Ylar i stryrningen Volvo 940

Metzie
3 december 2009 · 27 Inlägg

Hoy

Har på sistone börjat låta lustigt i 940n när man svänger, och det gäller IBLAND! ibland är den knäpptyst och ibland ylar den i ett visst rattläge, det är i ungefär samma område som det ylar på hela tiden med.

Vad kan vara vajsing?

MVH

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

Bra fråga. Ylar de bara ibland skulle ja kanske tro att de ä nåt som beläggen som vibrerar lite...

Annars är de lagret som börjar glappa, låter lite intressant på min 140 när ja svänger på ett visst sätt och de glappar en aning i de lagret....

Du kan ju lyfta upp framvagnen och rycka lite i hjulen så känner du om de ä så, är d dunderglapp är de läge att byta lager, ä de lite glapp går de att dra åt lite så slutar de glappa.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Kmarcus
3 december 2009 · 854 Inlägg

Det kan inte vara servopumpen som är vajsing? Låter det när du kör, står still eller både och?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Metzie
3 december 2009 · 27 Inlägg

Ja det låter nog när det är stillastående, är inte helt hundra på det dock då det kommer så oregelbundet hela tiden!
Bensinskallen: Vad är det för lager du pratar om?

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
loow Jävel
3 december 2009 · 2 018 Inlägg

precis sådär började min också för några dagar sen. antar att de e nått me kylan o servot?, för det låter som att de är servopumpen på min iaf.. Men de e la bara att åka antar jag?

You got to risk it, to get the biscuit :)
Xuri One Man Clan
3 december 2009 · 4 287 Inlägg

De kan yla lite i dom när överströmningsventilen släpper igenom olja, Ju kallare ju trögare går oljan.
De finns ett normalt ylande på dessa bilar. sen om ni har normalt ljud eller inte vet jag inte.
de brukar börja låta när man har ratten i nästan max ändläge.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
loow Jävel
3 december 2009 · 2 018 Inlägg

På min är det endast i nästan ändläge det låter (när man parkerar tex) så då var det skönt att höra.
Hoppas det är samma för TS då smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 december 2009 · 5 650 Inlägg

servon brukar ha en förmåga och låta illa när de blir gammla
min 940 turbo ylade som satan med sommar fälgarna men med vinterdäck 740 cykel däck tyst som ny

kolla remmen till servon så den sitter som den ska iof borde ju höras om den slirar lr ej kolla oljan kan ev va för låg nivå då skriker de med eller bara nu när de e kallt ute innan den blir varm

så börja med oljan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Metzie
3 december 2009 · 27 Inlägg

Det är inte i maxläge det ylar pajkar, Det är ungefär ½-1 varv innan max som det ylar och det låter WOOOOOOOOO när det väl låter och inte lite gnisslande som det gör vid max rattutslag. Hoppas det har med temperaturen att göra, Är nämligen när det gick ner till runt +8 som det började låta vissa dagar

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
Xuri One Man Clan
4 december 2009 · 4 287 Inlägg

Metzie skrev:
Det är inte i maxläge det ylar pajkar, Det är ungefär ½-1 varv innan max som det ylar och det låter WOOOOOOOOO när det väl låter och inte lite gnisslande som det gör vid max rattutslag. Hoppas det har med temperaturen att göra, Är nämligen när det gick ner till runt +8 som det började låta vissa dagar

hur breda däck har du ?

med mina 225er på så låter de ibland...

spänn upp remmen å kolla oljan så ska de inte kunna vara något annat som strular.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Metzie
4 december 2009 · 27 Inlägg

gick från 225 sommardäck till normalbreda vinterdäck så det har nog ingen betydelse, dock så låter remmarna så det kanske är det då altså?

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
Xuri One Man Clan
4 december 2009 · 4 287 Inlägg

Metzie skrev:
gick från 225 sommardäck till normalbreda vinterdäck så det har nog ingen betydelse, dock så låter remmarna så det kanske är det då altså?

Ja servoremmen kan ge ett speciellt ljud om den slirar för den är slapp.. de brukar inte låta som när en generatormen e dålig då skricker de ju som fan utan detta brukar vara ett mörkare ljud och inte lika högt .

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bensinskallen P o r s c h e
4 december 2009 · 1 700 Inlägg

Metzie skrev:
Ja det låter nog när det är stillastående, är inte helt hundra på det dock då det kommer så oregelbundet hela tiden!
Bensinskallen: Vad är det för lager du pratar om?

Oj va nog lite otydlig. Mena själva hjullagret wink Alltid bra att kolla smile

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Metzie
4 december 2009 · 27 Inlägg

Ska ta och byta remmarna och se om det försvinner då, annars blir det att kolla hjullagret som bensinskallen säger=)

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
Kungis Örebro Racing Team
5 december 2009 · 48 Inlägg

Men kolla oljenivån, dåligt me olja så ojar servon sig strxt före fullt rattutslag.

Kmarcus
6 december 2009 · 854 Inlägg

Metzie skrev:
Ska ta och byta remmarna och se om det försvinner då, annars blir det att kolla hjullagret som bensinskallen säger=)

Varför kolla hjullager om det låter när du står still?? Känns inte så genomtänkt.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
driftking199
6 december 2009 · 322 Inlägg

låter som du skulle ha dåligt med olja hur känns ratten går den tungt? hugger det i vissa lägen? blir de skillnad med motor varvet?
min styrväxel läcker och så fort det blir dåligt med olja så gnäller servopumpen mer än vanligt sen börjar den hugga och sen är de som att köra en bil utan servo när oljan är slut=P

Metzie
6 december 2009 · 27 Inlägg

Kmarcus skrev:

Metzie skrev:
Ska ta och byta remmarna och se om det försvinner då, annars blir det att kolla hjullagret som bensinskallen säger=)

Varför kolla hjullager om det låter när du står still?? Känns inte så genomtänkt.

Det lät så otänktbart när jag fick tipset så jag tänkte att det måste stämma wink
Nej det hugger inte i ratten eller blir trögt det bara ylar utav bara fan.
Hinner inte byta remmar idag men imorgon ska dom nya dit

Allt under 5 liter är startmotorer!
Audi A4 "VIP MK III" (2005)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 december 2009 · 822 Inlägg

Jag tror problemet sitter i styrväxelns hydralsystem, i överströmningsventilerna som nämdes lite högre upp i tråden wink testa byt olja och så, skulle kunna vara pumpen också, men mest troligt i styrväxeln.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang