

Johan85 skrev:
låter motorn på starten som vanligt eller går den lättare?

Om du menar att det är dålig komp så är den lika på alla cylindrar (9kg)

Johan85 Avstängd
8 december 2012 · 1 418 Inlägg

sellstedt1 skrev:

Johan85 skrev:
låter motorn på starten som vanligt eller går den lättare?

Om du menar att det är dålig komp så är den lika på alla cylindrar (9kg)

låter lågt men de är ju lika så då borde inget vara trasigt.
kan ju vara is eller fukt i förgasaren öppna och gör rent den:)

sellstedt1
8 december 2012 · 593 Inlägg

Johan85 skrev:

sellstedt1 skrev:

Johan85 skrev:
låter motorn på starten som vanligt eller går den lättare?

Om du menar att det är dålig komp så är den lika på alla cylindrar (9kg)

låter lågt men de är ju lika så då borde inget vara trasigt.
kan ju vara is eller fukt i förgasaren öppna och gör rent den:)

Ok ska kolla det imorn men kan det vara nå is/vatten i tanken kanske å isåfall hit får ja ut det?

Johan85 Avstängd
8 december 2012 · 1 418 Inlägg

sellstedt1 skrev:

Johan85 skrev:

sellstedt1 skrev:

Om du menar att det är dålig komp så är den lika på alla cylindrar (9kg)

låter lågt men de är ju lika så då borde inget vara trasigt.
kan ju vara is eller fukt i förgasaren öppna och gör rent den:)

Ok ska kolla det imorn men kan det vara nå is/vatten i tanken kanske å isåfall hit får ja ut det?

skruva ner tanken och hälla ut de:)

sellstedt1
9 december 2012 · 593 Inlägg

Johan85 skrev:

sellstedt1 skrev:

Johan85 skrev:

låter lågt men de är ju lika så då borde inget vara trasigt.
kan ju vara is eller fukt i förgasaren öppna och gör rent den:)

Ok ska kolla det imorn men kan det vara nå is/vatten i tanken kanske å isåfall hit får ja ut det?

skruva ner tanken och hälla ut de:)

Jaha får kolla de också då Tack för hjälpen smile

Johan85 Avstängd
9 december 2012 · 1 418 Inlägg

sellstedt1 skrev:

Johan85 skrev:

sellstedt1 skrev:

Om du menar att det är dålig komp så är den lika på alla cylindrar (9kg)

låter lågt men de är ju lika så då borde inget vara trasigt.
kan ju vara is eller fukt i förgasaren öppna och gör rent den:)

Ok ska kolla det imorn men kan det vara nå is/vatten i tanken kanske å isåfall hit får ja ut det?

du kan ju ta lös slangen från förgasaren och stoppa ner den i en petflaska och köra på starten en stund så ser du om de kommer nå bensin:)

Meaganeowner
9 december 2012 · 2 250 Inlägg

Vatten i förgasaren kan det vara, som eventuellt fryser till is...  men det räcker även med vatten utan is för att det ska bli problem.

Så in med bilen i värmen, låt stå över natten... häll i en flaska K-sprit i tanken. K-spriten binder vatten och förhindrar även frysning...

Tömma tanken - visst -men behövs sällan.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2012)

sellstedt1
9 december 2012 · 593 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vatten i förgasaren kan det vara, som eventuellt fryser till is...  men det räcker även med vatten utan is för att det ska bli problem.

Så in med bilen i värmen, låt stå över natten... häll i en flaska K-sprit i tanken. K-spriten binder vatten och förhindrar även frysning...

Tömma tanken - visst -men behövs sällan.

Vad händer med vattnet när man hält i k-sprit?

sellstedt1
9 december 2012 · 593 Inlägg

Tog lös förgasaren å gjorde rent och hällde i karburatorskydd i tanken å nu går den fint igen smile
Tack för hjälpen:) men jag såg att det var håll på insuget och på förgasaren men om man kollar på packningen så är de inget så vad är hållen till för

Senast redigerat av sellstedt1 (9 december 2012)

simlar
9 december 2012 · 5 555 Inlägg

sellstedt1 skrev:

Meaganeowner skrev:
Vatten i förgasaren kan det vara, som eventuellt fryser till is...  men det räcker även med vatten utan is för att det ska bli problem.

Så in med bilen i värmen, låt stå över natten... häll i en flaska K-sprit i tanken. K-spriten binder vatten och förhindrar även frysning...

Tömma tanken - visst -men behövs sällan.

Vad händer med vattnet när man hält i k-sprit?

K-sprit är Etanol. Etanol är både vatten och oljelösligt vilket betyder att etanolen blandar sig med både vattnet och bensinen i tanken och man kan då köra med bränslet. (Vatten är tyngre än bensin och hamnar i botten av tanken, soppapumpen suger bränsle från botten av tanken, vatten går inte att tända eld på = motorn startar inte.)
Istället för att hälla i en flaska K-sprit kan man hälla i någon liter E85. K-sprit = 97-98% Etanol (+ lite olika tillsatser, främst denatureringsmedel så folk inte dricker det). E85 = 85% etanol och 15% bensin (på vintern är det E75 dvs 75% etanol och 25% bensin).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
17 februari 2013 · 822 Inlägg

Lånar tråden lite.

Jag har faktiskt samma problem med min 240 -84, B23A med Pierburg 175 förgasare.
Det jag gjort med den:
Helt isärtagen och rengjord förgasare.
Nytt membran.
Ny ATF olja i förgasaren.
Nya tändkablar.
Nya NGK stift.
Toppackningen är bytt.
Fördelare, rotor och brytarspets är ganska nytt.
Det finns ingen tjuvluft.
Alla slangar runt insug och förgasare är kollade.
Bränslepumpen pumpar som den ska.

Innan jag gjort allt detta så gick bilen bara på rejäl choke, och jävligt dåligt också.
Nu måste jag ha 1/3 choke på, och då går det faktiskt riktigt bra!
Den ryker lite svart vid högre varv, man ser det tydligt.
Slår jag av choken helt så tänder den till lite lätt men den vill inte gå igång.
Jag har inte vågat vrida på justerskruven till munstycken än men kan det vara så enkelt att den måste justeras igen, den ställdes nämligen in för 1000-1500 mil sedan ..

Den vill inte vara med i matchen längre helt enkelt, nån som har nån idé på vad det kan bero på ?

Senast redigerat av 770_EVOLVE (17 februari 2013)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
simlar
18 februari 2013 · 5 555 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har faktiskt samma problem med min 240 -84, B23A med Pierburg 175 förgasare.
Det jag gjort med den:
Helt isärtagen och rengjord förgasare.
Nytt membran.
Ny ATF olja i förgasaren.
Nya tändkablar.
Nya NGK stift.
Toppackningen är bytt.
Fördelare, rotor och brytarspets är ganska nytt.
Det finns ingen tjuvluft.
Alla slangar runt insug och förgasare är kollade.
Bränslepumpen pumpar som den ska.

Innan jag gjort allt detta så gick bilen bara på rejäl choke, och jävligt dåligt också.
Nu måste jag ha 1/3 choke på, och då går det faktiskt riktigt bra!
Den ryker lite svart vid högre varv, man ser det tydligt.
Slår jag av choken helt så tänder den till lite lätt men den vill inte gå igång.
Jag har inte vågat vrida på justerskruven till munstycken än men kan det vara så enkelt att den måste justeras igen, den ställdes nämligen in för 1000-1500 mil sedan ..

Den vill inte vara med i matchen längre helt enkelt, nån som har nån idé på vad det kan bero på ?

Kollat så att tomgångsventilen fungerar?
Om den är bortkopplad/trasig så har man ingen tomgång såvida man inte chokar (elr håller lite gas).
Och jag tycker det stämmer in väldigt bra på din 240.

För att kolla den så tar du loss den (det är den stora grejjen framför tomgångsskruven).
Efter du tagit loss den går du in i bilen och slår på tändningen (eller drar en +kabel från batteriet till tomgångsmotorn).
Sedan lägger du tomgångsmotorn på jord, t.ex insuget.
Nu ska ventilen åka upp och ner i en ganska bra fart, händer ingenting så är den trasig.

(Ursäkta för eventuella stavfel men kom precis hem efter att ha blivit väckt mitt i sömnen av en polare för han hade fått soppatorsk)

Edit:
Kollat hur tändningen står? Står tändningen helt åt helvete har man ingen tomgång heller.

Senast redigerat av simlar (18 februari 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
18 februari 2013 · 822 Inlägg

simlar skrev:

770_EVOLVE skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har faktiskt samma problem med min 240 -84, B23A med Pierburg 175 förgasare.
Det jag gjort med den:
Helt isärtagen och rengjord förgasare.
Nytt membran.
Ny ATF olja i förgasaren.
Nya tändkablar.
Nya NGK stift.
Toppackningen är bytt.
Fördelare, rotor och brytarspets är ganska nytt.
Det finns ingen tjuvluft.
Alla slangar runt insug och förgasare är kollade.
Bränslepumpen pumpar som den ska.

Innan jag gjort allt detta så gick bilen bara på rejäl choke, och jävligt dåligt också.
Nu måste jag ha 1/3 choke på, och då går det faktiskt riktigt bra!
Den ryker lite svart vid högre varv, man ser det tydligt.
Slår jag av choken helt så tänder den till lite lätt men den vill inte gå igång.
Jag har inte vågat vrida på justerskruven till munstycken än men kan det vara så enkelt att den måste justeras igen, den ställdes nämligen in för 1000-1500 mil sedan ..

Den vill inte vara med i matchen längre helt enkelt, nån som har nån idé på vad det kan bero på ?

Kollat så att tomgångsventilen fungerar?
Om den är bortkopplad/trasig så har man ingen tomgång såvida man inte chokar (elr håller lite gas).
Och jag tycker det stämmer in väldigt bra på din 240.

För att kolla den så tar du loss den (det är den stora grejjen framför tomgångsskruven).
Efter du tagit loss den går du in i bilen och slår på tändningen (eller drar en +kabel från batteriet till tomgångsmotorn).
Sedan lägger du tomgångsmotorn på jord, t.ex insuget.
Nu ska ventilen åka upp och ner i en ganska bra fart, händer ingenting så är den trasig.

(Ursäkta för eventuella stavfel men kom precis hem efter att ha blivit väckt mitt i sömnen av en polare för han hade fått soppatorsk)

Edit:
Kollat hur tändningen står? Står tändningen helt åt helvete har man ingen tomgång heller.

Tändningen ställdes in efter att toppackningen byttes, den byttes innan bilen började bli såhär ..
Glömde säga det men tomgångsventilen fungerar som den ska också hmm
Jag har helt slut på idéer men gissningsvis så måste jag på att försöka ställa in förgaseren .. Är väl svårt utan CO mätare ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
simlar
18 februari 2013 · 5 555 Inlägg

770_EVOLVE skrev:

simlar skrev:

770_EVOLVE skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har faktiskt samma problem med min 240 -84, B23A med Pierburg 175 förgasare.
Det jag gjort med den:
Helt isärtagen och rengjord förgasare.
Nytt membran.
Ny ATF olja i förgasaren.
Nya tändkablar.
Nya NGK stift.
Toppackningen är bytt.
Fördelare, rotor och brytarspets är ganska nytt.
Det finns ingen tjuvluft.
Alla slangar runt insug och förgasare är kollade.
Bränslepumpen pumpar som den ska.

Innan jag gjort allt detta så gick bilen bara på rejäl choke, och jävligt dåligt också.
Nu måste jag ha 1/3 choke på, och då går det faktiskt riktigt bra!
Den ryker lite svart vid högre varv, man ser det tydligt.
Slår jag av choken helt så tänder den till lite lätt men den vill inte gå igång.
Jag har inte vågat vrida på justerskruven till munstycken än men kan det vara så enkelt att den måste justeras igen, den ställdes nämligen in för 1000-1500 mil sedan ..

Den vill inte vara med i matchen längre helt enkelt, nån som har nån idé på vad det kan bero på ?

Kollat så att tomgångsventilen fungerar?
Om den är bortkopplad/trasig så har man ingen tomgång såvida man inte chokar (elr håller lite gas).
Och jag tycker det stämmer in väldigt bra på din 240.

För att kolla den så tar du loss den (det är den stora grejjen framför tomgångsskruven).
Efter du tagit loss den går du in i bilen och slår på tändningen (eller drar en +kabel från batteriet till tomgångsmotorn).
Sedan lägger du tomgångsmotorn på jord, t.ex insuget.
Nu ska ventilen åka upp och ner i en ganska bra fart, händer ingenting så är den trasig.

(Ursäkta för eventuella stavfel men kom precis hem efter att ha blivit väckt mitt i sömnen av en polare för han hade fått soppatorsk)

Edit:
Kollat hur tändningen står? Står tändningen helt åt helvete har man ingen tomgång heller.

Tändningen ställdes in efter att toppackningen byttes, den byttes innan bilen började bli såhär ..
Glömde säga det men tomgångsventilen fungerar som den ska också hmm
Jag har helt slut på idéer men gissningsvis så måste jag på att försöka ställa in förgaseren .. Är väl svårt utan CO mätare ..

Ja då är nog förgasarinställning det enda som hjälper.
Det konstiga är att den verkar ju gå för fett vid höga varv men för snålt vid låga varv.
Det kan inte vara själva förgasarnålen som är sliten?
Eller så är det bara förgasarinställning som måste göras, du kan ju prova justera på skruven i botten av flottörhuset för att se om det blir bättre.

Ställa in COn vet jag inte hur svårt det är, har endast gjort det på en polares baotian 4-taktare efter byte till större förgasare och där skulle man skruva på blandningskruven till man hittar det läge där man fick som högst tomgång och sedan sänka tomgången med tomgångsskruven (men jag har ingen aning hur CO-värdet blev då det inte är så viktigt på en moppe).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
19 februari 2013 · 822 Inlägg

simlar skrev:
Ja då är nog förgasarinställning det enda som hjälper.
Det konstiga är att den verkar ju gå för fett vid höga varv men för snålt vid låga varv.
Det kan inte vara själva förgasarnålen som är sliten?
Eller så är det bara förgasarinställning som måste göras, du kan ju prova justera på skruven i botten av flottörhuset för att se om det blir bättre.

Ställa in COn vet jag inte hur svårt det är, har endast gjort det på en polares baotian 4-taktare efter byte till större förgasare och där skulle man skruva på blandningskruven till man hittar det läge där man fick som högst tomgång och sedan sänka tomgången med tomgångsskruven (men jag har ingen aning hur CO-värdet blev då det inte är så viktigt på en moppe).

Jag tycker också det är ganska märkligt, men som sagt jag är riktigt dålig på förgasare, har bara skruvat med insprutningsmotorer ..
Jag tyckte ialf att nålen såg väldigt bra ut, annars hade jag nog redan bytt den.
Jag får prova att ställa in förgasaren helt enkelt då smile

Tack för din hjälp!

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang