2434
Sök

Rasslande ljud från motorn, SAAB 9-3 2.0T -99

4 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag fått ett rasslande och mycket irriterande ljud ifrån motorn. Vet inte om det exakt kommer ifrån motorn men i alla fall precis runt motorn. Jag har haft på motorn och låtit den gå för att kunna försöka lokalisera vart ljudet kommer ifrån. Jag har sökt runt lite på olika forum men har inte fått något riktigt svar på just mitt fel. Ljudet fick jag för ungefär två veckor sedan och sedan dess har ljudet kommit och gått lite som det känner för. Ibland låter det direkt när jag startar bilen och åker iväg, sen släpper det efter säg 5minuter ungefärligt. Och ibland låter det inte ens när jag startar bilen, därför kan jag inte förstå mig på vad det är för fel riktigt.

Om någon snäll själ vet något om detta eller har ett hum om vad det skulle kunna vara, svara gärna smile
Jag har även ett klipp som jag länkar här under som ni kan försöka lyssna på så vet ni vilket slags ljud det är.

http://www.youtube.com/watch?v=HRMgNR62974

MVH // Tim

2 271 Inlägg
24 juni 2013
Skulle nog låta en verkstad lyssna på det där, tycker det låter som kamkedjan, alt nån löprulle är sliten/obalans.
Senast redigerat av lingua (24 juni 2013)

4 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Aa hade tänkt åka till en verkstad i veckan, tack ändå!

1 705 Inlägg
24 juni 2013
Prova att haka av drivremmen och starta motorn. Är ljudet borta då är det bara att börja gå igenom spännare, löphjul, vattenpump, generator osv tills du hittar boven.
Tänk på att inte köra bilen för länge utan drivrem bara, du har varken generator eller vattenpump utan den.

Låter det även med drivremmen borttagen skulle jag nog snarast kolla upp kamkedja/balanskedja, men tycker inte riktigt det låter som ett sådant ljud. Men mät sträckaren för säkerhets skull, tar ju inte många minuter.

241 Inlägg
24 juni 2013
En tryckare? Kan låta nasty om den är riktigt dålig

Saab forever wolf in sheeps clothing

4 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
rcy skrev:
Prova att haka av drivremmen och starta motorn. Är ljudet borta då är det bara att börja gå igenom spännare, löphjul, vattenpump, generator osv tills du hittar boven.
Tänk på att inte köra bilen för länge utan drivrem bara, du har varken generator eller vattenpump utan den.

Låter det även med drivremmen borttagen skulle jag nog snarast kolla upp kamkedja/balanskedja, men tycker inte riktigt det låter som ett sådant ljud. Men mät sträckaren för säkerhets skull, tar ju inte många minuter.

Jag ska prova detta, återkommer när jag har gjort det. Tack så mycket!

EDIT: En fråga bara borde inte det låta konstant ifall det hade varit kamkedjan?
Senast redigerat av senCe (24 juni 2013)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 juni 2013
senCe skrev:
EDIT: En fråga bara borde inte det låta konstant ifall det hade varit kamkedjan?

Jo det borde det. Ditt ljud pekar som sagt mer på rem/löphjul så du hittar nog felet nu när du lyfter av remmen

4 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Har varit och kollat upp detta idag, och det är AC Kompressorn som är lös som behövs bytar. Lite segt faktiskt men nu vet jag i alla fall vad det är för fel som ljudet kommer ifrån. Tack för hjälpen ändå!
MVH // Tim

Sök