2543
Sök

Oljenivå Volvo S90/960 3,0 204hk, Automat -98

9 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Jag har en Volvo S90 3,0 Executive -98 som jag har ett skumt problem med. När jag köpte bilen kollade jag aldrig oljan. Det första jag gjorde när jag kom hem var att byta motoroljan. På stickan syndes knappat nån olja alls, trots det var det nästan 5 liter olja i. Motorn skall ha 5,8 liter motorolja, och även fast jag ny bytt olja två gånger, samt köpt ny oljesticka så visar stickan bara 1/4 trots att rätt mängd är i. Nån som kan ha en aning om vad detta beror på?

Mvh Martin

736 Inlägg
20 juni 2013
Är du säker på mängden då, har för mig det var runt 6 liter till min 960. Det skiljer ca 1 liter mellan min och max på stickan, så är det runt 5 liter eller mindre i är nog stickan nästan torr. En sak jag märkte på min var att det tog väldigt lång tid för all olja att rinna ner i tråget. Kollade jag stickan innan jag startade hade jag fullt. Startade jag och kollade direkt hade det försvunnit 0,5 l, och det tog 15 min innan stickan visade fullt igen.

/Johan

9 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Hej! Kul med svar !smile

Detta är min fjärde S90, och jag är mycket säker på mängden! Och det är två veckor sedan jag gjorde oljebyte, så oljan borde ha runnit ner smile Har kollat nivån både när motorn är kall och när den är varm! Mycket märkligt är detta...

Forummoderator
26 480 Inlägg
20 juni 2013
Säker på att det är rätt sticka?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
Yes, helt säker smile Har beställt på regnr från Volvo. Har även provat med en sticka från en exakt likadan bil! Så nåt skumt är det

736 Inlägg
21 juni 2013
Och ingen extra oljekylare installerad då, för då ryms det ju lite mer olja.

9 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
Inte mer extra än i andra sådana här bilar. Jag fyllde för säkerhetsskull upp 0,4 liter extra vilken oljekylaren rymmer. Men problemet kvarstår

Sök