2474
Sök

Bosse 'Bildoktorn' om MacPhersons fjäderben (artikel)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 mars 2009
#41
dubbla länkarmar e bra skit sitter på mercan cool


Smålänning
7 887 Inlägg
5 mars 2009
#42
_Butcher_ skrev:
ja säger bara torsionsfjädring och bladfjädrar det är det ska va..

Japp. Torsionsfjädring brukar sitta fram på japanska pickisar och dom har... Just det, dubbla A-Armar cool

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 586 Inlägg
5 mars 2009
#43
Jag har enkel länkarm på min audi -04 På min nissan -95 sitter det dubbla big_smile


Meister
6 763 Inlägg
5 mars 2009
#44
H3dlund skrev:
Batta skrev:
Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.


Med lem
1 127 Inlägg
5 mars 2009
#45
camaro67 skrev:
H3dlund skrev:
Batta skrev:
Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue


Meister
6 763 Inlägg
5 mars 2009
#46
H3dlund skrev:
camaro67 skrev:
H3dlund skrev:

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue

Jag vet faktist inte hur de är med bladfjädring. Tror att de satt de på c5:orna men jag vet inte om de har skippat det på c6:orna. Sitter det de på den så har de ju mer än bevisat att de går att åka ruskigt fort med bladfjädring när de svänger. Man får väll hoppas att Cheva tar sitt förnuft till fånga när de bygger nya Camaron och kör med deladtransaxel precis som i Corvetten. Jag får föresten ta tillbax att Corvetten inte alltid har haft delad axel. Första med delad axel kom 63 så de har funnits länge.


1 291 Inlägg
5 mars 2009
#47
camaro67 skrev:
H3dlund skrev:
camaro67 skrev:

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue

Jag vet faktist inte hur de är med bladfjädring. Tror att de satt de på c5:orna men jag vet inte om de har skippat det på c6:orna. Sitter det de på den så har de ju mer än bevisat att de går att åka ruskigt fort med bladfjädring när de svänger. Man får väll hoppas att Cheva tar sitt förnuft till fånga när de bygger nya Camaron och kör med deladtransaxel precis som i Corvetten. Jag får föresten ta tillbax att Corvetten inte alltid har haft delad axel. Första med delad axel kom 63 så de har funnits länge.

Men har inte den dubbla A-armar fram då?
Vad man sedan har fjäder spelar ju mindre roll, den påverkar ju inte fjädringsgeometrin det minsta.


Smålänning
7 887 Inlägg
5 mars 2009
#48
MattiasH skrev:
Men har inte den dubbla A-armar fram då?
Vad man sedan har fjäder spelar ju mindre roll, den påverkar ju inte fjädringsgeometrin det minsta.

Jo. C6 an har dubbla A-Armar fram. Vet inte med C5:an dock...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Riktigt dum i huvudet
70 Inlägg
5 mars 2009
#49
Jag har McPherson fram och Chapman konstrukton bak så det finns faktiskt folk som bygger med ben runt om.


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 mars 2009
#50
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.
Senast redigerat av _Butcher_ (5 mars 2009)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

3 354 Inlägg
5 mars 2009
#51
_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 mars 2009
#52
Seth skrev:
_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

ursäkta min lathet men ja det sitter transversala bladfjädrar bak.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

3 354 Inlägg
5 mars 2009
#53
_Butcher_ skrev:
Seth skrev:
_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

ursäkta min lathet men ja det sitter transversala bladfjädrar bak.

latheten ursäktad. det e ju sent.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök