5119
Sök

Saab 9-3 Går och låter dåligt.

5 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
Hallå.

Det var så att jag var påväg hem och körde på motorvägen i ca 120-130 KM/H och helt plötsligt börjar motorlampan blinka så jag saktade ner och kände hur bilen gick skitkonstigt, den ryckte och den skakade hur mycket som helst när man gasade. Men efter ett tag så sänkte jag musiken och fick då höra att den lät väldigt illa så jag stannade och filmade en liten snutt.

Bilen är en Saab 9-3 2.0T 2001 (27 000 Mil)
Det enda som inte är original är avgassystemet där jag tagit bort sista ljuddämparen.

Hjälp uppskattas enormt!
http://www.youtube.com/watch?v=Iw0PWgHDQAc
Senast redigerat av Gabrielgreen (23 juni 2013)

2 852 Inlägg
23 juni 2013
Den går på 3 cylindrar, är det tändkasett på denna? borde va det som spökar.

Kolla upp tändstift, tändkasett. (rotor, tändkablar fördelarlock, om nu det finns) Är osäker om det är tändkasett eller ej.

4 670 Inlägg
23 juni 2013
Sitter tändkassett, testa byt den o släng i nya stift

5 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
Tack för tips, Testade att byta stiften utan resultat så får bli att byta kassetten också.

5 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Inget fel på kassetten, bilen är inlämnad för kompressionstest. Han sa att det troligtvis var en kolv som var dålig.
Jävla skit.

2 852 Inlägg
25 juni 2013
Nja, kolv tvivlar jag på, om den inte ryker nåt? Skulle tro på ventil snarare isåfall. Och ventil är nog lite billigare än en kolv iallafall.

Håll tummarna att det är så.....

Better than God \o/
1 886 Inlägg
28 juni 2013
Vad händer?
Har en kolv gett upp märks det när man lyfter oljestickan, blir ett jäkla vevhustryck då.
Tyvärr är Trionic7 motorerna inget vidare, jag har alltid kört saab men kommer aldrig skaffa en med T7.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
28 juni 2013
MrTurbo skrev:
Vad händer?
Har en kolv gett upp märks det när man lyfter oljestickan, blir ett jäkla vevhustryck då.
Tyvärr är Trionic7 motorerna inget vidare, jag har alltid kört saab men kommer aldrig skaffa en med T7.

Fel, du kommer aldrig skaffa en B205/B235

5 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Felet var en spridare, måste vänta ytterligare två veckor innan jag får hem min  älskling sad

Sök