2031
Sök

Saab9000-97 2.0, kan man byta kolv/vevstake med motorn i bilen?

175 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Kan man byta kolv/vevstake med motorn i bilen? Kommer man åt alla vevstakar om man tar bort oljetråget, eller är balkarna i vägen för första cylindern?

4 670 Inlägg
11 april 2013
Tar du av toppen går det att byta på plats

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 april 2013
Får man loss tråget och toppen på plats så går det. Vet ett par stycken som gjort det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

175 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Tack! Då ska jag prova. var lite osäker för tråget går ju över en balk på högersidan, och då kanske den vevstaken är svår att få bort. Har antagligen en trasig vevaxel på första cylindern.

Är ni säkra på att det går på 9000? att det går i allmänhet förstår jag.
Senast redigerat av Roaster (11 april 2013)

4 670 Inlägg
11 april 2013
Har en vevstake pajjat är de bara lyfta ur motorn o se glad ut! smile

Skulle aldrig bara byta ut detta utan att kontrollera resten så inget slagit sig/repat sönder osv osv

Spec med tanke på att 9000 motorn tål rätt mycket innan den pajjar
Senast redigerat av mickius (11 april 2013)

175 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
jag vet ännu inte vad som är fel, men planen är att ta bort oljetråget och inspektera, toppen har jag redan av så får jag bort vevstake och kolv underifrån så kan jag inspektera allt. bilen är gammal, så går inte detta så skrotar jag den, men annars kan den gå något år till.

Jag kommer att prova med oljetråget, men har förstått att det inte är enkelt att få bort, men jag gör ett försök.

Men erfarenheter från någon som vet att det går att byta vevstake+kolv på detta sätt på just 9000 2.0 skulle vara uppskattat.

155 Inlägg
11 april 2013
Det går, men varför skulle man vilja göra det? Det är ju så enkelt att lyfta ur motorn på en 9000..
En ny motor kostar förövrigt bara ett par tusen på skroten.

175 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
är det inte mer jobb att lyfta motorn, än att ta bort oljetråget på plats?

155 Inlägg
11 april 2013
Bort med topp och allt möjligt skit. Motorn är ju bara stor egentligen. Dessutom slipper man hålla på när det är trångt. Jag hade lyft alla gånger. Visserligen så har du ju redan toppen borta.

Hade lite problem med lagerljud i motorn på min A50, beställde en som gått 13 000 mil från en skrot. betalade 3000 kr då fick man garanti dessutom. Minns inte om det var 3 eller 6 månader. Mitt tips är att om du inte har massa delar för att smälla ihop motorn ordentligt igen liggandes. Packningar, skruvar osv så skulle jag köpt en beggad då kostnaden för en sån i bra skick dessutom är så pass låg.

Men som svar på din fråga, ja det går att ta ur kolv och vevstake med motor i bilen. Ned med tråget, lossa överfallen till vevstakarna och sen får du trycka upp staken så att kolven kommer upp på ovansidan.

Jag hade dock som sagt handlat ny motor och hinkat i. Tycker förövrigt det är jobbigare att byta motor på en gammal 740.. Där är allt fastrostat.

175 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
hmm. Allt gick bra, jag fick bort topp och oljetråg och kan konstatera att 1:ans vevstake är böjd vid överfallet, och inga andra synliga skador. Problemet med det är att den, pga böjningen  är ca 5mm bredare än cylinderdiametern och går inte att trä upp där.

Jag har försökt kapa den lite med en vinkelslip, men man kommer inte åt, har försökt böja tillbaks den, men dornet jag använde i skruvhålet för överfallet böjde sig före gjutjärnet. bågfilsblad ger ingen större åverkan på vevstaken.

Har någon något tips om hur man kan göra? Jag tror det är svårt att få bort vevstaken, vet inte ens om det går med motorn i bilen, att ta ut motorn är inte lönt, jag har ingen lyft och det skulle kosta för mycket för den bilen.
Senast redigerat av Roaster (11 maj 2013)

2 853 Inlägg
11 maj 2013
Vad har hänt då vevstaken är böjd? Tror kanske du även har en vev som kanske inte mår så bra.

Vet däremot inte hur du skulle få ur den utan att ta den neråt, och då är det motor ur som gäller

175 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
kedjan kuggade över och kolven slog i ventilerna och vevstaken böjdes där den skruvas fast i överfallet.

Vad är det för material i kolven? Kanske kan kan borra sig in i den och såga av kolvtappen? Jag tänker ändå byta hela paketet kolv+vevstake.

Sök