3918
Sök

Besiktning: anliggande frädbroms = nytt bromsprov?

5 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Om man har anliggande broms på ett hjul men klarat bromsprovet, kommer besiktningen att kolla anliggning bara eller göra nytt bromsprov?

Har en Volvo 740 -87 med anmärkning på anliggande broms bak. Har smörjt upp kolvarna i oket o de verkar helt ok nu. Dock lyser färdbromslampan i instrumentpanelen ibland. Antagligen pga av att jag inte luftat ordentligt. ?

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
De kommer nog att även göra bromsprov.
Senast redigerat av Aerocombi (29 november 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

12 086 Inlägg
29 november 2009
Dom kommer kolla att bromsen funkar, annars kan du ju bara kopplat ur oket och gjort så de rullar fritt.
Så anser nog dom iaf.

Jag fick 2a på dålig bromsverkan bak, när jag gjorde efterkontroll så kolla de så hjulen inte låg an.

5 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Misstänkter att de är så. Hur ser de på att färdbromslampan lyser då, även om bromstestet går igenom? Obs: inte abs lampan.

1 353 Inlägg
30 november 2009
constructor skrev:
Om man har anliggande broms på ett hjul men klarat bromsprovet, kommer besiktningen att kolla anliggning bara eller göra nytt bromsprov?

Har en Volvo 740 -87 med anmärkning på anliggande broms bak. Har smörjt upp kolvarna i oket o de verkar helt ok nu. Dock lyser färdbromslampan i instrumentpanelen ibland. Antagligen pga av att jag inte luftat ordentligt. ?

Dom kommer alldeles säkert göra bromstest i sina rullar igen.

och 740 har inget så avancerat så att den varnar för luft i systemet eller så, du har förmodligen dåligt med bromsvätska så när du svänger/Gasar/bromsar så blir det precis så dåligt med nivå där givaren för bromsvätskan sitter så den lyser till?

There's no replacement for displacement

110 Inlägg
30 november 2009
koppla ur kontrolllampan i mätarhuset så slipper du bli extrakontrolerad för det wink

1 353 Inlägg
1 december 2009
GuRaN__StUdiO skrev:
koppla ur kontrolllampan i mätarhuset så slipper du bli extrakontrolerad för det wink

Eller så får han en ny 2'a om besikningsgubben tänker på det.

There's no replacement for displacement

671 Inlägg
1 december 2009
Ursäkta
Jag vill inte komma med pekpinnar men eftersom du ska besikta bilen så antar jag att den ska gå på vägen..
Du har problem med bromsarna och snart är det vinter, anta att du närmar dig ett dagis i nerförsbacke på isgata. Du måste bromsa för ett barn och bilen bomsar snett och vrider sig på vägen ner. Det blir svårt att komma ur situationen med dåliga bromsar och en svårkontrollerad bil.
Det är väl klart att du ska kolla bromsarna i bromsbänk igen utav egenintresse.

SBP finns där  för att trafikfarliga bilar inte ska finnas på våra vägar, och de hjälper oss !
Har du märkt att en bromslampa lyser och hoppas SBP inte ska finna det !
Då tänker jag ?sad(/#¤"¤% fyfan vilken #¤#¤

1 Bromsok som man motionerar och smörjer upp håller bara en kort period innan de fastnar igen.
Det finns en anledning och oftast handlar det om trasiga damasker runt kolvarna.
Köp nya ok på biltema !
2 När du motionerade oken så tryckte du antagligen ur bromsvätska ur behållaren, dags att fylla på.
3 Antagligen har du gammal bromsvätska ute vid oken som är full i vatten/oxid vilket gör att kolvarna rostar.
4 Byt vätska i hela systemet.

Så vad jag säger är
Byt ut bromsvätska o bromsok har du tid o pengar så byt också ut skivor/klotsar.
Bromsslangarnas kvalite märker du när du börjar jobba med dem.

5 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Batta skrev:
constructor skrev:

Dom kommer alldeles säkert göra bromstest i sina rullar igen.

och 740 har inget så avancerat så att den varnar för luft i systemet eller så, du har förmodligen dåligt med bromsvätska så när du svänger/Gasar/bromsar så blir det precis så dåligt med nivå där givaren för bromsvätskan sitter så den lyser till?

sitter de inte lastkännande ventil eller liknande som känner av att bägge bromskretsarna tar som de ska?

vet inte vad den ska kunna lysa för annars... eftersom luft kan komprimeras tar de väl sämre på h. bak än v. fram om de är luft kvar....
(och jo klart de är vätska i behållaren....)

Sök