SOLVED Lågt laddtryck, samt ryker ifrån avgassystemet? Saab 9000 2.3t LÖST

Denzig
30 april 2013 · 248 Inlägg

PROBLEM LÖST

Har nu en saab 9000 2.3ltt som är steg 1 chippad ifrån maptun
Installerade nyss en Bar-mätare i A-stolpen och då visar den att den bara laddar runt 0.4-0.6bar.
Är det verkligen så lågt ladd på dom? bilen är ju chippad och ska ligga på 245hk.
men tycker inte att det är nå vidare ös i bilen.
Dessutom så ryker det lite ifrån avgassystemet, ännu mer på kalla mornar och man ska gasa till.
då kan det komma ut ett moln.

Jag misstänker att turbon dricker olja samt är kass iom att oljan försvinner lite för fort och det ryker ganska mycket.

Kan man få dåliga avgasvärden på besiktningen ifall bilen äter olja?

Tack på förhand.

Problemet är LÖST! SOLVED!

Var till skroten idag och i sista saaben jag kolla i så satt det en magnetventil.
Mätte upp bland stiften och fick ut 3ohm.
Satte den nu i min 9000 och nu laddar den Över 1 bar.

Som sagt så har stången till wastegaten varit lös. undrar om det var därför MV gick sönder. för att den har varit lös för länge?
iaf. satte tillbaks stången från WG till pinnen som sitter på turbin sidan.. och köpte mig en ny MV på skroten.

Varför blev jag lur på att det var magnetventilen? jo iom att jag kopplade loss slangen från Magnetventilen som går till wastegaten. Anslutningen i mitten som är märkt med ett "W"
och täppte till slangen till wastegaten med en bult i lagom storlek. Så började ju turbon på att ladda som bara den! "ej rekommenderat att göra detta för länge då man inte har någon övervakning"
Jag testade även att koppla loss magnetventilen men det blev ingen skillnad.

en t5-magnetventil på skroten för 50:-. kontra 3000:- om du köper en ny. Jag är nöjd.
Har även läst att det kan ske att magnetventilen blir trasig lika fort som man sätter i den för att det blir något fel i  chippet?`men det återstår att se.

Senast redigerat av Denzig (2 maj 2013)

silversnurran
30 april 2013 · 773 Inlägg

låter som kass turbo, men är röken vit eller blå? vit är det ju toppapackningen som sen kanske också släpper in olja där. Annars enkelt sätt är att ta av insuget till luftburken och känna på inpellern om det är glapp eller ej:)

Men med tanke på ladd etc så är jag ganska säker på turbo:D

Angående värdena så finns det stor risk att värden blir förhöjda eller om du har tur så förbränns allt och ändringen blir bara lite märkbart:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Denzig
30 april 2013 · 248 Inlägg

silversnurran skrev:
låter som kass turbo, men är röken vit eller blå? vit är det ju toppapackningen som sen kanske också släpper in olja där. Annars enkelt sätt är att ta av insuget till luftburken och känna på inpellern om det är glapp eller ej:)

Men med tanke på ladd etc så är jag ganska säker på turbo:D

Angående värdena så finns det stor risk att värden blir förhöjda eller om du har tur så förbränns allt och ändringen blir bara lite märkbart:)

hmm. får väl skruva loss insug -> turbo imorgon så. som tur är har jag en likadan bil som står. blir nog till att sno turbon ifrån den smile

haha det kändes ganska riskfullt det där. blir nog turbo byte iaf.
Tack för svar.  smile

hangman
30 april 2013 · 2 174 Inlägg

Bara släppa luftslangen till turbon behöver inte lossa insug och grejer!

Bilen ska vara kall och avstängd.

Turbon ska glappa lite upp och ner, INGET in och ut.

Självklart blir avgasvärdena extremt dåliga om det kommer ut olja i avgaserna !!!!!

Framför allt är det stor chans råka ut för vanliga Saab döden, dåligt med olja pga turbo ras, sen vevlager ras pga dålig oljenivå, många byter bara turbon....alla rör ska rengöras inspekteras, och bilen ska servas samtidigt för säkerhets ställa att det inte är stopp och skit till oljan.

Verkar inte som du riktigt vet vad du gör, be någon annan kolla på det som gjort det förr, blir oftast billigast och bäst..

AGothlin
30 april 2013 · 5 Inlägg

Kolla upp oljan om den är lite grå aktig så är de till 99% topplocks packningen som är på G..
Annars så är de din turbo som är på gång att ryka, skruva bort turbon och kolla turbin och kompressor hus :-)

Denzig
30 april 2013 · 248 Inlägg

hangman skrev:
Bara släppa luftslangen till turbon behöver inte lossa insug och grejer!

Bilen ska vara kall och avstängd.

Turbon ska glappa lite upp och ner, INGET in och ut.

Självklart blir avgasvärdena extremt dåliga om det kommer ut olja i avgaserna !!!!!

Framför allt är det stor chans råka ut för vanliga Saab döden, dåligt med olja pga turbo ras, sen vevlager ras pga dålig oljenivå, många byter bara turbon....alla rör ska rengöras inspekteras, och bilen ska servas samtidigt för säkerhets ställa att det inte är stopp och skit till oljan.

Verkar inte som du riktigt vet vad du gör, be någon annan kolla på det som gjort det förr, blir oftast billigast och bäst..

Syftade på den grova plastslangen till turbon, inte hela insuget. neutral
blåsa ur rör och slangar går ju fort. även kolla upp i oljesilen
Man lär sig ju inte om man lämnar in till någon annan. lika bra att skruva själv.

Denzig
30 april 2013 · 248 Inlägg

AGothlin skrev:
Kolla upp oljan om den är lite grå aktig så är de till 99% topplocks packningen som är på G..
Annars så är de din turbo som är på gång att ryka, skruva bort turbon och kolla turbin och kompressor hus :-)

Nej oljan var inte grå när jag tappade ur den vid service. tack för svar smile

Denzig
1 maj 2013 · 248 Inlägg

Var nyss och kände på impellern. Men den rörde sig inte åt något håll? den snurrade ju som vanligt. men den ville inte vicka på sig.
Även så var det olja i insugningsröret till turbon.

Denzig
1 maj 2013 · 248 Inlägg

Var nyss och petade på pinnen som går från turbon till wastegateklockan. och vafan, den är ju lös?
När man petar på den med mejseln så rör den på sig flera cm i sidled?

Mickius
1 maj 2013 · 4 670 Inlägg

Denzig skrev:
Var nyss och petade på pinnen som går från turbon till wastegateklockan. och vafan, den är ju lös?
När man petar på den med mejseln så rör den på sig flera cm i sidled?

lägg dig under o sätt den på plats

cyberk2
1 maj 2013 · 214 Inlägg

Pinnen till wastegaten brukar släppa, vanligt fel. Skruva ihop igen bara och känn så wastegaten kan öppna med handkraft, brukar gå ganska tungt.
Kolla den lilla backventilen som sitter på lilla slangen från ventilkåpan som går till spjällhuset. Är den kass så smiter lite turbotryck.
Finns några backventiler till i vevhusventilationen som du kan kika på oxå
Oljeröret till turbon kan du rengöra med en vajer och borrmaskin. Koppla på och varva på och dra igenom smile Glöm inte blåsa ren dom med bromsrengöring och tryckluft så eventuella metallspån försvinner. Gör ren banjoskruvarna.
Magnetventilen brukar gå sönder. Går att bygga om till T7 ventil ganska lätt. Omlödning i boxen och lite meck i mjukvaran med t7suite krävs

Denzig
1 maj 2013 · 248 Inlägg

satte tillbaks pinnen med en bricka och en låsnål.
men fick inget resultat.
testade däremot att plugga slangen från magnetventilen till wastegaten. alltså W-anslutningen på magnetventilen. och då blev det ett jäkla hallå i maskinen.
laddade runt 1.2-1.5bar.

har även testat plugga R-anslutningen på magneventilen, men det gjorde ingen skillnad.

Senast redigerat av Denzig (1 maj 2013)

VirreEriksson
1 maj 2013 · 1 301 Inlägg

Denzig skrev:
satte tillbaks pinnen med en bricka och en låsnål.
men fick inget resultat.
testade däremot att plugga slangen från magnetventilen till wastegaten. alltså W-anslutningen på magnetventilen. och då blev det ett jäkla hallå i maskinen.
laddade runt 1.2-1.5bar.

har även testat plugga R-anslutningen på magneventilen, men det gjorde ingen skillnad.

Testa med en annan magnetventil! smile
Kolla även så APC säkringen är hel.

Denzig
1 maj 2013 · 248 Inlägg

VirreEriksson skrev:

Denzig skrev:
satte tillbaks pinnen med en bricka och en låsnål.
men fick inget resultat.
testade däremot att plugga slangen från magnetventilen till wastegaten. alltså W-anslutningen på magnetventilen. och då blev det ett jäkla hallå i maskinen.
laddade runt 1.2-1.5bar.

har även testat plugga R-anslutningen på magneventilen, men det gjorde ingen skillnad.

Testa med en annan magnetventil! smile
Kolla även så APC säkringen är hel.

Skulle nog gissa på att även magnetventilen är körd. jag tog bort el-anslutningen till magnetventilen och det blev ingen skillnad? blir nog att jaga rätt på en sådan.

cyberk2
1 maj 2013 · 214 Inlägg

Magnetventilen kan du mäta upp. googla lite så får du fram värdena. En ny till saab 9000 kostar bara 2800:- eller nått??? hos maptun. En t7 kostar 400:-
Har du otur så har ventilen bränt slutsteget i databoxen. Så när du monterar den nya så går den sönder direkt. Googla lite och kolla upp saken innan så slipper det bli tråkigt igen

Denzig
2 maj 2013 · 248 Inlägg

Problemet är LÖST! SOLVED!

Var till skroten idag och i sista saaben jag kolla i så satt det en magnetventil.
Mätte upp bland stiften och fick ut 3ohm.
Satte den nu i min 9000 och nu laddar den Över 1 bar.

Som sagt så har stången till wastegaten varit lös. undrar om det var därför MV gick sönder. för att den har varit lös för länge?
iaf. satte tillbaks stången från WG till pinnen som sitter på turbin sidan.. och köpte mig en ny MV på skroten.

Varför blev jag lur på att det var magnetventilen? jo iom att jag kopplade loss slangen från Magnetventilen som går till wastegaten. Anslutningen i mitten som är märkt med ett "W"
och täppte till slangen till wastegaten med en bult i lagom storlek. Så började ju turbon på att ladda som bara den! "ej rekommenderat att göra detta för länge då man inte har någon övervakning"
Jag testade även att koppla loss magnetventilen men det blev ingen skillnad.

en t5-magnetventil på skroten för 50:-. kontra 3000:- om du köper en ny. Jag är nöjd.
Har även läst att det kan ske att magnetventilen blir trasig lika fort som man sätter i den för att det blir något fel i  chippet?`men det återstår att se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang