Missljud när jag kör på små gatsten.

MrMiggo
27 augusti 2013 · 13 Inlägg

Hej!

Mitt första inlägg. Har en fråga angående missljud när jag kör på gatsten. Första gången jag hörde det var igår och det lät inte bra tyckte jag. Sen har jag alltid ett missljud när jag bromsar in, gnisslande ljud.

Jag kör en:

bilmodell:  Renault Scenic RX4 4WD 2.0.
årsmodell: 2000
mil: 15500

Gått igenom alla besiktningar utan anmärkningar.
Gotlandskörd bil.

Vad kan detta bero på?

Väl mött

Miggo

Mack Forum- och sitemoderator
27 augusti 2013 · 26 180 Inlägg

Hur låter missljudet?

Det är inte så enkelt att det är grus som kommer mellan in mellan bromsskiva och bromsskölden?
Om så ger detta ett väldigt otrevligt missljud i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MrMiggo
27 augusti 2013 · 13 Inlägg

@Mack

När jag bromsar in så gnisslar det så att det piper i örat. När jag körde på gatsten kan jag inte riktigt finna några ord på, men det gnisslade även det, lite värre än det skrikande ljudet från inbromsning.

Nu kanske det jag skrev inte låter så vettigt, men som sagt. Jag är inte direkt kunnig vad gäller bilar. Men ett intresse för det har jag smile Så, det gnisslar och låter. Vad mer kan jag säga smile

P.S när jag prövade sätta mig i bagageutrymmet och hoppade lite sådär med rumpan så kom samma ljud från det jag körde på gatsten.

Miggo

henne_svenne
27 augusti 2013 · 668 Inlägg

Det är väl nån bussning isåfall. Fast det har ju inget med att det tjuter när du bromsar, testa att byta klossar för att bli av med det missljudet smile

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
cewee
27 augusti 2013 · 349 Inlägg

Om du har tillgång till hjälp så ta det och gå ut två stycken. Medans en sitter i bagageutrymmet och rör sig så det gnisslar, så försöker den andra lokalisera var ifrån gnisslet kommer. Då blir det lite enklare att komma med förslag om vad det kan vara. smile De gångerna jag haft gnissel på mina bilar så har det varit bussningar som är dåliga.

Är du säker på att det är samma ljud när du bromsar som när du kör på gatsten?

Senast redigerat av cewee (27 augusti 2013)

MrMiggo
28 augusti 2013 · 13 Inlägg

@henne_svenne. Tack för ditt svar.smile

@cewee- Ska pröva, återkommer om en dag eller så smile

MrMiggo
28 augusti 2013 · 13 Inlägg

@henne_svenne

Var hittar man bussningar på min bil? Och vad är det för klossar du påpekade? smile

OmegaCoffe Dumpersförare.
28 augusti 2013 · 970 Inlägg

Bromsklossar menar han. Du vet vel vad bromsar är för något.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
MrMiggo
29 augusti 2013 · 13 Inlägg

@OmegaCoffe

Har vi problem? Har du och jag ett problem?


Du vet väl hur man stavar på svenska?

Det heter inte vel, utan väl.

Senast redigerat av MrMiggo (29 augusti 2013)

OmegaCoffe Dumpersförare.
29 augusti 2013 · 970 Inlägg

MrMiggo skrev:
@OmegaCoffe

Har vi problem? Har du och jag ett problem?


Du vet väl hur man stavar på svenska?

Det heter inte vel, utan väl.

Du fråga vad han menar med klossar? ta kritik eller lämna in bilfan om du inte kan något.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Evildan
29 augusti 2013 ·

Kan även vara avgassystemupphängningsgummi som blivit lite torrt och knirrar.
Tror dock mer på bussningsteorin.

Ut och gunga skåpet som redan föreslaget med en hjälpreda samt gör några kraftigare inbromsningar från ca 70km/h och hör om det ena gnisslet försvinner, rätt vanligt att det blir smårost på bakre bromsskivor då dessa inte jobbar lika hårt som de främre.

På detta forum får man vara okunnig och ställa vilka frågor man vill ang bilar så länge det faller inom lagens råmärken.

MrMiggo
30 augusti 2013 · 13 Inlägg

@omegaCoffe.

Jag förstår att du är en obildad fåne som inte lärt sig skriva. Jag förlåter dig:)

MrMiggo
30 augusti 2013 · 13 Inlägg

@Evildan

Tack för ditt svar! Ett välutvecklat svar på min fråga. Till skillnad från andra obegåvade människor smile

Cyklop
30 augusti 2013 · 1 277 Inlägg

Mrmiggo, uppför dej här.

Kolla efter sten mellan skiva och sköld, ta av hjulen och kolla, alt tryck bak skölden med skruvmejsel eller dylikt.

gnissel när man bromsar är till 99% belägg/skivor, kolla ifall du har brännfläckar på skivorna, brukar va det på bromsar som gnisslar. isf äre byte på skiver å belägg

MrMiggo
6 september 2013 · 13 Inlägg

Ingen smuts eller sten alls. Beläggen såg bra ut och det fanns heller inga brännfläckar.

Haglund_90
6 september 2013 · 192 Inlägg

alltid när mina bromas har skrikit så har jag upptäckt att jag har saknat skrikplattor på beläggen. "skrikplattorna är till för att minska vibrationerna från bromskolv mot beläggen."

som sagt Bussningar någonstans skulle jag gissa på är felet när du åker på gatsten. antingen att de är torra och gnirkar. eller att nån håller på att gå sönder. "Bussningar är gummikuddar som sitter under och över stötdämpare, ovansidan fjädrarna.. ja i prinsip allt gummi du hittar under bilen som har rörliga delar."

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang