5171
Sök

Olika höjd på pedalen med/utan bromsservo volvo 142

Holgersson
102 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
hej!
jag har nu kopplat bort bromsservon på bilen då bromsarna inte fungerar bra..
nu när ja kör utan servo och tvärnitar så går inte pedalen lika långt ner när hjulen låser sig..
när servon är inkopplad och man låser hjulen så kommer pedalen några centimeter längre ner närmre golvet...
vad kan detta tyda på??
går bilen igenom bes utan bromsservo??

tacksam för alla svar!

1 043 Inlägg
25 april 2010
Den borde gå igenom om man inte måste trycka väldigt hårt för att bromsen skall låsa.

Holgersson
102 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
nja vafan inte så.. jag orkar ju nita utan problem iaf o ja har inga starka ben...
du vet inte varför nivån på pedalen ändrar sig??????

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 april 2010
servon hjälper ju till, testat att trycka på pedalen när motorn är avstängd och sätta på motorn? Då sjunker pedalen när servon går in...

Sen kan man ju tycka att det borde vara samma nivå på pedalen med/ utan servo när hjulen låser sig, tycker själv de borde vara så men tydligen inte

Holgersson
102 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
hehe jojo självklart:)
klarar man bes tror du??

1 043 Inlägg
26 april 2010
Den går nog igenom både med och utan servo.
Pedalen sjnker pga att man får mycket mera kraft 4 ggr så mycket med servo, bromsklotsar och bromsskivor pressas ihop och även bromsvätskan.

Holgersson
102 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
jaha så de e därför!smile
anledningen till att ja håller på o krånglar med de här är egentligen att när jag bromsar med servo så kan man säga att servon inte hänger med ordentligt.. när ja bromsar så går servon i men den går så sakta som om de va för lite vaccum .. när jag panikbromsar kan ju detta fördröja bromsprocessen.. vad är felet?? jag har bytt servo flera gånger till andra begagnade.. det har kanske funkat då under några resor.. sen har den blivit likadan .. den släpar efter liksom.. vad är det för problem tror ni?? luft???

tacksam för svar!smile
Senast redigerat av holgers142 (26 april 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 april 2010
Har du ny och fräsch vätska i hela systemet till och börja med? Fungerar okej okej i övrigt, inte kärva eller så?

Annars är det nog just själva vacuumet. Antingen har du läcka på själva servon ( kan ju ha blivit när du monterat ) eller så är det slangen från motorn eller något i motorn som gör att de inte blir rätt sug kanske

Holgersson
102 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Ny o fin vätska i systemet nyrenoverade ok nya slangar.. allt annat i bromsväg fungerar perfekt.. inget kärvar.. som nytt... dock är slangen gammal.. men det är ett jävla sug i den tycker jag..
kanske kan vara värt o byta vacumslangen???

1 043 Inlägg
27 april 2010
Fungerar backventilen till servon?
Läcker servon?

Holgersson
102 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
jag har nu bytt vacumslangen utan någon märkbar skillnad.
hur vet jag om backventilen är trasig vilket håll går den åt?
hur vet jag om servon läcker??

1 043 Inlägg
28 april 2010
Om servon eller ventilen läcker så försvinner vaccumet relativt snabbt efter att motorn stängts av och pedalen blir stum som om det inte var inkopplat.

Holgersson
102 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
hur lång tid rör det sig om?? några minuter???

Holgersson
102 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
nu har jag testat... efter 15 sekunder så finns de vacum kvar... efter 2 minuter är det sämre..

Holgersson
102 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
jag har nu pallat upp bilfan igen och har hittat två stycken läckor i systemet... märkte att pedalen sjönk ytterst lite så blev lite misstänksam... en bromsslang satt på fel håll och sen ett bromsrör.. där det gick in i oket läckte de... ska bli kul o se hur de går sen.. bes på torsdag smile

Sök