Har en Opel Corsa B 1.4 -95 som börjat bete sig konstigt. Går inte att köra fortare än 120-130km/h och det tar lång tid innan man kommer upp i dem farterna, bilen känns allmänt slö och orkeslös. Tar mig till och från jobbet men något är fel. Märker även att om bilen står på tomgång och jag gasar till snabbt och släpper, så varvar den ner så pass att den nästan vill dö. Samma gäller när man trycker ner bromsen när den står på tomgång, bilen börjar typ "bluddra" och varvar ner riktigt lågt för att sen varva upp igen.
Har nyligen bytt tändstift, fördelarlock, rotor och batteri. Har även kollat efter vakuumläckor men inte hittat några. Allt är jätte fräscht i motorrummet, slangar etc. Har även kollat luftfiltret, lite dammigt men det är nog inte där felet sitter. Går på alla cylindrar och går inte ojämnt heller. Är torr på idéer om var jag ska felsöka.
Kanske värt att tillägga är att bilen känns rappare när den är kall, blir den varm så känns den slö. Motortempen är på normala nivåer 87-90 grader.
Var nyss ut och provade köra bilen utan lambda, märkte ingen skillnad med lambdan urkopplad. Bilen går jätte bra när den är kall, men så fort den blivit varm så blir den såhär dålig
Har inte alla bilar tempgivare ? Får köpa en ny sån i alla fall, 120kr kostar den
Röstar för det. Går den sönder går bilen fett när den är varm.
Okey får hoppas på det. Det kan inte vara lambdasonden då? Provade som sagt koppla lös den och ingen skillnad alls. Har dock inte grejjer för att mäta så den är ok