Ojämn Acceleration, lite slö BMW 328i E36

Micke_Dahl
18 juni 2013 · 110 Inlägg

Hej.

Köpte för någon vecka sedan en ny bil, vart en 328i E36 Touring, en mycket fin bil.
Men, så började jag närma mig mina trakter o helt plötsligt dippade tomgången 1 sekund eller 2 för att direkt gå upp till Normalt varvtal igen.
När jag gasar måttligt (som jag oftast gör) så går den fint, Men när jag trycker gasen i botten eller även bara till hälften så får jag en himla ojämn nästan lite försiktigt ryckig acceleration, lite svajig om ni förstår mig?
Tomgången ligger mycket fint o stabilt förutom ibland när man gasar till hastigt o släpper igen, då har den hostat till o dippat i tomgången någon gång.
Har sökt hela motorn efter läckage med startgas (då jag ibland tycker de låter som ett litet pys nånstans när man kör mot en vägg lr står stilla på tomgång utan gas) men den gjorde inga som helst utslag på det. Luftfiltret är fint.
Tycker den drar ganska mycket Bensin samt att draget saknas, den går fint men de saknas helt klart något när man vill göra en omkörning eller så.
Luktar lite sot lr lätt bränt lr nåt som de ofta gör på turbobilar efter man har varvat o gasat lite.
Bilen är inte skruvad med och är helt original i motorn.
Tror den har stått stilla en hel del då den bara har körts med på sommaren.
Kan den va igensotad? Kamaxelgivare? LMM? Lampbdan? Bränslepump/filter?
Är Tacksam för alla svar.

Mvh Micke

Senast redigerat av Micke_Dahl (18 juni 2013)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
sexy_d
18 juni 2013 · 665 Inlägg

Felsök är det bästa o enklaste alternativ. Gå till vilken verkstad som helst, låt de koppla bilen på datorn. Då får du svart på vit vad som är fel o möjliga felkoder.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Micke_Dahl
18 juni 2013 · 110 Inlägg

Jo de är väl de ja får göra härnäst. Men säkert någon som varit med om liknande eller känner till problemet:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Merzacl500
18 juni 2013 · 121 Inlägg

lmm?tät katalysator ?

Cuefa Ain't no place like home...
18 juni 2013 · 4 628 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Jo de är väl de ja får göra härnäst. Men säkert någon som varit med om liknande eller känner till problemet:)

Tja mannen!

Du, jag tänkte på en sak... kan du svänga förbi en verkstad o kolla avgasvärdena...? Typ RDS om dom e snälla...
Kolla Lambda-värdet. En slut lambdasond ger svajig acc, o törstig bil. Kan även vara LMM, men det borde påverka gången mer vid stilla körning.

O släng upp lite bilder på nyförvärvet vetja! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Micke_Dahl
19 juni 2013 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:

Micke_Dahl skrev:
Jo de är väl de ja får göra härnäst. Men säkert någon som varit med om liknande eller känner till problemet:)

Tja mannen!

Du, jag tänkte på en sak... kan du svänga förbi en verkstad o kolla avgasvärdena...? Typ RDS om dom e snälla...
Kolla Lambda-värdet. En slut lambdasond ger svajig acc, o törstig bil. Kan även vara LMM, men det borde påverka gången mer vid stilla körning.

O släng upp lite bilder på nyförvärvet vetja! ^^

Hallåå man!

Va inne på RDS o snackade lite med dom idag o bokade en tid i nästa vecka för felsökning, kolla avgasvärdena med deras overkill maskin o några grejer så får vi se om dom hittar något på en timme!
Tomgången ligger mestadels stadigt, inga varningslampor förutom checksystemet som säger "Brake Light circuit" 1 av 5 ggr.
Har tänkt allt de där men börjar övergå till att tro att de kanske är något bränslerelaterat?
Men de visar sig nästa Torsdag om ingen annan har någon smart lösning?

I will:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
20 juni 2013 · 110 Inlägg

Har kollat runt lite och innan jag kostar på mig en dyr felsökning för 1500:- så sprang jag på detta:
-E36 engines may have bad ICV’s, creating a whistling noise, or causing a hard start or no start condition. The ICV was manufactured with incorrect tolerances between the rotary valve and the housing.

Vad är Idle Control Value på svenska? Tomgångsventil?
Har förlorat kraft, känns slö, ojämn acceleration, lite vågig på nåt sätt, den är lite svårstartad men inte batterisvag utan känns mer som luft/bränsle relaterat samt att det är ett svagt visslande rassel som jag först trodde va ett läckage, men de hörs rätt bra när jag sitter i bilen med nervevade rutor och accelererar.
Stämmer ganska bra överens. Men min tomgång är ju fortfarande bra så ja vet inte.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
sexy_d
21 juni 2013 · 665 Inlägg

Vad jag vet så felsökning kostar 300kr kanske Max 500kr, hitta Muhammeds/Ahmeds verkstad o fråga där ist.  Alltså utan felsökningen gissar du dej bara fram. Kanske tomgångsmotor, kanske inte, kanske lambda, kanske inte, eller vevaxelgivare,kanske inte. Du kan gissa i flera dagar.
Hitta någon mindre verkstad o felsök bilen.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Micke_Dahl
21 juni 2013 · 110 Inlägg

sexy_d skrev:
Vad jag vet så felsökning kostar 300kr kanske Max 500kr, hitta Muhammeds/Ahmeds verkstad o fråga där ist.  Alltså utan felsökningen gissar du dej bara fram. Kanske tomgångsmotor, kanske inte, kanske lambda, kanske inte, eller vevaxelgivare,kanske inte. Du kan gissa i flera dagar.
Hitta någon mindre verkstad o felsök bilen.

Jo de blir en felsökning nästa vecka som sagt, men de blev inte bara nån enklare billigare sökning utan han slängde in avgastest o mekanisk samt elektrisk osv bara för att göra en helhetskoll. Får kosta på mig de o hoppas dom inte hittar allt för jobbiga prylar.
Men nä vi ska inte gissa oss fram, hoppades bara nån visste lite säkrare vad de kunde bero på.
Men jag återkommer nästa vecka:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Jesper328
21 juni 2013 · 2 379 Inlägg

Ska bli intressant att se vad som är boven då jag nämligen har nästintill samma problem.
T.ex om jag krypkör på ettan och kopplar ur så dippar tomgången eller så dör helt enkelt bilen.
Svartryker gör den också.
Vad jag vet så har jag ett avgasläckage precis före kollektorn vilket lär strula till lambdavärderna.

Mvh

Up the RA
Newport
21 juni 2013 · 100 Inlägg

Kolla slangen mellan LMM och gasspjäll. Har bytt den på många bmwn och då går dom som du beskriver och ibland har det funnits ett visslande ljud också.

Micke_Dahl
22 juni 2013 · 110 Inlägg

Newport skrev:
Kolla slangen mellan LMM och gasspjäll. Har bytt den på många bmwn och då går dom som du beskriver och ibland har det funnits ett visslande ljud också.

Kanon de ska ja verkligen kolla! Har glömt o skriva att när den är kall går den mycke bättre, så fort den blir varm märks problemet mycke tydligare.
Ljudet är en blandning av visslande, pysande o rassel.
Samt att den är lite svår startad, men som sagt verkar de inte va ett ström problem utan luft/soppa.
Har kopplat bort batteriet i hopp om att datorn blivit förvirrad men ingen skillnad.
Har haft i massa rengörning i Tanken också de utan skillnad.
Även min bil ryker lite mycke, men ingen svart rök utan bara vit/grå.

Men jo de är klart att ja skriver så fort ja hittat problemet så andra kan få hjälp av inläggen:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
sexy_d
22 juni 2013 · 665 Inlägg

Att dra puls kabel från batteri hjälper inte. Ska till Stockholm den 9.06 så om du inte ordnar det så kan jag felsöka åt dej för nån billig peng.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Micke_Dahl
22 juni 2013 · 110 Inlägg

sexy_d skrev:
Att dra puls kabel från batteri hjälper inte. Ska till Stockholm den 9.06 så om du inte ordnar det så kan jag felsöka åt dej för nån billig peng.

Läste om nån som vars dator i sin bmw hade blivit konstig, ryckte o bilen hade fått för sig att varmt va kallt o kallt va varmt, han drog bort pluskabbeln o 1 timme efteråt när han satte tillbaka den funkade bilen bra, tyckte iaf de va vrt ett försök men hade inte samma flyt:P

när den 9.06? lr jag antar att de är den 6e september du ska hit?
ska in nu på torsdag på en ordentlig felsökning, då borde dom hitta nåtsmile

Men tack ändå man, riktigt snällt av dig! Men kanske kan behövas ändå så vi kan ju se när de är dags:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
sexy_d
22 juni 2013 · 665 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

sexy_d skrev:
Att dra puls kabel från batteri hjälper inte. Ska till Stockholm den 9.06 så om du inte ordnar det så kan jag felsöka åt dej för nån billig peng.

Läste om nån som vars dator i sin bmw hade blivit konstig, ryckte o bilen hade fått för sig att varmt va kallt o kallt va varmt, han drog bort pluskabbeln o 1 timme efteråt när han satte tillbaka den funkade bilen bra, tyckte iaf de va vrt ett försök men hade inte samma flyt:P

när den 9.06? lr jag antar att de är den 6e september du ska hit?
ska in nu på torsdag på en ordentlig felsökning, då borde dom hitta nåtsmile

Men tack ändå man, riktigt snällt av dig! Men kanske kan behövas ändå så vi kan ju se när de är dags:)

Oj fan, skrev där fel . 9onde juli e jag i Stockholm.

Kollade lite priser ang felsökning
Mekonomen verkstad Torsås 800 kr
Norremark verkstad Växjö 500 kr
BMW verkstad Växjö 1000 kr
Autoexperten Kalmar 600 kr

Sura pengar för oss och lätt förtjänade för de.

Efter du bytte del måste du till verkstad igen för att radera felkoder.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Micke_Dahl
22 juni 2013 · 110 Inlägg

sexy_d skrev:

Micke_Dahl skrev:

sexy_d skrev:
Att dra puls kabel från batteri hjälper inte. Ska till Stockholm den 9.06 så om du inte ordnar det så kan jag felsöka åt dej för nån billig peng.

Läste om nån som vars dator i sin bmw hade blivit konstig, ryckte o bilen hade fått för sig att varmt va kallt o kallt va varmt, han drog bort pluskabbeln o 1 timme efteråt när han satte tillbaka den funkade bilen bra, tyckte iaf de va vrt ett försök men hade inte samma flyt:P

när den 9.06? lr jag antar att de är den 6e september du ska hit?
ska in nu på torsdag på en ordentlig felsökning, då borde dom hitta nåtsmile

Men tack ändå man, riktigt snällt av dig! Men kanske kan behövas ändå så vi kan ju se när de är dags:)

Oj fan, skrev där fel . 9onde juli e jag i Stockholm.

Kollade lite priser ang felsökning
Mekonomen verkstad Torsås 800 kr
Norremark verkstad Växjö 500 kr
BMW verkstad Växjö 1000 kr
Autoexperten Kalmar 600 kr

Sura pengar för oss och lätt förtjänade för de.

Efter du bytte del måste du till verkstad igen för att radera felkoder.

Jaha okey, well som sagt vi ser hur de ser ut då.
Jo på RDS här skulle de inte kosta mycket mer, men sen slängde han in lite fler sökningar som avgasvärden där dom kan lista ut en jävla massa grejer. Fick dessutom 20% på allt för jag vet vem ägaren är.
Så 1400 ville dom ha för allt, som sagt är de inte bara 1 test tydligen utan flera olika test, minns inte va de va tyvärr mer än nåt avancerat avgas test som kunde se om tex lambda lr annat är på väg att gå sönder tydligen lr om blandningen inte är helt hundra tex kunde de härleda till vad de kunde bero på tydligen, fråga mig inte:P
Han va så misstänksam då inga felkoder lyser.
Nu har dock olje lampan börja lysa 1-2 sekunder när jag startar upp bilen men släcks fort o lyser inte upp under färd.
Tackar så mycket, uppskattar verkligen hjälpen.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
24 juni 2013 · 4 628 Inlägg

Hum... låter som om det kommer fler o fler grejer på den där bilen, maen... :-/

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
sexy_d
24 juni 2013 · 665 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

sexy_d skrev:

Micke_Dahl skrev:

Läste om nån som vars dator i sin bmw hade blivit konstig, ryckte o bilen hade fått för sig att varmt va kallt o kallt va varmt, han drog bort pluskabbeln o 1 timme efteråt när han satte tillbaka den funkade bilen bra, tyckte iaf de va vrt ett försök men hade inte samma flyt:P

när den 9.06? lr jag antar att de är den 6e september du ska hit?
ska in nu på torsdag på en ordentlig felsökning, då borde dom hitta nåtsmile

Men tack ändå man, riktigt snällt av dig! Men kanske kan behövas ändå så vi kan ju se när de är dags:)

Oj fan, skrev där fel . 9onde juli e jag i Stockholm.

Kollade lite priser ang felsökning
Mekonomen verkstad Torsås 800 kr
Norremark verkstad Växjö 500 kr
BMW verkstad Växjö 1000 kr
Autoexperten Kalmar 600 kr

Sura pengar för oss och lätt förtjänade för de.

Efter du bytte del måste du till verkstad igen för att radera felkoder.

Jaha okey, well som sagt vi ser hur de ser ut då.
Jo på RDS här skulle de inte kosta mycket mer, men sen slängde han in lite fler sökningar som avgasvärden där dom kan lista ut en jävla massa grejer. Fick dessutom 20% på allt för jag vet vem ägaren är.
Så 1400 ville dom ha för allt, som sagt är de inte bara 1 test tydligen utan flera olika test, minns inte va de va tyvärr mer än nåt avancerat avgas test som kunde se om tex lambda lr annat är på väg att gå sönder tydligen lr om blandningen inte är helt hundra tex kunde de härleda till vad de kunde bero på tydligen, fråga mig inte:P
Han va så misstänksam då inga felkoder lyser.
Nu har dock olje lampan börja lysa 1-2 sekunder när jag startar upp bilen men släcks fort o lyser inte upp under färd.
Tackar så mycket, uppskattar verkligen hjälpen.

Allt det där kan man göra genom obd felsökningen
Allt från blandningen (bensin-luft), till att se hur lambda 1-2 fungerar, luft temp, vatten temp, bokstavligen allt.
Ang oljan är det kanske dags för service. Men om du ska felsöka så kommer de hitta allt som är fel. Lycka till o glöm inte skriva vad som var fel.
Med vänlig hälsning

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Micke_Dahl
24 juni 2013 · 110 Inlägg

sexy_d skrev:

Micke_Dahl skrev:

sexy_d skrev:

Oj fan, skrev där fel . 9onde juli e jag i Stockholm.

Kollade lite priser ang felsökning
Mekonomen verkstad Torsås 800 kr
Norremark verkstad Växjö 500 kr
BMW verkstad Växjö 1000 kr
Autoexperten Kalmar 600 kr

Sura pengar för oss och lätt förtjänade för de.

Efter du bytte del måste du till verkstad igen för att radera felkoder.

Jaha okey, well som sagt vi ser hur de ser ut då.
Jo på RDS här skulle de inte kosta mycket mer, men sen slängde han in lite fler sökningar som avgasvärden där dom kan lista ut en jävla massa grejer. Fick dessutom 20% på allt för jag vet vem ägaren är.
Så 1400 ville dom ha för allt, som sagt är de inte bara 1 test tydligen utan flera olika test, minns inte va de va tyvärr mer än nåt avancerat avgas test som kunde se om tex lambda lr annat är på väg att gå sönder tydligen lr om blandningen inte är helt hundra tex kunde de härleda till vad de kunde bero på tydligen, fråga mig inte:P
Han va så misstänksam då inga felkoder lyser.
Nu har dock olje lampan börja lysa 1-2 sekunder när jag startar upp bilen men släcks fort o lyser inte upp under färd.
Tackar så mycket, uppskattar verkligen hjälpen.

Allt det där kan man göra genom obd felsökningen
Allt från blandningen (bensin-luft), till att se hur lambda 1-2 fungerar, luft temp, vatten temp, bokstavligen allt.
Ang oljan är det kanske dags för service. Men om du ska felsöka så kommer de hitta allt som är fel. Lycka till o glöm inte skriva vad som var fel.
Med vänlig hälsning

Jo de va därför jag vart så förvånad att de behövdes fler prylar, men får nog skylla mig själv för de va ju mer jag berättade om felet så la han till fler o fler felsökningar, han vart väl orolig att de inte skulle synas på vanliga?
Men ja får kosta på mig de, de blir nog bra:)
Tack återigen o självklart skriver jag sen vad dom kommer fram till!
Vi hörs Mvh Micke

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
27 juni 2013 · 110 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Hej.

Köpte för någon vecka sedan en ny bil, vart en 328i E36 Touring, en mycket fin bil.
Men, så började jag närma mig mina trakter o helt plötsligt dippade tomgången 1 sekund eller 2 för att direkt gå upp till Normalt varvtal igen.
När jag gasar måttligt (som jag oftast gör) så går den fint, Men när jag trycker gasen i botten eller även bara till hälften så får jag en himla ojämn nästan lite försiktigt ryckig acceleration, lite svajig om ni förstår mig?
Tomgången ligger mycket fint o stabilt förutom ibland när man gasar till hastigt o släpper igen, då har den hostat till o dippat i tomgången någon gång.
Har sökt hela motorn efter läckage med startgas (då jag ibland tycker de låter som ett litet pys nånstans när man kör mot en vägg lr står stilla på tomgång utan gas) men den gjorde inga som helst utslag på det. Luftfiltret är fint.
Tycker den drar ganska mycket Bensin samt att draget saknas, den går fint men de saknas helt klart något när man vill göra en omkörning eller så.
Luktar lite sot lr lätt bränt lr nåt som de ofta gör på turbobilar efter man har varvat o gasat lite.
Bilen är inte skruvad med och är helt original i motorn.
Tror den har stått stilla en hel del då den bara har körts med på sommaren.
Kan den va igensotad? Kamaxelgivare? LMM? Lampbdan? Bränslepump/filter?
Är Tacksam för alla svar.

Mvh Micke

Tjena sötnosar.

Kom precis hem från felsökningen och de visade sig att de var vevaxelgivaren! Så nu ska jag bara försöka hitta en innan helgen så jag kan få dit den:)
Tack alla för hjälpen och hoppas detta kan hjälpa andra med liknande problem.

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang