Koppling / Växellåds problem (kom med era teorier)

OxieJP JT-RaceTuning.se
5 augusti 2010 · 49 Inlägg

Efter onsdagens race i Malmö så hände något med kopplingen eller lådan.

För att göra en lång historia kort så frikopplar den inte. Stänger jag av motorn och lägger i ettan, håller kopplingen nere och startar så driver bilen.

Jag har tittat underifrån och kan se att kopplings armen rör sig fritt och inget låter konstigt. Jag ser även att tryckplattan rör sig och lämnar ca 1-2mm frispel mot lamellen.


Vad är det som gör att den inte vill frikoppla?


(jag har själv en del teorier men låter er komma med förslag)

//OxieJP
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Hua100
6 augusti 2010 · 267 Inlägg

hur ser kopplingen ut?

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
OxieJP JT-RaceTuning.se
6 augusti 2010 · 49 Inlägg

Ser ut som ny, inga flisor, spån, damm eller nånting annat konstigt. (har kört med den ca 30-40 mil)

Det är en RPS MAX 3200 koppling som sitter på en Supra MK3.


En av mina teorier är om lamellen på något sätt har svetsat sig fast i svänghjulet..?

//OxieJP
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
NeoSWE
6 augusti 2010 · 62 Inlägg

Hej

Min gjorde samma sak efter en burn (slirade inte på kopplingen). Fick plocka isär skiten och det hade "klibbat fast". Lyckades dock putsa upp fin yta på det hela med mkt puts & har funkat perfekt sen dess. Dock inte burnat mer. Har RPS 3 stegs 6 puck på min, läste på nåt supra forum att de inte är så värst tåliga när det gäller burn. Vet inte om det just gäller supror men jag funderar på att byta ner mig.
(min hade klibbat både på svänghjul, lamell & tryckplattan så det blev mkt puts - men det går..)

Senast redigerat av NeoSWE (6 augusti 2010)

Toyota Supra TT MKIV "Snowflake" (1994)
dannnej
6 augusti 2010 · 761 Inlägg

Har den bra klibbat fast på lamellytan så borde den gå att vrida loss, lägg i en hög växel och frikoppla, och starta sen bilen med växel i.

orkar inte startmotorn så gör samma sak på 1:an, och om bilen rullar när den startat så bromsa så bilen stannar, om det är nödvändigt så gasa samtidigt tills det släpper.

Helt enkel, tvinga kopplingen att börja slira.

Hjälper inte detta så har lamellen förmodligen fastnat på splines axeln, det är viktigt att smörja in den med speciellt siliconfett när man byter lamell.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
OxieJP JT-RaceTuning.se
6 augusti 2010 · 49 Inlägg

Tack för era svar!

Min andra teori var om en fjäder från lamellen kan ha lossnat och klämt fast sig mellan lamell och svänghjul.

Ska se när jag får tid och lossa tryckplattan från svänghjulet, då borde man kunna se om lamellen sitter fast i svänghjulet eller ev fastnat i splinsen.

Detta är första repan jag körde med bilen, kopplingen började slira i 3:an och 4:an så fick släppa gasen ett par ggr i slutet. (och denna kopplingen skall palla 1000nm ^^ )

Repan efter så satte sig kopplingen direkt i starten så jag fick inte i 2:an...

https://www1.garaget.org/archive/110/109764/138441/138441-2007267.jpg

//OxieJP
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang