3509
Sök

Ang: Lastbilskort - Kostnad och andra råd

873 Inlägg
23 november 2006
Va!?

Det är ju billigare än en timmes lektion med bil!

Don't get mad, get even.

6 Inlägg
23 november 2006
Jag tog mitt på gymnasieskolan så priser det är inte något jag vet.
Vad du kan göra är att gå genom arbetsförmedlingen om du är över 20 eller äldre så brukar de ge stöd för ett visst antal lektioner.

Ska du köra yrkesmässigt så satsa på ADR-kursen samt Säkerhet på väg annars kan du lika gärna låta bli, plus i kanten är det om du har ett truckkort också.

( Kör själv timmerbil )

498 Inlägg
23 november 2006
bLdR skrev:
Vad du kan göra är att gå genom arbetsförmedlingen om du är över 20 eller äldre så brukar de ge stöd för ett visst antal lektioner.

Ska du köra yrkesmässigt så satsa på ADR-kursen samt Säkerhet på väg annars kan du lika gärna låta bli, plus i kanten är det om du har ett truckkort också.

( Kör själv timmerbil )

ams hjälper inte till med C/CE kort längre...
fråga själv för ca en månad sedan

8 910 Inlägg
23 november 2006
racing-jimpa skrev:
Hehe nee såklart vill ja inte ha kortet inramat på väggen! Varför skulle det vara ett måste att komplettera med adr? allt som körs på vägarna är väl inte farligt gods?

ADR är ett krav från seriösa åkerier. Vad gör du om du kommer till en kund och skall hämta gods och det är klassat som farligt gods? Åker därifrån eller tar med dig godset och riskerar åkeriets trafiktillstånd? Du klarar dig utan ADR om du skall köra grusbil eller timmerbil, men timmer kan du som grön chaufför glömma så då återstår då bara grus eller ta ADR.

20år som yrkeschaufför så lite humm har man.
Senast redigerat av Hamilton (23 november 2006)

Fotograf på Tierp iDag

6 Inlägg
23 november 2006
andreas_940 skrev:
bLdR skrev:

( Kör själv timmerbil )

Min granne fick det genom AMS för någon månad sedan här nere i Kristianstad iaf.

498 Inlägg
23 november 2006
bLdR skrev:
andreas_940 skrev:
bLdR skrev:

( Kör själv timmerbil )

Min granne fick det genom AMS för någon månad sedan här nere i Kristianstad iaf.

Jasså??
Jag fråga på ams i Eslöv...
hmm kanske ska tjata lite till på dem...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
23 november 2006
Jag snor tråden och tar en fråga då:
Vilka jobb har ni fått körkortet igenom?
Gissar att ni inte åkte ner till "Svenssons åkeri" med 3chaufförer när det sökte en till och sa att ni ville köra men inte hade kort, följt av att de betalade eran utbildning!?

(Ni som inte fått kortet genom jobbet behöver ju kanske inte tala om det tongue)

1 639 Inlägg
23 november 2006
Skulle en åkare betala en yrkesförarutbildning åt en arbetslös ???
Risken är ju större att vinna 13 rätt på tipset !
Det dräller av kompetenta chaufförer med yrkeserfarenhet, så om du kommer och frågar om en åkare kan betala din utbildning så lär ha skratta åt dig och undra hur det står till där uppe !
Arbetsförmedlingen betalar INTE några yrkeschaufförsutbildningar, ej ens om du har skriftligt på att du får jobb efteråt ! Däremot har dom haft en kompletteringsutbildning för folk som ENDAST haft C körkort. De har fått komplettera med ADR och div. annan nödvändig utbildning för att kunna börja jobba som yrkeschaffis !
Satsa på en komplett chaufförsutbildning, att få jobb enbart för att du har CE behörighet tror jag är näst intill omöjligt, då det krävs så otroligt mycket mer kunskap för att köra tradare än just själva kunskapen om att köra fordonet, vilket är det enda man får genom att ta CE kort på en trafikskola... Kör själv tradare till och från så jag vet vilka krav åkarna ställer ! Gick själv en halvårslång utbildning med 8v praktik, och jag kan lova att det behövs ! Ingår så mycket mer än att bara sitta o fläska i hytten när man jobbar som chaffis !!!
Senast redigerat av mrcelica (23 november 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

8 910 Inlägg
23 november 2006
mrcelica du har så rätt. Själv starta jag min chaufförs kariär med att ta körkorten och betala allt ur egen ficka, sedan fick man börja från grunden dvs. ta alla skit körningarna och köra dom sämsta bilarna i ett par år för att visa vad man går för. Erfarenhet är guld i chaufförsvärlden.

Fotograf på Tierp iDag

draminbil.nu
1 382 Inlägg
23 november 2006
mrcelica skrev:
Skulle en åkare betala en yrkesförarutbildning åt en arbetslös ???
Risken är ju större att vinna 13 rätt på tipset !
Det dräller av kompetenta chaufförer med yrkeserfarenhet, så om du kommer och frågar om en åkare kan betala din utbildning så lär ha skratta åt dig och undra hur det står till där uppe !
Arbetsförmedlingen betalar INTE några yrkeschaufförsutbildningar, ej ens om du har skriftligt på att du får jobb efteråt ! Däremot har dom haft en kompletteringsutbildning för folk som ENDAST haft C körkort. De har fått komplettera med ADR och div. annan nödvändig utbildning för att kunna börja jobba som yrkeschaffis !
Satsa på en komplett chaufförsutbildning, att få jobb enbart för att du har CE behörighet tror jag är näst intill omöjligt, då det krävs så otroligt mycket mer kunskap för att köra tradare än just själva kunskapen om att köra fordonet, vilket är det enda man får genom att ta CE kort på en trafikskola... Kör själv tradare till och från så jag vet vilka krav åkarna ställer ! Gick själv en halvårslång utbildning med 8v praktik, och jag kan lova att det behövs ! Ingår så mycket mer än att bara sitta o fläska i hytten när man jobbar som chaffis !!!

Var lite det jag menade;)
Då funderade jag på hur dom lyckas? smile

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
23 november 2006
JapMax skrev:
TEHBADGUY rules wink

hehe....ja jo wink

Allt för den där jävla hatten!

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
23 november 2006
racing-jimpa skrev:
Okey äntligen lite svar från folk som inte fått sitt från skolan. då vet man ju ungefär vad man kan räkna med. Och tack för att du hörde dej för THEBADGUY!

Lugnt du. Vill du veta mer så kan jag nog fixa mer info smile

Allt för den där jävla hatten!

12 Inlägg
23 november 2006
Jag råder Jimpa att kolla runt på internet hos tex Uvs ab, lernia och sådana utbildningsförrättare. Då dem erbjuder kompletta yrkesutbildningar. Jag sökte själv på uvs och ska börjar där om ett par veckor. KOSTNAD= betalning för lämp och läkarundersökning.

lycka till

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
_mejsel_ skrev:
Jag råder Jimpa att kolla runt på internet hos tex Uvs ab, lernia och sådana utbildningsförrättare. Då dem erbjuder kompletta yrkesutbildningar. Jag sökte själv på uvs och ska börjar där om ett par veckor. KOSTNAD= betalning för lämp och läkarundersökning.

lycka till

Tack för det, där får ja nog ta mej en titt när det börjar bli dax...

320 Inlägg
25 november 2006
som sagt....

frågar igen då.
är det möjligt komma till en trafikskola och be om en enda lektion
(förutsatt man har övnings-kört privat innan) och om de tycker man inte har något direkt att lära.
+ kära teorin då dvs uppskrivning.
kan man då ganska snabbt då direkt på uppkörning osv ? det borde juh kosta...väldigt lite.
mindre än normalt B-kort går på för dom som tar 10 lektioner å skit.

1 Inlägg
16 februari 2007
racing-jimpa skrev:
Halloj!

Funderar starkt på att ta lastbilskort och då är det väl CE som gäller antar ja så man får köra med släp och så? Tänkte höra om det är någon här som nyligen tagit sådant kort så man skulle kunna få någon ungefärlig kostnad och hur lång tid det brukar ta osv. Kan man läsa teori och så hemma eller MÅSTE man vara med på vissa kurser? Ja som sagt om det är någon med nytaget kort eller någon som endå har erfarenheter, dela med er vet ja smile

mvh // Jimpa

Tror att du måste ta C - kortet först sen en ny hälso,lämp osv till att ta CE kortet
Tog mitt C kort för 8 års sen CE 6år sen så de kanske har ändrats (pris för allt ca C 15000/CE 5000 kr)
Sen bör man ha ADR kort men åkarna brukar stå för det

424 Inlägg
20 maj 2007
Tar du bara C kort så får du så vitt jag vet endast köra lätt släp alltså med en totalvikt under 750 kg.

C och CE kort får du ta om du går en KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning) inriktning transport på en gymnasieskola/vuxenskola eller liknande. Då får du även ADR och Arbete på väg samt miljökursen. Utbildningen i sig brukar vara kostnadsfri och 2 terminer.

Eller gör lumpen då får du gratis mat och logi, 72 kr/dag, erfarenhet av att köra fordonet, köra fast, köra av vägen, laga skiten dessutom bära på ett  fult vapen och bo i tält... tongue men  har du tur på du C/CE kort tongue

**// Toyota \\**

424 Inlägg
20 maj 2007
och påhängsvagn räknas också som släp, semitrailer alltså.  Även om det ser ut att vara en del av dragbilen.

**// Toyota \\**

Fri fart för ett fritt folk!
14 870 Inlägg
20 maj 2007
ungefär 6000:-/veckan går det på att ta här i stan 15veckors kurs smile
på ce

dm har även en kurs där man enbart kör hos dom och då var det rätt mycket oxå men inte saftigt
har hållt på att försöka lösa med utbildningen för jobb finns men det är inte lätt
ibland ordnar komvux utbildningar på eran ort dock är det sent att kolla nu då sista ansökningsdagen för nästa termin redan är borta
sökte själv in på bussutbildningen här i örebro

Kör fort så hinner inget hända...

424 Inlägg
20 maj 2007
liljaskolan i vännäs har sista anmälningsdatum 31maj

**// Toyota \\**

Sök