4505
Sök

Skakning,durrning i volvo 940 ltt -96 m90

29 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
min volvo 940 ltt -96 m90. vibrerar när man kör och det är mest från 70km till 100 km/h, även vid hård gaspådrag. jag har bytt växellådskudden, hardyskivan och stödlagret.
Jag funderar om kardanaxeln kan var sne på något viss eller om det kan vara något i bakaxeln eller om det är svänghjulet som spökar ?

skulle gärna vilja få något tips om någon som har haft liknande symtom eller bara vet vad man ska göra åt saken?

Mvh/ jimmy

854 Inlägg
27 april 2010
Testat att söka? Finns massor med info.

54 Inlägg
28 april 2010
Kardanaxeln kan man bara sätta ihop på 1vis efter demontering, jag tror att ditt dubellmassesvänghjul är dåligt, när man byter stödlagret så kan tom vibrationerna förstärkas pga stummare gummi //Lechen

29 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
lechen_volvo skrev:
Kardanaxeln kan man bara sätta ihop på 1vis efter demontering, jag tror att ditt dubellmassesvänghjul är dåligt, när man byter stödlagret så kan tom vibrationerna förstärkas pga stummare gummi //Lechen

okej, men byter man till ett orginal dubbelmassesvänghjul eller kan man köpa något eller göra något som tål mer än det orginala? skulle gärna vilja veta vad alla andra som tex trimmar sina 940 brukar göra ?

Mvh // jimmy

29 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Testat att söka? Finns massor med info.

okej, jag fundera om du har gjort något med ditt dubbelmassesvänghjul eller om det är orginal?

Mvh //jimmy

854 Inlägg
28 april 2010
Byt bussningarna i bakvagnen, troligen det som spökar. Dubbelmassehjulet fungerar men det är bättre att köpa ett annat. Lite rappare motor och så tar man bort en felkälla. Timos motor har ett som jag funderar på. Det du måste göra är att köpa en fjädrad lamell för att inte ha en helt stel koppling.

Med lem
1 127 Inlägg
28 april 2010
Du skaffar ett djupt svänghjul från en bil som haft m46 låda som suttit på en lh2.4 bil. Samt köper en kopplingssats till en 940 TDI med m90 låda. Dessa kör denna combo från fabrik med 228mm fjädrad lamell. Förmodligen används detta ihop för att dubbelmassehjulet inte alls skulle klara av de register/vrid från en diesel. Inte för en d24 är något monster men blir helt annat moment.

Problem löst!

29 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
okej, tackar för hjälpen smile

det kan inte bli någon skillnad om man skulle sätta dit en sach 712 tryckplatta ? för läste lite och då tyckte jag det stod att man skulle ha dubbelmassesvänghjulet för att det skulle passa.

Med lem
1 127 Inlägg
28 april 2010
Kort & enkelt: Nej.

Det är svänghjulet som är ditt problem, inte tryckplattan.

29 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
okej. Tack för hjälpen. smile

854 Inlägg
28 april 2010
Om det nu är svänghjulet... Många med 940 har haft samma problem och det har löst sig när man fixat bussningarna i bakvagnen. 712:an passar till det svänghjulet från timos motor. Ska du trimma så är det 712 som klarar mest vrid. Riktigt bra tryckplatta.

29 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Om det nu är svänghjulet... Många med 940 har haft samma problem och det har löst sig när man fixat bussningarna i bakvagnen. 712:an passar till det svänghjulet från timos motor. Ska du trimma så är det 712 som klarar mest vrid. Riktigt bra tryckplatta.

okej, så om man vill ha en låda som klarar runt 300 hk ungefär, så är det att sattsa på timos svänghjul och 712 tryckplatta smile men då måste man väl skaffa någon annan lamell som du sa tidigare för timos svänghjul är väl inte fjädrat som dubbelmassesvänghjulet, har du förslag på någon lamell då i sånafall ?

854 Inlägg
29 april 2010
Det är de jag kommer köra på, har dubbelmasse nu men funderar på att byta. Nej, det är stumt. Vet inte vad som kan passa. Kanske någon från 850?

29 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
okej, men det låter fint det, tack så hemskt mycket för hjälpen ;P man kan kanske maila och fråga de på timos motor om de vet vad för lamell som kan vara bra smile

948 Inlägg
5 maj 2010
varför inte lämna in svänghjulet på nån mekanisk firma som svarvar upp det åt dig så du kan använda orginallamell + 712 tryckplattan kom dock ihåg att du får förlänga "pinnen" för slavcylindern och bulten som håller kopplingsgaffeln i lådan så har du ju en koppling som håller bra för trim men vet inte om detta hjälper ditt problem, har hört att 940 som är sänkta vill gärna vibrera lite så ett justerbart pannhard stag kan hjälpa detta

29 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
okej, men som jag fattar det så kanske det inte bara räcker med att svarva till dubbelmassesvänghjulet eftersom det är ju som två stycken bittar som säkerligen inte sitter ihopp ordentligt. 
men tackar för tipsen om tryckplattan och pannhard stagen smile

948 Inlägg
5 maj 2010
nej nej jag menade ett sånt enkelmasse svänghjul H3dlund tipsa dig om för orginal är dom 228mm som man svarvar upp till 240mm (orginal storlek på dubbelmasse hjulet) då får du ju ett lättare svänghjul på köpet med som från början är lättare än dubbelmasse. Dock så kan du få kuggrassel från m90in om du kör stumt hela vägen (alltså inget dubbelmasse och inget fjädrat lamell centrum

29 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
ahaa, då är jag med , hihi ja jag hade tänkt att göra något sånt eller köpa ett färdigt svänghjul som Kmarcus tipsa om från timos motor, då passar orginal tryckplatta eller sach -712 om man vill. sen kan man välja orginal eller fjädrad lamell till det tongue
så det blir nog något utav de 2 allternativet smile

29 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Idag kom jag fram till vad det var för problem som orsakade durret, det var inte svänghjulet som jag trot utan det var lite obalans i kardanaxeln + att där man kan dela kardanaxeln så var det hellt stumt och så ska det inte vara för det ska ju kunna ge med sig beroende på att bakaxeln ändrar läge hela tiden när man kör.

Sök