3899
Sök

Hjälp sätta svänghjulet rätt (automat b230ft)

714 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Hej hur ska man sätta dit svänghjulet i rätt läge ? eller om det heter turbin pga att det är automat. Motorn hjulet ska på är en b230FT från -97

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 juni 2010
När 1:a cyl är i ÖD ska det utrymme utan hål peka mot startmotorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/942843_myxf3a.jpg

Jonas

714 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
När 1:a cyl är i ÖD ska det utrymme utan hål peka mot startmotorn

http://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/942843_myxf3a.jpg

Så här ser det ut på min ? inte likadant som du visa ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118717/942850_etp4mq.jpg
japp

714 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Nu har jag lagt den såhär , och motorn är i ÖD . är det här rätt ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/118717/942857_m8k5xk.jpg
japp

Fri fart för ett fritt folk!
14 809 Inlägg
714 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Growe skrev:
jepp

jasså så de var inge svårare en så ?

14 809 Inlägg
2 juni 2010
om du är osäker skaffar du 2st muttar och skruvar fast startmotorn och provstartar
så brukar jag alltid göra
fast du kanske har allt helt löst?!

Kör fort så hinner inget hända...

321 Inlägg
2 juni 2010
Growe skrev:
om du är osäker skaffar du 2st muttar och skruvar fast startmotorn och provstartar

jo de var ju smart men motorn är helt löst o inte sitter i bilen så vill hälst vara helt säker innan jag lägger i den tongue

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 juni 2010
Growe skrev:

Startmotorn har ingenting att göra med hur svänghjulet monteras.
Till Ts/
VIKTIGT att turbinen ska sitta istoppad i lådan INNAN du monterar ihop motor och växelåda.
Kanske lite övertydligt men det verkar inte som du gjort denna op. förut.
Senast redigerat av hotrodder (2 juni 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

14 809 Inlägg
2 juni 2010
hotrodder skrev:
Growe skrev:

Till Ts/
VIKTIGT att turbinen ska sitta istoppad i lådan INNAN du monterar ihop motor och växelåda.

öh hur tänker du nu?

enda sättet att provstarta bilen är att använda veven eller startmotorn..och en B230Ft/fk har ingen vev derför monterar man startmotorn och provstartar motorn innan man monterar turbin och lådan
och självklart ska turbinen sitta på lådan annars har man ett istort sätt omöjligt jobb framför sig för att styra in turbinen i lådan

patrik89
2 juni 2010
När motorn är i nolläge så ska piggen på hjulet vara i centrum av "startmotorhålet"

1 594 Inlägg
2 juni 2010
Growe skrev:
hotrodder skrev:
Growe skrev:

Till Ts/

öh hur tänker du nu?

enda sättet att provstarta bilen är att använda veven eller startmotorn..och en B230Ft/fk har ingen vev derför monterar man startmotorn och provstartar motorn innan man monterar turbin och lådan
och självklart ska turbinen sitta på lådan annars har man ett istort sätt omöjligt jobb framför sig för att styra in turbinen i lådan

Varför ens provstarta innan motorn sitter mot lådan? På en automat har du dessutom inget svänghjul innan lådan sitter på plats.

Edit; Fler än en har pajjat pumparna mm. i sina automater när dom monterat (tvingat) ihop motor-låda på fel sätt med turbinen fastsatt på motorn. Därav mitt förtydligande.
Senast redigerat av hotrodder (2 juni 2010)

men även en å annan Saab

14 809 Inlägg
2 juni 2010
hotrodder skrev:
Growe skrev:
hotrodder skrev:

Till Ts/

öh hur tänker du nu?

Varför ens provstarta innan motorn sitter mot lådan? På en automat har du dessutom inget svänghjul innan lådan sitter på plats.

Edit; Fler än en har pajjat pumparna mm. i sina automater när dom monterat (tvingat) ihop motor-låda på fel sätt med turbinen fastsatt på motorn. Därav mitt förtydligande.

tror du missar vad jag menar..eftersom han undrar om startkransen sitter monterad rätt eftersom hallgivaren läser mot startkransen så monterar man startmotorn och provstartar för att försäkra sig om att svänghjulet sitter rätt så slipper man montera ner lådan igen smile

jo det är många som dödar dom jag personligen tar aldrig ens ur turbinen eftersom det ofta börjar läcka och jävlas när man vart och rivit där på gamla volvosar

303 Inlägg
2 juni 2010
Har det inget styrstift eller liknande? Så tror jag att hålen inte har 100%igt avstånd mellan varandra. (1-2mm) längre ifrån varandra mellan två hål.   rätta mig om jag har fel smile
bör bara passa på ett håll...

10 287 Inlägg
2 juni 2010
Hålen sitter helt symmetriskt och inget styrstift. Det finns minst tretusensexhundrafjorton hobbymekare och professionella mekaniker i Svea Rike som kan intyga hur lätt det är att sätta fel.

Vi kan börja med mig.

/Göran

amazonsimme skrev:
Har det inget styrstift eller liknande? Så tror jag att hålen inte har 100%igt avstånd mellan varandra. (1-2mm) längre ifrån varandra mellan två hål.   rätta mig om jag har fel smile
bör bara passa på ett håll...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 594 Inlägg
2 juni 2010
Growe skrev:
tror du missar vad jag menar..eftersom han undrar om startkransen sitter monterad rätt eftersom hallgivaren läser mot startkransen så monterar man startmotorn och provstartar för att försäkra sig om att svänghjulet sitter rätt så slipper man montera ner lådan igen smile

jo det är många som dödar dom jag personligen tar aldrig ens ur turbinen eftersom det ofta börjar läcka och jävlas när man vart och rivit där på gamla volvosar

Närå jag förstår men om man river sakerna rätt så gör man en rits/körnslag på vev-svänghjulet/flexplattan. Inte bara för att hallgivaren skall hamna rätt, på många motorer är ju svänghjul och veven balanserade tillsammans. Vidare så var det ju någon längre upp i tråden som visede hur det skulle monteras när motorn står i öd.

men även en å annan Saab

Sök