7093
Sök

Camber fel på volvo 855

422 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Tjo

Har ett lite jobbigt problem på min 855r.
Är nu så att hjulet tar i skärmkanten på vänstersidan men inte på högersidan. Kollar man så ser man att cambern är positiv på vänstersidan.
Har kollat och jämn fört båda sidorna men kan inte hitta nån ting som kan vara fel.

Vad skulle de kunna vara för fel på vänstersidan?

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

213 Inlägg
1 juli 2010
Gör en hjulinställning så får du svart på vitt om det är olika camber.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
1 juli 2010
Som sagt så gör en hjulinställning, camber fram är justerbar så det bör gå att få ordning på det.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

422 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
har nu varit och gjort en hjulinställning. men cambern är inte justerbar på min bil och de tar fortfarande i. har mätt och kollat lite nu efter, och har mätt ifrån hjulhusväggen ut till bromsskivan och de är 28cm på högersidan och 29cm på vänstersidan. ska inte dom vara lika?

422 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Gör en hjulinställning så får du svart på vitt om det är olika camber.

cambern va rätt fel på bilen men de är den efter som bilen är sänkt. men vänstersidan va mer än högersidan.

4 824 Inlägg
6 juli 2010
pompom88 skrev:
har nu varit och gjort en hjulinställning. men cambern är inte justerbar på min bil och de tar fortfarande i. har mätt och kollat lite nu efter, och har mätt ifrån hjulhusväggen ut till bromsskivan och de är 28cm på högersidan och 29cm på vänstersidan. ska inte dom vara lika?

cambern är visst justerbar, visst det går inte att justera genom att snurra på den övre bulten utan man får trycka in skivan i åvankant medans man drar åt bultarna.
Jag brukar sätta en domkraft under bromsskivan och trycka upp den lite och då hamnar den längst in så man får max camber (jag har ca 1 grad på min 850), gör man inte det utan drar åt när den hänger i luften så hamnar den max åt andra hållet och man får välldigt lite camber.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 089 Inlägg
6 juli 2010
Ja som tidigare person sa så har du precis blivit grundlurad.
Lossa dom två bulatna som fjäderbenet sitter i i underkant och tryck in hela bromsskivan å sen dra åt igen. Jättelätt gjort.

Åk du tillbaka och lär pojkarna hur man gör. eller be att få pengarna tillbaka och åk till någon som har koll:P

\Lindgren

422 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
Jag har hört båda ja och nej om att man justera cambern. 
Men hjulinställningen behövdes ändå, hjulen pekade åt alla möjliga håll.

Men ska försöka prova både ditt och Christian S förslag och se hur de blir.
Får återkomma med hur de gick.

Tvivlare
2 266 Inlägg
6 juli 2010
och vill man inte trycka in alltihop ska de tydligen finnas ovala bultar som heter "magic camber" tror jag..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

5 089 Inlägg
7 juli 2010
Jag har jobbar med att göra hjulinställning i 5 år.. Det går att ställa på fjäderbenet. Eftersom att du har sänkt bilen så har du ju haft loss det och inte fått det tillbaka på samma ställe.

\Lindgren

Med lem
1 127 Inlägg
7 juli 2010
MantaRobin skrev:
och vill man inte trycka in alltihop ska de tydligen finnas ovala bultar som heter "magic camber" tror jag..

Magic camber? Excentriska bultar du tänker på förmodar jag.
Senast redigerat av H3dlund (7 juli 2010)

422 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
FLindgren skrev:
Jag har jobbar med att göra hjulinställning i 5 år.. Det går att ställa på fjäderbenet. Eftersom att du har sänkt bilen så har du ju haft loss det och inte fått det tillbaka på samma ställe.

är nån av dom förra ägarna som sänkt de. men va och pillade lite med de idag. och gjorde som ni sa. så jag fick in den lite till, så nu ska de inta vara några problem tror jag. Får köra lite och se.

Sök