Märklig bilköpare som köper dyra bilar och ställer av de. Vad är detta?

chrizz Administratör
18 mars 2019 · 11 778 Inlägg

Jag sålde min BMW för några veckor sen till en kille från Stockholm. Han kom och hämtade bilen, och vi skrev den på hans firma (jag fick betalt direkt, så allt är OK, inga problem alls).

Men jag blev nyfiken på firman som sådan, så jag googlade lite efteråt och upptäckte att firman har flera hundra bilar skrivet på sig, och de verkar alla vara avställda (inkl min nu). Jag hittar heller inte min bil utannonserad någonstans.

Enligt allabolag.se har firman 327 registrerade bilar på sig, och enligt biluppgifter 187. På biluppgifter kan man även se bilarna, och efter lite slumpmässigt klickande kan jag konstatera att de flesta (kanske alla?) är avställda. https://biluppgifter.se/brukare/POJQpbRewj
Min gamla bil: https://biluppgifter.se/fordon/ULZ785

Har ni stött på något liknande tidigare? Vad är det här för verksamhet? Vad gör de med alla bilar egentligen?

Jag är mest nyfiken alltså, jag har inte haft några som helst problem med försäljningen eller efteråt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
zemet
18 mars 2019 · 4 016 Inlägg

Någon typ av exportfirma som skickar bilarna till Afrika kanske? jag får ganska mycket reklam av sådana exportföretag som vill köpa min pickup.

ÄNDAMÅL
Bolaget skall driva uthyrning- och leasingverksamhet avseende bilar, båtar, fastigheter samt köpa och sälja administrativa tjänster, bilar, båtar, släpvagnar och fordon i övrigt. Vidare
skall bolaget köpa, sälja och förvalta aktier, obligationer,
reverser och fastigheter. I anslutning till ovanstående verksam-
het skall bolaget idka försäljnings-, import-, export-, konsult-,
arrangörs-, trading-, marknads-, PR-, och reklamverksamhet av
bilar samt därmed förenlig verksamhet.

Senast redigerat av zemet (18 mars 2019)

chrizz Administratör
18 mars 2019 · 11 778 Inlägg

Det kanske är så enkelt då.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
torsen
18 mars 2019 · 7 189 Inlägg

Jag vet, från säker källa, en man som köpte 3 st fabriksnya Citroen 2CV6 av årsmodell 1988.
Sista årsmodellen som tillverkades i Frankrike.
Tillverkningen fortsatte ytterligare 2 år i Portugal.
Bilarna är förregistrerade men av- och uppställda i väl ventilerad och tempererad lokal.
Mannen lär ha räknat med att priset skulle öka från cirka 30.000:- till runt 200.000:- 30 år senare.
Han har inte fel.
För "ocirkulerade" 2CV begärs i dag mer än 200.000:-.
Högsta pris jag sett på Blocket var 175.000:- för en 2CV -88 på under 5 mil.

Så mannen som köpte din bil, och andra bilar, ser dem säkert som investeringar för framtiden.

Själv sålde jag en "Editerad" Defender, som enligt uppgift endast tillverkades i 80 exemplar i s m Land Rovers 60-årsjubileum som biltillverkare.
Bilen bytte ägare flera gånger efter mig och steg till närmare tre gånger vad jag sålde den för.
Eftersom jag hade regnumret bevarat i minnet så ringde jag upp nuvarande ägaren, en bilfirma, och frågade om bilen var till salu och i så fall för hur mycket.
Ägaren blev mäkta irriterad och undrade hur jag kunde veta regnumret.
Sa som det var.

Han muttrade och svarade: inte under en halv mille.

chrizz Administratör
18 mars 2019 · 11 778 Inlägg

Jag är mycket skeptisk till denna teori gällande min bil och många av de andra som står på firman torsen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Low
18 mars 2019 · 3 295 Inlägg

Kanske någonslags ide för köra ut alla fossila bilar ur sverige, så folk ska köpa elbilar:-D

Skumt!

Goffen Administratör
18 mars 2019 · 2 974 Inlägg

Att bilar ställs av på bilfirma är för att man ska få skatten på bilen och sen när man säljer den ställs den på i nya ägarens namn och således får han betala skatten... Därför ställer jag alltid av mina bilar innan jag byter in dom !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
mondeofin
18 mars 2019 · 217 Inlägg

Dom kanske exporterar bilar till Finland, på många bilar som säljs som nyimporterade här kan man fortfarande hitta dem i Sverige med hjälp av gammalt regnr eller tillverkningsnummer, vet inte när en bil ändrar till exporterad men har sett flera sådana, alldeles utmärkt i de fall man misstänker mätarfiffel

Honda CR-V (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang