5459
Sök

Hjälp med luftning av bromsar opel calibra BRÅDSKANDE

714 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Hey, min bror skulle byta bromsslang i fram på min calibra, men nått gick snett...nu är det luftt i hela systemet..det går ju att bromsa men pedalen tar längst ner å man lär pumpa...
Så idag tänkte jag lufta, hur gör man det på en calibra, vilket håll...framifrån bakifrån, vänster höger ? om ni säger börja med höger fram tex...är det passagera sidan då eller ? och det är ju ABS på bilen med..är det samma sak ändå då eller ?

301 Inlägg
5 november 2009
att du har abs spelar inte någon roll på calibran.

höger är alltid passagerarsidan på en bil..

börja höger bak..
sen vänster bak
sen höger fram
sist vänster fram

å se till att alltid ha mycket bromsvätska i behållaren..
ni kommer nog få hålla på ett bra tag skulle jag tro..
men se det från den ljusa sidan, du får ju vätskan bytt å det behövs säkerligen.
Senast redigerat av t5-r micke (5 november 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2009
Glöm inte att ha igång tändningen så abspumpen går, annars får ni inte ut luften.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

714 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
okey tack för snabba svar smile men en fråga, hur vet jag att jag är klar med en sida ? blir bromspedalen stum då eller ? eller slutar det komma luft bubblor ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2009
Nurminen_ skrev:
okey tack för snabba svar smile men en fråga, hur vet jag att jag är klar med en sida ? blir bromspedalen stum då eller ? eller slutar det komma luft bubblor ?

Kör i den ordningen som skrevs ovan och så går du runt såpass många varv att det inte kommer vätska från något bromsok.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

301 Inlägg
5 november 2009
du kör tills det slutar komma luft sen tar du nästa!
å på opel behöver du inte köra pumpen.. dels för den går inte igång när du vrider på tändningen utan först när du kör över 20km/h med bilen å dels för systemet är byggt så du kan lufta utan att göra det..

301 Inlägg
5 november 2009
te_wik skrev:
Glöm inte att ha igång tändningen så abspumpen går, annars får ni inte ut luften.

Mvh Tommy

gäller ej calibran...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2009
t5-r micke skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

gäller ej calibran...

Inte? Jaha ok.

Mvh TOmmy

Sök