3235
Sök

Luftproblem i bränslesystemet(Diesel) till min Volvo V50 D2

1 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Hej experterna på  forumet
Därför jag skriver experter är pga jag söker någon som har upplevt samma problematik med sin Volvo V50 -07. Felet är både jobbigt och kostsamt. Jag är i stort behov av att hitta felet.
Felet yttra sig på följande sätt att bilen tvärdör när bränslenivån når ett par liter ifrån att varningslampan om låg bränsle nivå ska tänds. Sedan går inte bilen att starta något mer.

Det som händer är att det kommer luft in i systemet och bränslet i slangen mellan filtret och högtryckpumpen försvinner. Därmed får expertisen på verkstaden avlufta systemet och med hjälp av en pump, med denna separatat pump(Biltema dieselpump) blir bränslesystem helt påfyllt med diesel återigen och luften försvinner ur systemet.

Verstadskillen avlufta systemet och sedan fungerade bilen i gen. Verkstadskillen var ute och krängdkörde(vilda svängningar) bilen efteråt en ca 6 mil, och det hände ingenting. Felkoden verkstadkillen fick gick inte att utläsa pga det vara för många, detta tackvare att bilen tappar trycket generar det för många felkoder. Det kan sammafattas i tappat dieseltryck.
Denna procedur har upprepats ett ex antal gånger och under denna tid har både bränslefilter,bränslehuset,bränslevolymsstyrningsventilen(denna ventil sitter på högtryckpumpen,byts tackvare tidigare felkod men av färgkod gul(låg prioternade fel)). Samt att man har undersökt om det läcker diesel någon stans.
Verkstadskillen har undersökt efter metallspån i tanken, men har inte hittat några sådana spån. Denna undersökning gjordes vid fundering om högtryckpumpen håller på att skära ihop.

Innan ovanstående felsymptomen började inträffa, har jag under en tid haft problem att tanka bilen, bränslehantaget på macken slår av, fastän jag bara har halv tank.

Det sista som har hänt är att samma beskrivan fel uppstod(luft i systemet), men skinllad denna gång var att inga felkoder kom upp i diagnosvertyget vida och att det inte hjälpte att avlufta bilen för att den skulle starta igen. Verkstadskillen sa till mig att antigen har felet blivit permanent eller så är det något helt annat, hoppas på det första.

Nu till fredagen ska jag vara med när verkstadkillen utför en avancerad felsökning av min Volvo V50. Detta gör jag både för att öka min erfarenhet samt det blir lättare att ta ett beslut vad nästa steg skall bli.
Med hans 25 åriga erfarenhet av reperationer av Volvo, hoppas jag att vi ska hitta felet denna gång.

Verkstadskillen funderar på är om det kan vara bränslepumpen som sitter i tanken på Volvo V50, som börjar att bli dålig och därmed har problem att suga när bränslenivån blir låg.

Frågor som jag har till er expeterer på detta forum är följande:
Om felet skulle vara att denna pump börjar bli dålig och därmed försämrad sugförmåga, speciellt kritiskt vid låg bränslenivå. Varför gick det bra att köra bilen direkt efter att verkstadkillen avluftad bilen med en körsträcka på ca 6 mil utan antydan till att vilja stanna, med kvarvarande nivå av bränsle?

Jag frågade verkstadskillen om det inte går att tryckprova systemet på något sätt för att se om det pyser någon stans. Ungefär som man hittar hålet på en innerslang till ett cykeldäck. Men det går inte att göra, varför inte?
Går det att tryckprova eller på något annat sätt vertifiera att högtryckpumpen är Ok?
Någon som har varit med om något liknade och i sådana fall vad var felet?
Hoppas någon har en förklarning till ovanstående problem, jag vet inte vad jag skall göra snart.

Mvh
Markus
Senast redigerat av markus1980 (15 april 2013)

2 251 Inlägg
16 april 2013
En Saab jag hade tidigare uppförde sig på samma sätt. Dvs stannade när nivån blev låg i tanken. Enkelt fel visade det sig. Sprickor i ett sugrör som gick ned till bottensilen i tanken.
O vill du inte lägga ut pengar på felsökning - åtgärd, så kan du väl tanka när tanken blir halv. Körde själv så i två år tills jag iddes att plocka ur tankarmatur o pump. Om du gör det själv, gör bilen först spänningslös genom att lossa batteriets minuspol.

105 Inlägg
16 april 2013
Byt röret i tankarmaturen(sugledningen)  inget märkvärdigt

----------_---------------------------------------------------------

Sök