2377
Sök

Volvo 740 -88b b234f startar ej

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Hej. Nu vill min bil inte längre. Bilen startar på startgas. Så tänder gör den. Jag har dålig koll på hur insprutet fungerar men testade att bygla bränslepumpsrelät (ifall det var dåligt) 30 till 87/1 men det blev ingen skillnad alls. Händer ingenting när jag försöker få felkoder på 2an vilket är bränslesystem. (men det funkar på tändsystemet)

Hör dock ingenting från pumparna. Hallgivaren så borde det väl inte tända?

Så hur gör jag för att utesluta/bestämma om det är en pump som inte går?

Innan bilen inte gick att köra alls gick den kasst, dog vid gas men funkade på tomgång. Och den tänder till kanske 1 gång innan den dör igen just nu.

Tacksam för svar.
Senast redigerat av muppverkstad (19 maj 2013)

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Efter lite rengöring fick jag fram dessa felkoder. Gör mig än mindre klok.

1-2-1 Signal från luftmassamätare

2-2-1 Lambdareglering, mager dellast

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Felet torde ligga i styrbox/lmm/kablar emellan?
Senast redigerat av muppverkstad (19 maj 2013)

4 262 Inlägg
19 maj 2013
Eftersom den tänder på startgas så borde det ju vara bränsleproblem. Prova bygla mellan 87/2 och 30 också. 87/1 är bara ena pumpen.

Men det enklaste är ju att skruva loss bensinslangen som går in i fuelrailen. Stoppa slangen i en glasburk/flaska och vrid runt på startmotorn några sec och se hur mycket bränsle som kommer. Ska vara som att starta vattenkranen på fyllt hemma ungefär.

Annars så är ju klassikern att spridarrelät ger upp på 740. Det ser ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg

och det sitter på expansinskärlet.

Prova starta bilen medans en person knackar på relät med en skruvmejsel lr liknande. Då brukar bilen hoppa igång.

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
zemet skrev:
Text

Tack för svaret. Nu byglade jag 87/2 och surra som fan om pumpen under bilen. Sedan bygla jag 87/1 igen och det är knäpptyst. Mäta upp så det finns ström dit och finns det inte så köper jag ny pump till tanken?

4 262 Inlägg
19 maj 2013
Testa det jag sa med att skruva bort fuelrailen och knacka på relät innan du köper nya delar. Tankpumpen är ganska tyst av sig så kan vara svår att höra.

Det är ju bara 5 minuters felsökning som kan spara dig några hundra kr och timmars mek:)

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Ingen soppa alls... El iaf till kopplingen i bakluckan. Är det något mer jag kan göra för att bli ännu mer säker på att det är pumpen i tanken så jag inte hivar iväg pengar och tid i onödan?

4 262 Inlägg
19 maj 2013
muppverkstad skrev:
Ingen soppa alls... El iaf till kopplingen i bakluckan. Är det något mer jag kan göra för att bli ännu mer säker på att det är pumpen i tanken så jag inte hivar iväg pengar och tid i onödan?

Nej då är det nog ganska säkert att det är pumpen i tanken:)

Se om du kan få tag på en tankarmatur ifrån 940 så kommer nog din tankmätare börja fungera igen ifall den varit trasig:)

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
A juste. Jag hällde i 8 liter bensin det första jag gjorde smile För att säkerställa att det inte var felet.

Tack för svaren. Får väl se om jag återkommer om det går åt skogen på nåt annat sätt:P

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Nu funkar bilen igen. Det var röret från pumpen som lossat från gummislangen som går igenom "locket".

4 262 Inlägg
19 maj 2013
Gött när det löser sig billigt:)

6 740 Inlägg
19 maj 2013
muppverkstad skrev:
zemet skrev:
Text

Tack för svaret. Nu byglade jag 87/2 och surra som fan om pumpen under bilen. Sedan bygla jag 87/1 igen och det är knäpptyst. Mäta upp så det finns ström dit och finns det inte så köper jag ny pump till tanken?

87/2 går till båda pumparna.

87/1 går till motorelektroniken i motorrumet och är helt normalt att det inte låter nått tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 262 Inlägg
19 maj 2013
Henkix skrev:
muppverkstad skrev:
zemet skrev:
Text

87/1 går till motorelektroniken i motorrumet och är helt normalt att det inte låter nått tongue

Jaså där ser man, jag trodde det var en till varje pump. Bra att veta:)

6 740 Inlägg
19 maj 2013
zemet skrev:
Henkix skrev:
muppverkstad skrev:

Jaså där ser man, jag trodde det var en till varje pump. Bra att veta:)

smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök