• Bilmodell
Mercedes-Benz C124 (W124) 230 CE
M102: 4-cyl radmotor ohc (insprutning)
Bilen startar i alla väder och temperaturer och även när det är regnigt oväder när bilen har stått still.
• Årsmodell: 1989
• Miltal: troligtvis över 30 000.
• Hur yttrar sig felet?
När det är väldigt regnigt ute och väldigt blött på vägbanor så kan bilen få för sig att tvärdö. Även om man passerar en lite för stor vattenpöl i för hög fart. Med vattenpöl så menar jag inte några halvmetersdjupa saker utan rätt nätta saker för många andra bilar. Efter att han har dött så är det helt omöjligt att starta den på några minuter. Han drar runt motorn helt utan problem och soppa kommer fram men han tänder inte alls förrän några minuter senare. Då är det bara att vrida på nyckeln och så hoppar han igång direkt efter bara ett varv eller två som om inget har varit fel. Detta problem har börjat att dyka upp även i väldigt kraftigt snöfall denna vinter.
Glidskyddet/bukskyddet/motorskyddet som ska sitta under motorn har varit borta sedan länge. Jag har aldrig sett till det. Jag har ägt bilen i 6 år tills jag sålde den till en bekant i september och problemet upplevs ha blivit värre eller åtminstone känsligare för snö. I snöstorm har jag själv aldrig upplevt problemet, däremot i kraftigt regnfall. Jag vill gärna hjälpa honom med problemet. Bilen kan nämligen stendö i tid och otid i oväder. Inte gärna på lämpliga ställen oftast.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Idag hade jag isär fördelaren och gjorde rent med bensen och tätade ordentligt med packning på tub innan jag satte tillbaks den. Klämde även åt kablarna så de sitter bättre och får bättre kontakt. Klippte till en botten av en dunk för att skydda tändspolen lite extra mot vatten som sprutar upp. Kontakten i tändspolen var lite ärjad så den gjorde jag rent innan jag satte tillbaks den för att skapa bättre kontakt. Efter allt detta så simulerade jag kraftigt regnoväder genom att hälla på vatten på allt som har med tändningen att göra. Även på generatorn. Vi lyckades inte skapa problemet i verkstaden genom simulering. Bilen forsatte bara gå som vanligt. Den stannade inte en enda gång. Efter 5 Liter vatten så tycker jag att problemet skulle kunna ha återskapats men jag är osäker.
Bitvis kunde ha gå lite ojämnare vid grava mängder vatten rakt på generatorn men den stannade aldrig.
Eftersom jag inte lyckades skapa problemet genom att hälla vatten på tänddelarna så vill jag veta en sak.
Kan det vara generatorn som gör att bilen inte går att starta på en stund efter en vattenpöl? Det är klart att det inte är bra för generatorn att få en massa vatten på sig men den gör väl för sjutton inte att det inte kommer fram gnista? Jag menar att även om generatorn skulle vara i princip bortkopplad så skulle väl det ändå komma fram gnista vid start? Eller har jag fel?
Rent hypotetiskt: Om vi dränker generatorn och bilen dör. Gör den då så att det inte kommer fram gnista tills den efter en stund har torkat? Bilen startar ju trots allt alltid efter en stund. Någon minut. Generatorn har väl inget med det systemet att göra?
Är det någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara för fel eller tror vi att felet är åtgärdat? (detta kommer märkas nästa kraftiga oväder)
Kom gärna med förslag eller funderingar. Jag kan svara på det mesta om bilen. Jag vill gärna hjälpa vännen att åtgärda felet på bilen.
MVH / Andy
Yo, we blew through the door, I said it before
You asked for it, who want beef? well here’s war! - Rock from Heltah Skeltah