1773
Sök

Volvo 740 -88 Startar inte

23 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har får ett litet problem. Jag va ute och körde igår stannade bilen gick ut en stund sen skulle jag starta. Fläktarna och lyser som vanligt men inget tändningsljud kommer.. Ni vet det ljudet innan motorn startar. Bara ett litet klick ljud hördes, väldigt svagt under från motorhuvudet.

Sedan la jag in 2an och sprang igång den. Då gick den igång. Men inte när jag vrider nyckeln. Och inget tädningsljud när jag vrider, bara ett klick. Lampor lyser och cdn fungerar. ja ni förstår.

Vad ska jag kolla? Jag tror att det kan vara startmotorn. Men vad ska jag titta efter innan jag köper en ny sådan?

/Calle

4 262 Inlägg
1 augusti 2013
Ta en hammare och slå på startmotorn med, brukar kunna hjälpa.

192 Inlägg
1 augusti 2013
solenoiden på startmotorn slår inte till. pröva tvångsköra den. kortslut med en mejsel mellan + och D+ tror jag den heter.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 367 Inlägg
1 augusti 2013
calle1997 skrev:
Hej!

Jag har får ett litet problem. Jag va ute och körde igår stannade bilen gick ut en stund sen skulle jag starta. Fläktarna och lyser som vanligt men inget tändningsljud kommer.. Ni vet det ljudet innan motorn startar. Bara ett litet klick ljud hördes, väldigt svagt under från motorhuvudet.

Sedan la jag in 2an och sprang igång den. Då gick den igång. Men inte när jag vrider nyckeln. Och inget tädningsljud när jag vrider, bara ett klick. Lampor lyser och cdn fungerar. ja ni förstår.

Vad ska jag kolla? Jag tror att det kan vara startmotorn. Men vad ska jag titta efter innan jag köper en ny sådan?

/Calle

Det kan ju vara kolen i startmotorn. Du hörde ju klicket som troligtvis kom från solenoiden. Men prova att kortslut startmotorn som det skrevs tidigare då med tändningen på och med växeln i friläge ska väl också sägas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

23 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Tack för svaren smile ska prova att  kortsluta den.

23 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
Start motorn klickar inte, vad kan det vara?

21 761 Inlägg
8 augusti 2013
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det är när du vrider nycken i startläge, sätt plusmätpinnen på muttern som håller fast den grova pluskabeln och sätt minusmätpinnen på en ren metallyta på startmotorhöljet. smile

Sök