Sänkfjädrar till Volvo 945, var finns det, och hur mkt kan man sänka med köpta fjädrar?

FordEsci Bilplåtslagare
12 februari 2010 · 324 Inlägg

Hej, är inte intresserad av att kapa mina fjädrar på bilen, men vill sänka den ganska mycket. Den är på tok för hög och gungig och jag måste få bättre koll på bilen. Körde en Mondeo med 235/35R19 och 50mm sänkning innan, så visst är det skillnad:P Så bara fyll på med leverantörer som säljer sänkfjädrar, samt hur mycket dom sänker.

turboforssen Telge Drifting Team
12 februari 2010 · 5 398 Inlägg

http://www.chassit.se/ 40mm från original

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Karlstrand_
12 februari 2010 · 123 Inlägg

min erfaranhet av sänk fjädar är att dom tvärtom nästa blir högre..! vill du ha en låg och stabil så får du sätta kapen till.. Köp sänkfjädrar och kapa på dom istället..

Gör som Ford köp Volvo!
FordEsci Bilplåtslagare
12 februari 2010 · 324 Inlägg

turboforssen skrev:
http://www.chassit.se/ 40mm från original

Tackar;) Har du monterat på någon av dina bilar`?






Karlstrand_ skrev:
min erfaranhet av sänk fjädar är att dom tvärtom nästa blir högre..! vill du ha en låg och stabil så får du sätta kapen till.. Köp sänkfjädrar och kapa på dom istället..

Och hur vet man hur mycket man ska kapa? Ska man hålla på att montera och demontera till det känns bra eller?

Karlstrand_
12 februari 2010 · 123 Inlägg

jag kapar alltid mina fjädrar på plats, är en smaksak, kan va lite läskigt dom första varven när där e bra spänn på fjädern..

Men kapar du 2varv fram på dina org fjädrar så sitter fjäder fortfarande ispänn = att det går igenom bes.
Till 2 varv fram brukar det bli lagom att ta 3varv bak så blir bilen jämn hög. och bak sätter du ju bara fast fjädrarna med slangklämma el avgasklämma så går det igenom bes med.

Gör som Ford köp Volvo!
Moser .-ϻΘϨƎЯ
12 februari 2010 · 1 313 Inlägg

nån som vet om de finns nåstans där de är ännu billigare? SBP gillade inte mina kapade fjädrar nämligen hmm

Senast redigerat av Moser (12 februari 2010)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Karlstrand_
12 februari 2010 · 123 Inlägg

bara ha ett par bes fjäderben juh;)

Gör som Ford köp Volvo!
Breisladd
12 februari 2010 · 56 Inlägg

Alla som kör sänkt bakhjuldriven volvo, vet att ingen sänkningssats sänker bilen till den höjd som folk tycker är snyggt, antingen köper du coilovers på blocket, finns en firma som är ensam om att erbjuda detta, eller så tar 240:ins dämpare fram, svarvar av kolven till valfri längd, fjädern ligger inte lös vid besiktning. Eller så finns det många alternativ, har du tilgång till svarv gör du egna fjäderben i fram och kollar på rejsa efter hårdhet på fjäder.. I bak kan man kapa och montera rem, för att bakaxeln inte ska kunna komma tillräckligt långt ner för att fjädern ska hoppa ur. Eller så kör man på coilovers där också.. Kör du framhjulsdrivet finns det många firmor som erbjuder coilovers.. och inga jävla idiot inlägg.. vart köper man det???? Googla eller kör original......

Senast redigerat av Breisladd (12 februari 2010)

Mr_V
12 februari 2010 · 243 Inlägg

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Mack Forum- och sitemoderator
12 februari 2010 · 26 180 Inlägg

Breisladd skrev:
Alla som kör sänkt bakhjuldriven volvo, vet att ingen sänkningssats sänker bilen till den höjd som folk tycker är snyggt, antingen köper du coilovers på blocket, finns en firma som är ensam om att erbjuda detta, eller så tar 240:ins dämpare fram, svarvar av kolven till valfri längd, fjädern ligger inte lös vid besiktning. Eller så finns det många alternativ, har du tilgång till svarv gör du egna fjäderben i fram och kollar på rejsa efter hårdhet på fjäder.. I bak kan man kapa och montera rem, för att bakaxeln inte ska kunna komma tillräckligt långt ner för att fjädern ska hoppa ur. Eller så kör man på coilovers där också.. Kör du framhjulsdrivet finns det många firmor som erbjuder coilovers.. och inga jävla idiot inlägg.. vart köper man det???? Googla eller kör original......

