2524
Sök

Luftning av bromsar audi a3

41 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Hallå.
Bytte idag mina bromsbelägg bak, har gamla skivor. Ena bromskolven var så långt ut man kunde få den, och den andra var nästintill längst ut, var väldigt tungt att få in dem, vi tryckte samtidigt som vi skruvade in dem och fick till slut in dem. Efter luftade vi alla bromsar, vi öppnade nippeln tre gånger på varje ok både fram och bak (pumpade upp bromsen så den blev styv, öppnade nippeln medans vi pressade ner bromsen, stängde nippeln och släppte upp bromsen). Det kom dessvärre ingen luft ur någon av bromsarna, bara olja.

Dock tar bromsarna annorlunda än mot vad de gjorde före bytet, de tar lite först sen släpper det och sen tar de igen ganska långt ner. Gjorde vi nått fel vid bytet? Ska man ta bromsarna i någon speciell ordning (typ vänster bak, höger bak, vänster fram, höger fram) eller liknande. Eller måste man ha nått speciellt verktyg för att få ut luften?

Kan de vara nått annat som gör att bromsarna blev som de blev?

Tack för svar
Tja

473 Inlägg
28 juli 2010
har du fyllt på med  olja ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juli 2010
Den bilen har mest troligt ABS, och rätta mig gärna nu om jag har fel men då skall man ha på tändningen när man avluftar systemet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

564 Inlägg
28 juli 2010
Normalt sett brukar man lufta i följande ordning: höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram. Dvs man börjar med det oket som är längst bort från behållaren.

När ni ändå luftar, passa på att byta bromsvätskan på samma gång om det inte är gjort senaste 2 åren. Den måste bytas med jämna mellanrum, då håller sig oken fräshare, minskar risken för överhettning osv. Kom bara ihåg att köpa rätt sorts bromsvätska! smile

41 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Nope, har inte fyllt på med någon ny olja, öppnade locket för bromsoljan och den behållaren var full vilket jag också tycker är konstigt då det kommit massa olja när vi "luftat". Kan det vara så att det finns luft som håller oljan tillbaka uppe i behållaren?

Hur byte man bromsvätska/olja. Hur tömmer man den på lättast sätt? Genom nipplarna bara?

Måste man som te_wek säger ha på tändningen när man avluftar?

Tack för svar

41 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Hur vet man vilken bromsvätska man ska ha?

1 418 Inlägg
28 juli 2010
det står nog på locket till behållaren

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juli 2010
Att du har fått behållaren full är inget ovanligt då ni tryckt tillbaka kolvarna i oken.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

564 Inlägg
28 juli 2010
mrsebastian skrev:
Nope, har inte fyllt på med någon ny olja, öppnade locket för bromsoljan och den behållaren var full vilket jag också tycker är konstigt då det kommit massa olja när vi "luftat". Kan det vara så att det finns luft som håller oljan tillbaka uppe i behållaren?

Hur byte man bromsvätska/olja. Hur tömmer man den på lättast sätt? Genom nipplarna bara?

Måste man som te_wek säger ha på tändningen när man avluftar?

Tack för svar

Japp, man byter genom att pumpa ur den gamla samidigt som man fyller på med ny. Ta ett ok i taget. Du borde se skillnad på färg melllan gammal och ny. När den nya kommer ut genom oket är det bara att ta nästa ok osv. Då blir det luftat på samma gång. smile

Förmodligen är det DOT 5.1 utan silikon som du ska ha. Men ring Audi och fråga, eller kolla i instruktionsboken. Jag brukar köpa min på Mekonomen, den heter Ate Blue Racing eller nåt sånt, burken är blå iaf smile
Den har hög kokpunkt och har bra pris.

Jag vet inte om du behöver ha tändningen påslagen, jag tror inte det, men fråga Audi på samtidgt som du frågar viken vätska du ska hälla i. smile

41 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Nu är bromsarna luftade och det funkar som det ska smile, tack för hjälpen!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2010
mrsebastian skrev:
Nu är bromsarna luftade och det funkar som det ska smile, tack för hjälpen!

Hur gick du till väga då? Bra att skriva en uppföljning så folk som söker på forumet ser vilken åtgärd som löste problemet.

Mvh Tommy

Möller mekaniker
141 Inlägg
30 juli 2010
Om du har ABS system ska du ha motorn på när du luftar med hjälp av pedalen annars får du inte ur all luft ur abs enheten.

Sök