Extrema ryckningar i ratten på saab 900

FoxRacingInc
23 februari 2010 · 16 Inlägg

jag har nyligen upplevt extrema ryckningar i ratten på min saab 900 från 97.
det hela upplevs som om hjulet sitter löst lr att högra framhjulet styr snabbt åt höger och sedan tillbaka medans det andra är rakt.
det är väldigt svårt att beskriva fenomenet men hoppas att någon kan hjälpa mig.

MVH:robert

BMW e34 540 (1993)
Sketstopp24v STREETRACER
23 februari 2010 · 892 Inlägg

händer detta vid gaspådrag elr när du kör lungt??

Bmc Crew
JUSTer
23 februari 2010 · 451 Inlägg

snö som samlats i fälgen?

jonTe
23 februari 2010 · 5 710 Inlägg

FoxRacingInc skrev:
det hela upplevs som om hjulet sitter löst

Har du kollat så det inte är löst då?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Pure Mångsysslare
23 februari 2010 · 162 Inlägg

Ta å kolla så det inte är en led eller ett stag som är kast...

mvh pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
Sarge
23 februari 2010 · 2 337 Inlägg

JUSTer skrev:
snö som samlats i fälgen?

Det var min första tanke också.

edward91
23 februari 2010 · 66 Inlägg

Har samma problem på min Calibra. Och det är också höger sidan men det är styrleden som glappar på min. Sen är inte mina vinterhjul balanserade så det gör nog lite också. Men palla upp bilen fram och så sätter sig någon i och bromsar kraftigt. Undertiden går du och känner om hjulen går att vicka på eller glappar. Om dom/de inte gör det så är det hjullagret som är kast. Men om dom/de glappar så är det styrleden.

Mvh//Edward

FoxRacingInc
23 februari 2010 · 16 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
händer detta vid gaspådrag elr när du kör lungt??

det är både och.ju fortare det går ju snabbare är det mellan rycken.rycker även i 5km/h men då är det typ 5sec mellen rycken.

BMW e34 540 (1993)
FoxRacingInc
23 februari 2010 · 16 Inlägg

ska kolla det som edward91 sa.
nej hjulet sitter inte löst och inge snö i fälgen heller

BMW e34 540 (1993)
FoxRacingInc
23 februari 2010 · 16 Inlägg

FoxRacingInc skrev:
ska kolla det som edward91 sa.
nej hjulet sitter inte löst och inge snö i fälgen heller

måste tillägga att det händer bara ibland.alltså jag kan åka typ 40 mil utan en enda ryckning ibland sedan rycker det som fan sen kan jag åka lika långt igen typ

BMW e34 540 (1993)
Pure Mångsysslare
24 februari 2010 · 162 Inlägg

Humm   Har du kollat så det inte är ett kord brott på däcket.  Låter som det.   När det är både vid lugn och vid på drag .  och att det blir intensivare vid högre fart.

Mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
24 februari 2010 · 839 Inlägg

Bör ju vara styrleden på den sidan som är boven. Relativt billigt att byta men kräver oftast en hjulinställning efteråt. Kan även vara en länkarm som är helt slut. Mit tips är att du hissar upp bilen ovanför huvudet. Sen går du in under och tar tag i ett av hjulen med båda händerna. "sväng" sedan på hjulet i små ryckiga drag. Upprepa metod på andra sidan. Kolla efter glapp i de två punkter som jag precis nämde.
Kolla även alla bussningar i hela framvagnen.

De bakre bultarna till subframen har en tendens att lossna. Känn på dom.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
r35pect BMW ///M3
24 februari 2010 · 404 Inlägg

när jag köpte bmw:n så var ena länkarmen slut och då när man körde hem den så gick de skitbra att svänga till vänster men till höger så kändes de som hjulet vek sig inåt typ och inte alls följde med, de är nu fixat men styrlederna klappar och jag balanserade hjulen idag och det rycker fortfarande i ratten så de är ju styrlederna som gör att de rycker i ratten för mig iaf

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
FoxRacingInc
24 februari 2010 · 16 Inlägg

laaaarsson skrev:
när jag köpte bmw:n så var ena länkarmen slut och då när man körde hem den så gick de skitbra att svänga till vänster men till höger så kändes de som hjulet vek sig inåt typ och inte alls följde med, de är nu fixat men styrlederna klappar och jag balanserade hjulen idag och det rycker fortfarande i ratten så de är ju styrlederna som gör att de rycker i ratten för mig iaf

okey tack för svar.
ska upp på lyft och kika på styrlederna nån dag

MVH

BMW e34 540 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang