Volvo 242 som ska renoveras

Volvo 242 1982 som ska renoveras då jag vill ha en fin gammal Volvo. Bilen är lackerad. Nu är framvagn/ motor bygge påbörjat, allt ska bli nytt inom sin tid:) Bilen hämtades i Piteå, en resa på totalt 220 mil fram och tillbaka..
  • 82 Följare
  • 193 600 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 januari 2022
Mack Forum- och sitemoderator
24 april 2021 · 26 136 Inlägg

KolGruvan skrev:

Mack skrev:
Sååå jäkla snyggt det blev med nya dekoren!

Kul att höra, håller med. det blev sjukt fint,  blev liksom en helt annan bil när man kollar på den🙂

Dekor gör sjukt mycket faktiskt i min mening.
Ser fram emot att göra detsamma på min GLT...den dagen den väl är omlackerad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
KolGruvan
24 april 2021 · 1 450 Inlägg

Mack skrev:

KolGruvan skrev:

Mack skrev:
Sååå jäkla snyggt det blev med nya dekoren!

Kul att höra, håller med. det blev sjukt fint,  blev liksom en helt annan bil när man kollar på den🙂

Dekor gör sjukt mycket faktiskt i min mening.
Ser fram emot att göra detsamma på min GLT...den dagen den väl är omlackerad.

Ja, det gör verkligen stor skillnad 🙂

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Lucif3r
24 april 2021 · 2 208 Inlägg

Dekoren och den lackade stolpen satt som en käftsmäll smile Riktigt stiligt

KolGruvan
24 april 2021 · 1 450 Inlägg

Lucif3r skrev:
Dekoren och den lackade stolpen satt som en käftsmäll smile Riktigt stiligt

Det va pricken över i:et😁😁

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Aronson
24 april 2021 · 914 Inlägg

Brädan saknar högtalargaller i mitten,är den från en 90 tals modell?
och har uttag för VIN nummer,,,usa modell??

KolGruvan
24 april 2021 · 1 450 Inlägg

Aronson skrev:
Brädan saknar högtalargaller i mitten,är den från en 90 tals modell?
och har uttag för VIN nummer,,,usa modell??

Det stämmer, den är till en senare modell, 91-93 om ja inte fattat fel🙂  det finns även uttag på vänstersidan där "vin" nr ska sitta, är osäker på vilken modell denna brädan satt på om det va US/ Europa modellerna,  ja vet att för att montera denna brädan behövs mindre modifieringar göra för att få den att passa då den är till en nyare 240, men det ska inte vara något problem🙂

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Mew
24 april 2021 · 2 156 Inlägg

Blev ju supersnyggt! smile Har tidigare inte tyckt att svart passar så bra till denna färgen, tyckte det blev så tråkigt tillsammans och jag har därför tänkt köra på så mycket krom som möjligt på min för att liva upp, men... Det där var otroligt snyggt. Nu blir jag osäker på vad som passar den färgen bäst... för det svarta var klockrent på din bil!

FredGaute
24 april 2021 · 860 Inlägg

Stor forskjell utvendig! Mye penere med svart under vinduene!

JAF
25 april 2021 · 222 Inlägg

Riktigt snyggt!

Det finns en sprejfärg som är gjord för att måla på instrumentbrädan och som matchar färgen väldigt bra. Den finns i blå, beige och svart. Jag har använt den beigea på en beige instrumentbräda och det blev riktigt bra. Stryktålig färg är det också så risken att man råkar skrapa bort färg är inte särskilt stor. Om du använder den här på din instrumentbräda så kommer det nog knappt att synas att den är målad.

Här är en länk till den hos IPD, men jag tror att den finns i Europa/Sverige också.
https://www.ipdusa.com/products/6545/Bl … 013-105853

JAF
25 april 2021 · 222 Inlägg

Den här tror jag är samma som finns på IPD:s hemsida. Artikelnumren stämmer i alla fall. Jag köpte den beigea färgen från IPD och det blev som sagt riktigt bra. Rekommenderar att du använder den till instrumentbrädan.
https://spraycan.se/sv/artiklar/vinylsp … 00-ml.html

KolGruvan
25 april 2021 · 1 450 Inlägg

Mew skrev:
Blev ju supersnyggt! smile Har tidigare inte tyckt att svart passar så bra till denna färgen, tyckte det blev så tråkigt tillsammans och jag har därför tänkt köra på så mycket krom som möjligt på min för att liva upp, men... Det där var otroligt snyggt. Nu blir jag osäker på vad som passar den färgen bäst... för det svarta var klockrent på din bil!

😁 Ja bilen ser mycket "modernare" ut på nåt sätt,  tror det hade passat väldigt bra på din Med även om man har mycket kromdetaljer .
Så det får du köra på 😁


FredGaute skrev:
Stor forskjell utvendig! Mye penere med svart under vinduene!

Ja verkligen 😄


JAF skrev:
Den här tror jag är samma som finns på IPD:s hemsida. Artikelnumren stämmer i alla fall. Jag köpte den beigea färgen från IPD och det blev som sagt riktigt bra. Rekommenderar att du använder den till instrumentbrädan.
https://spraycan.se/sv/artiklar/vinylsp … 00-ml.html

Ska absolut kolla närmare på det🙂

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
1 maj 2021 · 1 450 Inlägg

Ja plockade ur regulatorn ur generatorn , och tänkte ja har ju en generator liggandes så ja flyttar bara över den och testar, orginal till höger och den andra till vänster, lite olika utförande på dom men efter lite sökning ska det inte spela nån roll, men kolen va ju nästan helt slut på den ja plockade loss.


https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-1fcbfeca50a1a457a9d22f64fedf5c6d.jpg

Så ja köpte en ny istället, tog en liten test runda och nu verkar den ladda precis som den ska

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-6731209df1c71649fc23e34de8f3fdbd.jpg


Även en dekal skaffades till expansion tanken🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-c3949c6ce9e1952299aee9fc9716249e.jpg

Monterade den, tyckte det såg lite skumt ut i hörnen att den ska monteras tvärs över så, så va tvungen att kolla upp om ja monterade den rätt, men det verkar vara så dekalen ska sitta, en viktig liten detalj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-af4d9a9c982ba5640c221ed0a3426e1e.jpg



Även fått tag I en ny knopp till växelspaken, dom brukar bli så utslitna så det gör stor skillnad att montera en ny, kommer monteras senare
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-98d5c7639e09af7bd6c6ac36518e462b.jpg

Köpte även en plugg som ersätter axeln till klockan när ja framöver ska montera varvräknaren 🙂
Väntar Även på lite mer delar som bör komma under veckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-cf2e7bac653f468afbcc753d11cce3bd.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
FredGaute
2 maj 2021 · 860 Inlägg

Så mange fine originaldeler du får tak i!

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 maj 2021 · 5 135 Inlägg

FredGaute skrev:
Så mange fine originaldeler du får tak i!

Finns mer än vad man tror kvar på Volvos lager

KolGruvan
2 maj 2021 · 1 450 Inlägg

Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
volvoqq Lastbilsmekaniker
2 maj 2021 · 5 135 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Haha joo kollar rätt ofta upp saker som finns att köpa som ligger ute för sjuka pengar på tradera😂

KolGruvan
2 maj 2021 · 1 450 Inlägg

volvoqq skrev:

KolGruvan skrev:
Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Haha joo kollar rätt ofta upp saker som finns att köpa som ligger ute för sjuka pengar på tradera😂

Det värsta är ju att folk betalar utan att kolla upp innan.
Det är ju bara kolla tillexempel ambulansstagen som finns nya på volvo för 250 kr styck, såg en sån uppsättning gå för flera tusen på tradera😋
Inte allt men det mesta ja tycker mig se på tradera finns att köpa nytt till en bråkdel av vad priset landar på på tradera

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
FredGaute
2 maj 2021 · 860 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Trikset er å ha en original delekatalog da, ikke sant?
Å spørre om de riktige tingene gir resultater.

volvoqq Lastbilsmekaniker
2 maj 2021 · 5 135 Inlägg

FredGaute skrev:

KolGruvan skrev:
Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Trikset er å ha en original delekatalog da, ikke sant?
Å spørre om de riktige tingene gir resultater.

Bara att gå in på GCP hemsidan där finns katalogen ända är att man måste bläddra sida för sid dock

Senast redigerat av volvoqq (2 maj 2021)

FredGaute
2 maj 2021 · 860 Inlägg

volvoqq skrev:

FredGaute skrev:

KolGruvan skrev:
Ja det finns en hel del faktiskt, det värsta man kan göra är att handla på tradera innan man kollar upp om det finns på volvo, den pluggen till instrumentet kostade 15 kr på volvo😋

Trikset er å ha en original delekatalog da, ikke sant?
Å spørre om de riktige tingene gir resultater.

Bara att gå in på GCP hemsidan där finns katalogen ända är att man måste bläddra sida för sid dock

Jøss, da mangler jeg bare en 242...hehe.
Har jo en 244.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang