3892
Sök

Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

Medlem 34530
908 Inlägg
1 september 2008
Rallyhalle skrev:
De va inte alls oljepluggen såg jag nu, har varit ute lite för o kolla lite.

De kommer från nått längre upp på motorn. Vad mer än oljepåfyllningen finns de där som skulle kunna läcka??

Kolla packningen vid kamkedjespännaren. Hade det problemet på min OG900, efter att jag bytt packning, så drog den knappt någon olja alls roll ...den läckte inte ut i alla fall.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

4 299 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
Saab900Racing skrev:
tsdi skrev:
Det där med att spela in högtalare vet jag inte om det ens är sant, behöver ju inte starta någon diskution, men jag tror det är för "hifi" grejer med ett "hifi" öra som det kan göra skilnad, jag spelar lungt med mina 30sek sen brukar jag kräma på. Dom måste ju veta att dom lever wink

Högtalare bör spelas in, hoppade över det en gång, och nu vet jag tongue

Har också fått se hur de kan gå tongue Och de e ju inte toppkvalité så jag tar de lungt nu i början wink

Saab_Robin: Ja de va verkligen kul smile Jo de tror jag me, ska bara sätta mig o göra kopplingsschema över hur de ska kopplas wink Hehe, nää de va lite läskigt tongue Tackar!

Owla: Tackar, de värmer o läsa detta big_smile De e kul att du gillar den smile

VictorW: Hmm, de kan de ju faktiskt mycke väl va. Oljan har ju faktiskt letat sig till sidan också där remmen går roll När du säger de låter de mycke vettigt tongue

Ska fixa ny sån o testa big_smile Tack så mycke för tipset smile

//Jacob

4 299 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
De e inte spännaren som läcker. Kom på när jag va på väg ut till bilen för o kolla att den tätningen bytte jag ju när jag bytte kamkedja tongue Så nu e min nästa gissning att de e tryckgivaren.

Ska till Saab imorrn för o hämta ut 9-5an från service så då ska jag snacka lite me dom, ska jag också försöka få tag på nytt relä till blinkersena. För jag vill ha bilen besiktningsklar så snart som möjligt.

Sen har jag bestämt mig för att de inte blir försäljning. Den blir kvar även efter jag gått ut plugget, punkt slut wink Ist ska de mesta genomföras som jag tänkt o helst till nästa sommar. Ska fixa helgjobb så jag kan jobba ihop pengar till chip o större avgas o sånt så de blir liite mer fart i kärran smile

//Jacob

956 Inlägg
3 september 2008
Chippa sugmotor?
Inte bättre att sälja som du inte ville isåfall eller trycka i en annan motor?

4 299 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Glader9991 skrev:
Chippa sugmotor?
Inte bättre att sälja som du inte ville isåfall eller trycka i en annan motor?

Maptun har faktiskt ett chip till 2.0i-motorn. smile
De blir ju inte så stor effektskillnad kanske, men lite bättre bränsleförbrukning kanske de blir.

Tanken e att jag efter plugget köper en till bil me turbo som blir ett nytt projekt, men att jag har kvar den här som bruksbil. Har lagt ner så mycke pengar i slitdelar etc så de e ju inte mycke kvar o byta. Så jag känner att jag lika gärna kan ha kvar den o ha en bil som jag vet håller ett bra tag wink

//Jacob
Senast redigerat av Rallyhalle (3 september 2008)

1 997 Inlägg
3 september 2008
Rallyhalle skrev:
Tanken e att jag efter plugget köper en till bil me turbo som blir ett nytt projekt, men att jag har kvar den här som bruksbil. Har lagt ner så mycke pengar i slitdelar etc så de e ju inte mycke kvar o byta. Så jag känner att jag lika gärna kan ha kvar den o ha en bil som jag vet håller ett bra tag wink

//Jacob

Precis så tänkte jag med, men vad blev de av de roll

Haha cool

Hoppas du får ordning på läckaget nu iaf smile

// Fredrik

4 299 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
isak90 skrev:
Rallyhalle skrev:

//Jacob

Precis så tänkte jag med, men vad blev de av de roll

Haha cool

Hoppas du får ordning på läckaget nu iaf smile

// Fredrik

Haha! Jo men du hittade ju ett fynd wink Dom bilar jag tittar på e fan inget o ha i jämförelse me Saaben.
Så de blir till o spara o sen jobba lite efter plugget o köpa nått riktigt sjysst sen cool

De e nog inga problem wink Ska nog gå på ett eller annat sätt smile
//Jacob

4 663 Inlägg
4 september 2008
det gör du rätt i sälj inte bilen  big_smile  om du köper en ny bil så säg till så vi kan följa de projektet me=D fan viste inte heller att det finns chip till sugmotor,  vad är det för extra jobb?  håller själv på att skaffa mig ett extra job nu men måste fylla 18 (månda)
ha de bra
mvh robin

4 299 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
det gör du rätt i sälj inte bilen  big_smile  om du köper en ny bil så säg till så vi kan följa de projektet me=D fan viste inte heller att det finns chip till sugmotor,  vad är det för extra jobb?  håller själv på att skaffa mig ett extra job nu men måste fylla 18 (månda)
ha de bra
mvh robin

Jo, de känns så smile De ska jag så klart göra wink Men de kommer dröja minst ett år innan de.
Nää, satt o kolla runt lite på maptun en dag o hittade de tongue
De vet jag inte än, har inte sökt nått än. Men de finns lite verkstäder o grejer 20 min härifrån me bil wink

Ok, grattis i förskott! wink

Desamma!
//Jacob

4 299 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Update: Tja! Blir skriftlig idag.

Har varit ute o småpillat lite o så har jag då glömt kameran så klart tongue
Har kopplat in neonrören idag, blev inte som jag tänkt då men de kommer nog bli bra ändå wink

Har haft problem med att min regplåt hamnat på sniskan o inte suttit fast i ena änden. Sitter en avdragen skruv i de skruvhålet så jag kan inte dra i nån ny. Så då tog jag 3 häftkuddar, så nu jävlar sitter skiten tongue

Jag har också gjort en beställning från Speedparts big_smile Blev dels en ny oljetrycksmätare o en reperationssats till huvudkopplingscylindern, och sist men inte minst ett Open air kit big_smile Kommer bli niice smile Känns som att de va lika bra o köpa riktiga grejer ist för Biltema wink

De e vad jag har att komma med nu. Ska försöka få ordning på lite andra grejer imorrn o i helgen som jag sagt tidigare, o samtidigt försöka komma igång me den nedrans corollan också. Så vi får se vad som händer wink Bilder kommer de komma iaf wink

//Jacob

645 Inlägg
4 september 2008
Rallyhalle skrev:
Ska fixa helgjobb så jag kan jobba ihop pengar till chip o större avgas o sånt så de blir liite mer fart i kärran smile

//Jacob

Hehe vad hjälper det när du ändå kommer bli avhängd av din närmaste garaget-granne på hoj winkloltongue

4 299 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Quantic skrev:
Rallyhalle skrev:
Ska fixa helgjobb så jag kan jobba ihop pengar till chip o större avgas o sånt så de blir liite mer fart i kärran smile

//Jacob

Hehe vad hjälper det när du ändå kommer bli avhängd av din närmaste garaget-granne på hoj winkloltongue

Jaja tongue Jävla glädjedödare wink hehe...

Nää men den kommer ju inte gå raketfart direkt tongue Lite mer bakom pannbenet har jag än andra små tonåringar som tror att dom kan chippa sina gamla förgasarmotorer o få ut minst 200 hk extra wink

De e mest för o va lite "one of a kind" tongue Hur många har en chippad 9000 2.0I egentligen smile

//Jacob
Senast redigerat av Rallyhalle (4 september 2008)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 september 2008
Rallyhalle skrev:
Quantic skrev:
Rallyhalle skrev:

//Jacob

Nää men den kommer ju inte gå raketfart direkt tongue Lite mer bakom pannbenet har jag än andra små tonåringar som tror att dom kan chippa sina gamla förgasarmotorer o få ut minst 200 hk extra wink

De e mest för o va lite "one of a kind" tongue Hur många har en chippad 9000 2.0I egentligen smile

//Jacob

Precis du hör ju själv, häng i en riktig maskin istället för att jönsa runt med en sugis wink

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Rallyhalle skrev:
Quantic skrev:

//Jacob

Precis du hör ju själv, häng i en riktig maskin istället för att jönsa runt med en sugis wink

Nej, så blir de inte smile Har en skitbra bruksbil när småskavankerna e fixade wink
Har hellre en bil till som jag har som projekt då jag blir så jävla låst när nuvarande e paj lr håller på me grejer som kräver tid tongue

För då blir de en ordentlig racingmaskin dessutom big_smile

//Jacob

Filkörning?
852 Inlägg
4 september 2008
om du ska ha en redig rejsmaskin o de ska vara en saab (så klart de ska va big_smile tongue wink ) satsa inte på en med T7 motorn, alltså en 9-3 eller 9-5 nyare än 00 tror jag... dem motorerna är känsliga sad däremot T5 motorerna som sitter i 900 och 9000 ska va bra skit wink allt förutom växellådorna då såklart... alltid nått som sätter stopp sad

iofs e jag sket nöjd med min 9-3a som går som en tjottaflöjti även om den inte e trimmad big_smile cool

MVH

956 Inlägg
4 september 2008
Får jag göra en lite instickare.
Är de inte eco motorn som är känslig? Våran är en 9-5 1999 och där i sitter de en eco motor.

C(^^,)
453 Inlägg
4 september 2008
open air kit ? ?
Öppet filter ?

4 299 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Portal skrev:
om du ska ha en redig rejsmaskin o de ska vara en saab (så klart de ska va big_smile tongue wink ) satsa inte på en med T7 motorn, alltså en 9-3 eller 9-5 nyare än 00 tror jag... dem motorerna är känsliga sad däremot T5 motorerna som sitter i 900 och 9000 ska va bra skit wink allt förutom växellådorna då såklart... alltid nått som sätter stopp sad

iofs e jag sket nöjd med min 9-3a som går som en tjottaflöjti även om den inte e trimmad big_smile cool

MVH

Om de blir saab så lär de bli en 9000 wink För de e som du säger att T5an e fan så mycke bättre o trimma, de e ju bara de där me växellådan. Men de ska nog ordna sig. Har ju lite tid på mig att planera tongue

//Jacob

Glader9991: Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att på alla T7 så står de Ecopower på. Men e inte helt hundra. Men finns de 2 olika så har jag ingen aning tongue

//Jacob

HKS: Precis, de e öppet filter jag menar. O de här e ett kit me dom delar som behövs för montering smile

//Jacob

4 299 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Då e projekt byta drivknutsdamask igång. Har dock redan tagit stopp så klart. Övre bulten på fjäderbenet vägrar lossa mad De e ju iof de enda problemet just nu tongue

Har målat ena bromsoket nu också, gjorde de innan jag gick in för dagen wink Inget hyperseriöst, mest så att de ser bra ut genom fälgen smile

Va förbi däcknissen idag på väg hem från plugget. Han tyckte sist jag va där att jag skulle komma förbi o kolla dom andra 2 fälgarna också. Först garvade han o undrade va de va för dåre som balanserat dom innan tongue Så nu e de seriöst gjort, han innan hade travat vikter på varan så dom satt ju löst.

Men sen va de dags för nästa fälg, nog fan va den slagen också.... Så nu ska 2 fälgar lämnas in till Intera för riktning. Funderar på om jag skulle lämna in alla 4 o få dom renoverade, men jag tror de bara blir riktning.

De e vad jag har o komma med. Vart för mörkt för o kunna ta bilder hmm

//Jacob

4 663 Inlägg
5 september 2008
inge kul att bulten inte vill bort sad  nice vilken färg har du på oket nu ? big_smile
de bästa vore nog bäst om du lämna in alla däck så du inte får några mer överaskningar i framtiden.  hur mycket kostar det att rikta dem da?
skulle även vilja se hur neonet blev big_smile
mvh robin

Sök