..ett jävla skitprat tycker jag det där var men vi säger väl det så är alla nöjda och glada.
Är nämligen personligen väldigt nöjd med hur mina sänkfjädrar - Lesjöforsfjädrar som sänker 30mm - och har aldrig haft nån tanke på att sänka mer då det ser alldeles förträffligt ut som det nu gör. Men det är vad jag tycker..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
12 februari 2010 · 1 313 Inlägg

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Moser skrev:

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

Det var som fasen, man kanske lär köpa nya framfjädrar snart då! tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
13 februari 2010 · 1 313 Inlägg

steifan skrev:

Moser skrev:

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

trodde inte det fanns 60/40 till 740, tack för länken!! big_smile

Det var som fasen, man kanske lär köpa nya framfjädrar snart då! tongue

blev en sån sats till min bil nu iaf smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
FordEsci Bilplåtslagare
14 februari 2010 · 324 Inlägg

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

Mr_V
15 februari 2010 · 243 Inlägg

FordEsci skrev:

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

jag gjorde inga modifikationer iaf, dock satte jag dit nya dämpare när det ändå va isär, funkar än iaf, har dock inte suttit på så länge än så jag kan uttala mig om dämparna håller.

FordEsci Bilplåtslagare
15 februari 2010 · 324 Inlägg

Mr_V skrev:

FordEsci skrev:

Mr_V skrev:
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=247

sänker betydligt bättre än lesjöfors iaf!

Okej, det var ett hett tips. Tackar så mkt. Så med 60/40-fjädrar behöver man inte byta dämpare eller modifiera en massa?

jag gjorde inga modifikationer iaf, dock satte jag dit nya dämpare när det ändå va isär, funkar än iaf, har dock inte suttit på så länge än så jag kan uttala mig om dämparna håller.

Tackar återigen för informationen. Det får nog bli en sådan sats, du har inte några bilder på din bil så man kan få se hur det ser ut?

dannnej
15 februari 2010 · 761 Inlägg

Det finns alltid lösningar till att åka riktigt lågt, men allt hänger ju på plånboken tyvärr.

Men tänkt på spindelleden när ni sänker 740/940, vid ett visst läge så går den i ändläge, och det blir en brytkraft, jag har aldrig hört talas om någon som kört av en spindelled, men det är vanligt att dom tar slut snabbt på toksänkta bilar.

Det finns lösningar för detta också, men återigen... plånboken smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854201_vf4983.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
FordEsci Bilplåtslagare
16 februari 2010 · 324 Inlägg

dannnej skrev:
Det finns alltid lösningar till att åka riktigt lågt, men allt hänger ju på plånboken tyvärr.

Men tänkt på spindelleden när ni sänker 740/940, vid ett visst läge så går den i ändläge, och det blir en brytkraft, jag har aldrig hört talas om någon som kört av en spindelled, men det är vanligt att dom tar slut snabbt på toksänkta bilar.

Det finns lösningar för detta också, men återigen... plånboken smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … vf4983.jpg

Hur har du gått tillväga dÅ? Så mkt vill jag dock inte sänka min bil. Visst, det ska synas, men det är en bruksbil och är egentligen mest ute efter en styvhet i chassiet.

dannnej
16 februari 2010 · 761 Inlägg

Allt finns beskrivet i min projekttråd.

Men är det bara styvare bil du vill ha så är det sänkfjädrar som gäller, köp 60/40, är dämparna friska så behåll dom.

Sen får man absolut inte missa krängningshämmarna, det är där problemet är med dessa skepp, på 745 sitter aldrig krängningshämmare bak, är nästan hundra på att det är samma på 945, sätt dit en 19mm krängare från någon turbomodell så gör det hur mycket som helst på stabiliteten.

Bak är alltid viktigast, en bil som kränger och svajar är det alltid baken som är för mjuk, även om det inte känns så.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
inzain
20 februari 2010 · 86 Inlägg

tror att vparts är det billigaste jag har hittat, vet inte hur bra dom är jämnfört med andra men jag har dom själv och är hyssat nöjd, det är ju trots allt mest för syns skull, jag tror dom sänker 40mm men har hört att turbo modellerna är lite lägre från början och då sänker dom väl 20-25mm eller något, kan inte tänka mig att det ska vara några problem att kapa dom om man vill ha lägre heller...

mvh Tomas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang