Negativ camber sabbade självcentrering av ratten

johan_oern
15 augusti 2010 · 23 Inlägg

Jag köpte nya däck till bilen och dum som jag var köpte jag med fälgkantsskydd så däcken är mycket bredare än de gamla. För att inte däcken ska sticka utanför skärmkanterna har jag sänkt camber-vinkeln och lutat hjulen inåt. När jag gjorde detta fick jag även på tok mycket toe-in samt att ratten inte längre självcentrerar lika bra som förut. Kör jag på en väg och vrider lite på ratten är det knappt att den går tillbaka. Värre är att när jag vrider ratten något varv så börjar framhjulen svänga av sig själv istället för att återgå till centrerat läge.
Kommer problemet med självcentreringen att försvinna om jag fixar en framvagninställning eller är det kört om jag ska ha mycket negativ camber?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 augusti 2010 · 6 170 Inlägg

Enklaste lösningen jag kan komma på är ju att rulla ut skärmkanterna lite om det nu är så illa med cambern. Då kan du ju köra med mindre negativ camber och slipper kanske problemet..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Bensinskallen P o r s c h e
15 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Du har väl lutat hjulen inåt? De är väl positiv camber?


Men i alla fall, ja ska inte säga att allt ordnar sig men det kommer garanterat bli bättre om du ställer in toe. Som du kanske hajar så måste man ändra styrstagens längd i förhållande till cambern, så om du får till raka hjul igen så blir nog bilen mer samarbetsvillig i alla fall. Men med mycket camber så kan det bli instabilt ändå.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FLindgren
15 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Eftersom att toe vinkeln ändrar sig när du justerar cambern så är en hjulinställning mycket viktigt ja.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
johan_oern
16 augusti 2010 · 23 Inlägg

ok. ska fixa en framvagnsinställning så hoppas jag det löser sig.

myran Foto/Bilnörd
16 augusti 2010 · 1 541 Inlägg

Löser sig nästan garanterat med att ställa in toe vinklarna fram.

Visst påverkar cambern en hel del men det du beskriver låter som riktigt fel toe-vinklar.

Be dom även ställa cambern lika på båda sidor ifram så dom inte bara "nollar" eller ställer efter fabriksinställningarna. då kommer ju däcken sticka ut igen smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang