Jag har biltemas fälgar (17 tum) som vinter fälgar. Min bror lika så (med Nokian WR 215/45 R17 på.)
Två saker med dem som vi har märkt.
1 De är svårare att balansera än de flesta andra fälgar. (vart en hel del klister vikter) 2 Däcken var skit svåra att få på fälgen krävdes 7 bar i snitt innan det poppade på. Notera vi hade 8 st (2 olika modeller) att leka med och alla var det samma historia med.
MEN för 599kr fälgen tycker jag att det var det värt. När allt väll var klart så ser de riktigt bra ut på bilarna samt de går fint på vägen (ingen obalans osv osv).
Så min slutsats är följande: Som vinterfälgar är de toppen, även som sommar sulor till standard/billigare/äldre/bruks/bus bilar duger de fint. Man kommer ju undan med 17 tummare för 599 kr köper man sen billiga däck på typ däckonline eller dylikt så kan man få en hel uppsättning helt NYA däck/fälg att leka med för typ 4000kr. Sen till nästa sommar kan man kasta rubbet och köpa nytt igen (om fälgarna ser ut som skit efter en sommar/vinter med bly fot.)
..sen kan det ju bero på va för däck man sätter på hur mycke man måste balansera eller. .? Det har ja fått för mig iaf för ja har aldrig sett någon balansera fälgarna INNAN dom krängt på däcken.. Så om däcken är formade som en bergådalbana så..
..sen kan det ju bero på va för däck man sätter på hur mycke man måste balansera eller. .? Det har ja fått för mig iaf för ja har aldrig sett någon balansera fälgarna INNAN dom krängt på däcken.. Så om däcken är formade som en bergådalbana så..
Jag har också tänkt på det, det är då nästan ingen som gör så. Om inte fälgarna är vinda så e det nog ett dåligt däck trotts att det är nytt det vill säga mycket obalans.
Jag hade sånna på min 740 a-traktor dom krängde jag på däcken på och ballansera själv.. var absolut inget problem.. Var lite krångel när jag skulle ballansera men istället för att fylla hela fälgen med vikter flyttar man på den man satt dit så vart det bra för mgi iaf